برنامه بزرگ عربستان سعودی برای ساخت شهر «علمی تخیلی» در صحرا

هوش مصنوعی قرار است «قلب تپنده» نئوم باشد

نئوم با بودجه عظیم ۵۰۰ میلیارد دلاری، عنصر کلیدی برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی است که ابتدا در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان بخشی از ماموریت پادشاهی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به نفت این کشور راه‌اندازی شد. عملیات خاک‌برداری در سرتاسر این پروژه در ماه جاری آغاز شده است.

این شهر که قرار است در یک نوار ساحلی در شهر تبوک واقع در شمال غربی کشور احداث شود، سه منطقه اصلی دارد که به‌طور رسمی اعلام شده‌اند؛ در درجه اول The Line، شهری خطی با مناظری شبیه فیلم‌های علمی تخیلی که انگار مستقیما از هالیوود آمده است.

چشم‌انداز رویایی شهر خط چیست؟

 شهر خطر، متشکل از دو آسمان‌خراش موازی به طول ۱۷۰ کیلومتر که از ساحل تا کوه‌ها درست از میان صحرا می‌گذرد، مجموعه The Line حدود ۲۰۰ متر عرض خواهد داشت و تا ارتفاع ۵۰۰ متری (بلندتر از بسیاری از برج‌های جهان) بالا خواهد رفت. برای سورئال‌تر شدن، این ساختمان‌‌های عظیم از هر طرف با آینه‌های غول‌پیکر محصور خواهند شد.

این پروژه بر اساس مفهوم جدیدی از «شهرسازی با گرانش صفر» تعریف ‌شده که ایده اصلی‌اش لایه‌بندی عملکردهای شهر به‌صورت عمودی است و ساکنان را قادر می‌سازد به‌طور یکپارچه در سه جهت (بالا، پایین و در عرض) حرکت کنند. این ساختمان پس از تکمیل می‌تواند تا ۹ میلیون نفر را در خود جای دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازندگان این شهر بیشتر از هر کس دیگری به چالش‌های پیش رو واقف‌اند. آنتونی ویوز، مدیر کل برنامه‌ریزی شهری نئوم درباره سختی اجرای این پروژه گفت: «من می‌خواهم در مورد این موضوع شفاف باشم... نئوم یک کار پیچیده، جسورانه و بسیار جاه‌طلبانه است و مطمئنا انجام آن آسان نیست؛ اما ما قدرتمندانه در حال پیشرفت هستیم و دیدن تحقق این چشم‌انداز هیجان‌انگیز است.»

برای کسانی که موفق به سکونت در این شهر جدید می‌شوند، دنیایی بدون جاده، بدون ماشین فقط با تاکسی‌های پرنده، به اضافه یک راه‌آهن پرسرعت با زمان حمل‌ونقل سرتاسری فقط ۲۰ دقیقه و حضور دائمی روبات‌ها، بخشی از زندگی روزمره‌شان می‌شود.

همان‌طور که اخیرا در اجلاس جهانی هوش مصنوعی در ریاض بیان شد، هوش مصنوعی قرار است «قلب تپنده» نئوم باشد.

دیگر مناطق برنامه‌ریزی‌شده نئوم عبارت‌اند از‌: اکساگون، «دروازه‌ای به صنایع پیشرفته و پاک» که به بزرگترین مجتمع صنعتی شناور در جهان تبدیل خواهد شد و تروجینا، مقصدی گردشگری در تمام طول سال با هوای خشک و با کیفیت کوهستان، یک پیست اسکی، دوچرخه‌سواری در کوهستان، ورزش‌های آبی، امکانات رفاهی و یک ذخیره‌گاه تعاملی طبیعی.

به گفته برنامه‌ریزان این پروژه، هر منطقه تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر تغذیه می‌شود، به‌طور پایدار فعالیت می‌کند و با طبیعتی که پوشش گیاهی آن دوباره سبز و خودرو می‌شود، احاطه خواهد شد.

بر اساس گزارش نایت فرانک، مشاور جهانی املاک، ارزش کل پروژه‌های املاک و مستغلات و زیرساخت‌ها از زمان اجرای طرح تحول ملی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ تاکنون، از ۱۰۱ تریلیون دلار عبور کرده است.

هارمن دی جونگ، شریک و رئیس استراتژی املاک و مستغلات و مشاور عربستان سعودی، گفت: «ما در حال حاضر ۱۵ پروژه عظیم را در مراحل مختلف ساخت‌وساز در سراسر عربستان دنبال می‌کنیم که بسیاری از آن‌ها به‌تنهایی ابرشهرهای مستقل جدیدی‌اند.»

نئوم علاوه بر جذب سرمایه‌گذاری تجاری، برنامه‌های بزرگی برای دنیای هنر و فرهنگ دارد و اخیرا دهکده رسانه‌ای نئوم و استودیو صحرای جده را افتتاح کرده است که در‌مجموع بزرگترین امکانات پشتیبانی تولید فیلم را تشکیل می‌دهند. هدف تغییر و رشد صنعت رسانه‌؛ یکی دیگر از تمرکزهای کلیدی برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ است.

 

بیشتر از جهان