طالبان برای دومین‌بار سنگ مزار احمدشاه مسعود را شکستند

افرادی از طالبان سپتامبر ۲۰۲۱ نیز وقتی برای نخستین‌بار وارد پنجشیر شدند، سنگ مزار او را شکستند، اما سپس طالبان گفتند که با این اقدام موافق نیستند و آن را بازسازی کردند

گروهی دیگر از نیروهای طالبان نیز اردیبهشت‌ماه بر سر آرامگاه احمدشاه مسعود رقص و پایکوبی کردند و ترانه خواندند- AFP

منابع محلی در پنجشیر از شکستن سنگ مزار احمدشاه مسعود در آرامگاه او خبر دادند.

این منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که نیروهای طالبان، روز جمعه ۱۲ آبان، سنگ مزار احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، را شکستند.

منابع محلی گفتند که چهار تن از نیروهای طالبان که به‌تازگی برای جنگ با جبهه مقاومت به پنجشیر رفته‌اند، روز جمعه وارد آرامگاه احمدشاه مسعود شدند و سنگ مزار او را شکستند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه در دولت پیشین افغانستان که فعلا در کابل به‌سر می‌برد، در واکنش به تخریب سنگ مزار مسعود، در صفحه فیسبوک خود نوشت: «لوحه سنگ مقبره شهید احمد شاه مسعود، قهرمان ملی و سپه‌سالار نامدار جهاد مردم افغانستان برای چندمین‌بار توسط افراد شرور و غیر مسئول تخریب شده است.»

عبدالله بدون نام بردن از طالبان، شکنجه دختران دانشجو در بدخشان را نیز محکوم کرد و افزود: «در حالی‌که این اعمال زشت را محکوم می‌دانیم، از مقامات مسئول انتظار داریم تا هر چه زودتر عوامل این فتنه‌ها را شناسایی و در جهت تنبیه آنان، جدا اقدام نمایند.»

پیش از این، در سپتامبر ۲۰۲۱ نیز افرادی از طالبان هنگامی که برای نخستین بار وارد پنجشیر شدند، سنگ مزار احمدشاه مسعود را شکستند. در آن هنگام طالبان دوباره سنگ آرامگاه قهرمان ملی را بازسازی کردند و گفتند که با این جریان موافق نیستند.

گروهی دیگر از نیروهای طالبان اردیبهشت‌ماه بر سر آرامگاه احمدشاه مسعود رقص و پایکوبی کردند و ترانه خواندند. این کار واکنش‌های منفی بسیاری درپی داشت. امرالله صالح، معاون اول رئیس‌ جمهوری پیشین و عضو جبهه مقاومت ملی، رقص و ترانه‌خوانی طالبان بر مزار احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، را توهین به این شخصیت دانست و گفت که این عمل بر ضرورت مبارزه مشروع در برابر طالبان مهر تایید می‌زند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمدشاه مسعود یکی از برجسته‌ترین فرماندهان نظامی افغانستان است که ۱۴ سال با نیروهای شوروی پیشین که حامی حکومت وقت افغانستان بودند، جنگید. او مردی آزادیخواه و وفادار به افغانستان شناخته می‌شود. احمدشاه مسعود به مدت پنج سال (۱۳۸۰-۱۳۷۵) با طالبان جنگید و در این سال‌ها نیروهای طالبان هیچ‌گاه نتوانستند به دره پنجشیر که مرکز مقاومت ملی بود، وارد شوند. او ۱۸ شهریور ۱۳۸۱ در یک حمله انتحاری که دو فرد عرب با عنوان خبرنگار و به بهانه مصاحبه با او انجام دادند، جان باخت و در پنجشیر به خاک سپرده شد.

طالبان علاوه‌بر این بی‌حرمتی‌های مکرر به قهرمان ملی افغانستان و شکستن سنگ مزار او، آرامگاه ژنرال عبدالرازق اچکزی، فرمانده پیشین قندهار و از قدرتمندترین چهره‌های ضد طالبان در میان پشتون‌ها، را نیز به توقفگاه ۲۴ساعته وسایل نقلیه تبدیل کرده‌اند.

 ژنرال عبدالرازق متعلق به یک خانواده صاحب نفوذ و پرقدرت است و با وجودی که خودش کشته شده و خانواده‌ و شبکه قدرتش در جنوب افغانستان نیز متلاشی شده‌اند، اما هنوز در جامعه افغانستان، به‌ویژه در میان پشتون‌ها، از محبوبیت فراوانی برخوردار است. او به برخورد سخت و قاطع با طالبان شهرت داشت. ژنرال عبدالرازق از ۱۰ سوءقصد نجات یافت، اما اواخر مهر ۱۳۹۷ در حمله یک مهاجم مسلح که گفته می‌شد به‌تازگی به‌عنوان محافظ او گماشته شده بود، کشته شد.

عبدالخالق اچکزی، برادر ژنرال عبدالرازق، ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، با انتشار عکس‌هایی از آرامگاه برادرش در فیسبوک نوشت که طالبان با بی‌حرمتی، آرامگاه او را به توقفگاه وسایل نقلیه تبدیل کرده‌اند.