گام مهم محققان در شناخت کلیتوریس

این یافته‌ها می‌تواند در شناختن واکنش جنسی کلیتوریس و بهینه کردن عمل‌های جراحی تطبیق جنسیت مفید باشد

در اندام جنسی کلیتوریس بیش از ۱۰ هزار رشته‌عصب‌ عایق وجود دارد- adobe

طبق نتایج تحقیق جدیدی کلیتوریس بیش از ۱۰ هزار رشته عصب دارد، یعنی چندصدتا بیش از آن که قبلا تصور می‌شد. در این تحقیق برای اولین بار این رشته‌ها را در لذت‌گاه واژن شمارش کردند.

تصور عمومی این است که کلیتوریس «۸ هزار پایانه عصبی» دارد، اما محققان از جمله پژوهشگرانی از دانشگاه علم و سلامت اورگون می‌گویند این رقم برگرفته از ادعایی قدیمی درباره این اندام جنسی در گاوها است.

محققان در این تحقیق که هنوز داوری علمی نشده و هفته گذشته در نشست مشترک انجمن پزشکی جنسی آمریکای شمالی ارائه شد نوشته‌اند: «تاکنون تعداد رشته‌‌عصب‌ها (آکسون‌ها) درون کلیتوریس انسان تعیین نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این تحقیق، پژوهشگران رشته‌عصب‌های کلیتوریس موسوم به عصب پشتی (دی‌ان‌سی) را بررسی کردند که دسته متراکمی از رشته‌عصب‌ها هستند و پیام‌های حسی را از این اندام جنسی به مغز می‌رسانند.

محققان می‌گویند ثبت تعداد این عصب‌ها «گام مهمی است» در راه درک بهتر واکنش جنسی این اندام و این یافته‌ها نکات ضمنی بسیاری نیز در سایر کارهای درمانی به دست می‌دهد.

شناخت بیش‌تر نحوه اتصال اعصاب در این اندام می‌تواند در بازگرداندن این اندام به بهترین حالت عملکردش پس از آسیب‌دیدگی، موارد ناقص‌سازی عضو جنسی و عمل جراحی تطبیق جنسیت نیز مفید باشد.

پژوهشگران افزودند: «این دانش در کمک به بهینه‌سازی انتخاب عصب‌ها و نتایج حسی در عمل‌های جراحی عضو جنسی برای تطبیق جنسیت نیز عامل مهمی است.»

خبر مهم در باره کلیتوریس

شاید شنیده باشید که کلیتوریس دارای «۸ هزار پایانه عصبی» است، رقمی که برگرفته از تحقیقی قدیمی در باره گاوها است.

امروز @queersurgeon در اجلاس سالانه انجمن پزشکی جنسی آمریکای شمالی (@SMSNA_ORG) اعلام کرد که کلیتوریس انسان در واقع دارای ۱۰ هزار رشته عصب است.

- ریچل ای. گراس()۲۷ اکتبر ۲۰۲۲

محققان در این پژوهش از هفت بیمار ترنس با هویت‌یابی متمایل به مردانه (transmasculine) تحت جراحی تطبیق جنسیت پس از گرفتن رضایت‌ آگاهانه نمونه دی‌ان‌ای گرفتند.

این محققان سپس ساختار میکروسکوپی عصب پشتی را در بزرگ‌نمایی ۱۰۰۰ بررسی کردند و با استفاده از نرم‌افزار تجزیه‌وتحلیل تصویر دریافتند میانگین تعداد رشته‌عصب‌ها بیش از ۵ هزار است.

با توجه به آن که در هر کلیتوریس دو عصب پشتی وجود دارد محققان می‌گویند در این اندام جنسی بیش از ۱۰ هزار رشته‌عصب‌ عایق وجود دارد.

تمامی این رشته‌عصب‌ها در نوک کلیتوریس قرار دارند یعنی در بخش نمایان کلیتوریس که محل تلاقی لبه‌های درونی فرج است.

بلر پیترز یکی از نویسندگان این تحقیق به وب‌سایت لایو ساینس گفت اگر بخواهیم مقایسه کنیم عصب میانی که از درون مچ دست می‌گذرد و حس‌مندی قسمت اعظم دست را فراهم می‌کند حدود ۱۸ هزار رشته‌عصب‌ دارد.

در این نوشته تحقیقاتی محققان آمده است: «این نخستین مطالعه است که تعداد رشته‌عصب‌های میلینی عصب کلیتوریسی پشتی انسان در آن اعلام شده و تعداد رشته‌عصب‌های فراهم‌ساز عصب برای کلیتوریس انسان را برآورد کرده است.»

آن‌ها افزودند: «روشن است که بیش از ۸ هزار رشته، فراهم‌ساز عصب برای کلیتوریس انسان‌اند.»

© The Independent