پس از پاریس، پاکستان نیز مکانی را به نام «احمدشاه مسعود» نام گذاری می‌کند  

این تصمیم پاکستان برای اعتمادسازی با مردم افغانستان اتخاذ می‌شود

پاکستان می‌خواهد مکانی را به نام احمدشاه مسعود در این کشور نام گذاری کند - GUY TILLIM / AFP

دولت پاکستان تصمیم گرفته است که مکانی را در اسلام‌آباد، پایتخت این کشور، به نام «احمدشاه مسعود»، قهرمان ملی افغانستان، نام‌گذاری ‌کند.

احمد ولی مسعود، برادر و رئیس بنیاد احمدشاه مسعود که هفته گذشته و به دعوت رسمی دولت پاکستان به آن کشور سفر کرده بود، در یک نشست خبری در کابل، موضوع نام‌گذاری مکانی به نام قهرمان ملی افغانستان در اسلام‌آباد را اعلام کرد. آقای مسعود، نام‌گذاری چنین مکان‌هایی در خارج از افغانستان به نام احمدشاه مسعود را به معنی حقانیت مبارزات او در برابر تروریسم جهانی خواند و گفت: «عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان، احمدشاه مسعود را قهرمان ملی، قهرمان جهان اسلام، رهبر افسانه‌‌ای و رهبر مقاومت خواند و اعلام کرد که قرار است در اسلام‌آباد پاکستان، مکانی را به یاد قهرمان ملی افغانستان، نام‌گذاری کند.»

این تصمیم دولت پاکستان برای گذاردن نام فرمانده نامدار و مقاومت‌گر افغانستان برای روی یک مکان در پایتخت این کشور، در حالی اتخاذ می‌شود که دو هفته پیش، شهردار پاریس هم در این شهر، مکانی را به نام احمدشاه مسعود نامگذاری و از مبارزات چندین ساله او در برابر تروریسم بین‌المللی، به نیکویی یاد کرد.

فرانسه نخستین کشور در جهان است که دولت آن ۲۰ سال پس از ترور احمدشاه مسعود، به خاطر ارج‌گذاری به مبارزات برحق او در برابر تروریسم، مکانی را به نام این قهرمان ملی افغانستان نام‌گذاری می‌کند. اکنون پس از پاریس، اسلام‌آباد نیز در تلاش برای نام‌گذاری چنین مکان در کشورش است تا از این طریق مبارزات قهرمان ملی افغانستان را ارج‌ نهد و بکوشد تاروابطش با مردم افغانستان و به‌ویژه دوستداران احمدشاه مسعود را بهتر و مستحکم‌تر کند.

نام‌گذاری مکانی در شهرهای پاریس و اسلام‌آباد پاکستان به نام احمدشاه مسعود، فرمانده نامدار افغانستان با استقبال گرم هواداران او در داخل و خارج این کشور مواجه شده است. دوستداران قهرمان ملی افغانستان، این کار دولت‌های فرانسه و پاکستان را ارج‌گذاری به مبارزات این فرمانده فقید خواندند و بر این باور هستند که احمدشاه مسعود، نه تنها برای افغان‌ها که برای تامین صلح و ثبات همیشگی در دنیا و نابودی تروریسم جهانی مبارزه می‌کرد و تا زمانی که شهیدش کردند، دست از مبارزات برحق خود برنداشت و امروز هم دوستدارانش در داخل و خارج از افغانستان راه او را دنبال می‌کنند تا روزی که تمام جهان از شر پدیده‌ای به نام تروریسم و دهشت‌افگنی پاک شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نادرشاه امیری، مرد کهنسال افغان، تمام مبارزات این قهرمان ملی افغانستان را به خاطر دارد. او می‌گوید: «دشمنان افغانستان و نامردان تاریخ، قهرمان ملی ما را ناجوانمردانه به شهادت رساندند و تلاش کردند که با این جنایت، افغانستان را تسخیر کنند و تروریسم را بیشتر جهانی کنند که کردند. به تعریف درباره این که این‌ قهرمان ملی که بود و مبارزاتش چگونه بود، نیاز نیست. شما خود در عمل می بینید که هر روز که می‌گذرد، دنیا نبود وی را حس می‌کند و می‌کوشد با نوشتن کتاب، مقالات و نام‌گذاری محل‌های در پایتخت کشورها، محبوبیت و حقانیت مبارزات وی را به نمایش بگذارند. ما از دولت فرانسه و پاکستان برای نام‌گذاری مکان‌های در کشورهایشان تشکر می‌کنیم و می‌گوییم که مبارزات قهرمان ملی ما نه تنها برای آرامش افغانستان بلکه برای جهانیان بود و باید به آن ارج‌ گذارده شود.»

سیرت محمدی، از جوانان افغان است که آقای مسعود را از نزدیک ندیده اما درباره او بسیار مطالعه کرده است. او فرمانده مسعود را قهرمان واقعی جهان می‌خواند و می‌گوید: «متاسفانه قهرمان ملی را از نزدیک ندیدم اما درباره زندگی فقیرانه، مبارزات برحق و مردانگی‌اش خوانده و زیاد شنیده‌ام؛ حتی از زبان مخالفان سرسختش. اکنون که کشورهای خارجی نیز تلاش دارند مکان‌های را به نام این رهبر فقید و نامدار جهان بنامند، علاقه ما به او بیشتر شده است و هیچ شکی در برابرش باقی نمی‌ماند. من از هموطنان خود به‌ویژه رهروانش می‌خواهم راه این ابرمرد تاریخ را دنبال کنند و برای اتحاد، همبستگی و پایان تروریسم در افغانستان کمر همت بربندند و کارنامه‌ اعمال و مبارزات مسعود فقید را به نیکویی یاد کنند و به خاطر بسپارند.»

احمدشاه مسعود، ۲۰سال پیش و در تاریخ ۱۸ شهریور سال ۱۳۸۰، در پی حمله انتحاری دو تروریست عرب که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در روستای خواجه بهاءالدین استان تخار در افغانستان، به شهادت رسید. ترور این فرمانده نامدار افغانستان با واکنش‌های جهانی متعددی مواجه شد و بسیاری بر این تاکید کردند که آمران ترور باید هرچه زودتر شناسایی و دستگیر شوند اما تاکنون که ۲۰ سال از ترور وی گذشته است، هیچ سرنخ روشنی که نشان دهد چه کسانی یا کدام کشورها در قتل وی دست داشتند، به دست نیامده است؛ هرچند دوستداران وی بر این باورند که حکومت افغانستان هیچ‌گاه در عمل، چه در گذشته و چه حال حاضر، برای شناسایی عوامل ترور مسعود دست‌به‌کار نشده است.

بیشتر از جهان