سیستان و بلوچستان به پا خاست؛ خاش به خاک و خون کشیده شد

چندین شهر استان سیستان و بلوچستان روزجمعه شاهد تجمعات ضدحکومتی است

در چهل و نهمین روز اعتراض‌ها در ایران که با تظاهرات خیابانی گروهی از حامیان جمهوری اسلامی همراه شده است، شهر‌های زاهدان، خاش، راسک، سراوان و ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان شاهد شکل‌گیری اعتراض‌های مردمی شد.

فیلم‌ها و تصاویری که روز جمعه ۱۳ آبان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، تجمع گروهی از مردم خاش مقابل فرمانداری این شهر را نشان می‌دهد که گزارش شده است ​​نیروهای امنیتی از ساختمان فرمانداری به سمت مردم تیراندازی کرده‌اند.

معترضان در این شهر شعار «مرگ به دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر بسیجی» و «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر داده‌اند.

در فیلم دیگری گروهی از مردم خشمگین دیده می‌شوند که گفته می‌شود تلاش می‌کنند یک پایگاه سپاه پاسداران در این شهر را در اختیار بگیرند. در این فیلم صدای ممتد تیراندازی هم شنیده می‌شود.

فیلم دیگری هم نشان می‌دهد که یک مقر موقت پلیس در خیابان‌ به تصرف مردم معترض درآمده است.

سایت «کانون مدافعان حقوق بشر» هم گزارش کرده است در پی تیراندازی نیرو‌های سرکوب، شمار زیادی زخمی شده‌اند و «بیمارستان بسیار شلوغ شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سایت نوشته است: «ماموران سرکوبگر به سمت مردم (به‌خصوص به طرف سر) تیراندازی مستقیم می‌کنند و بسیاری کودکان بلوچ زخمی شده‌اند.»

برخی گزارش‌ها هم از کشته شدن چندین نفر در جریان این تیراندازی‌ها حکایت دارد که گمان می‌رود در ساعات آینده به شمار قربانیان این سرکوب افزوده شود.

از زاهدان هم اخباری از تجمع اعتراضی مردم منتشر شده که با شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر سپاهی» همراه شده است.

در سراوان هم نیروهای سرکوب به سمت مردم گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند.

تا زمان تنظیم این گزارش اعتراض‌ها و درگیری‌ها در استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد و گزارش‌هایی هم از شروع برخی اعتراض‌ها در برخی دیگر از استان‌ها منتشر شده است.

مردم استان سیستان و بلوچستان به‌دلیل قتل‌عام بیش از ۹۰ نفر از نمازگزاران زاهدان در چند هفته گذشته به‌شدت خشمگین‌اند و تغییر فرمانده پلیس این شهر نیز مانع از خاموش شدن اعتراض‌ها در این استان نشده است.

آن‌ها علاوه بر همسویی با خواسته‌های دیگر معترضان در شهر‌های مختلف ایران، خواستار رسیدگی به پرونده کشتار اخیر مردم زاهدان‌اند که تاکنون جمهوری اسلامی به این خواسته ترتیب اثری نداده است.