چهل‌و‌هشتمین شب خیزش سراسری؛ تهران و شش شهر بزرگ صحنه تظاهرات ضدحکومتی

شامگاه پنجشنبه مناطق مختلف تهران، رشت، مشهد، قزوین، تبریز، ارومیه، و سنندج صحنه تظاهرات گسترده بود

در آستانه فرارسیدن هشتمین هفته خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، شامگاه پنجشنبه ۱۲ آبان، بسیاری از مناطق تهران، از جمله آریاشهر، سعادت‌آباد، هفت‌حوض، تهرانپارس، اکباتان و نازی‌آباد و همچنین شهرهایی چون رشت، مشهد، قزوین، تبریز، ارومیه، سنندج، بانه، کامیاران، مهاباد، فسا شاهد تظاهرات گسترده ضد حکومتی بودند.

مردم در آریاشهر تهران‌، برخی از خیابان‌ها را بستند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند. نیروهای سرکوبگر در آریاشهر به سوی مردم گاز اشک‌آور شلیک کردند و در مواردی معترضان را با سلاح ساچمه‌زن هدف قرار دادند.

بزرگراه ستاری ابتدای بلوار ناصر حجازی نیز در تظاهرات پنجشنبه شب مردم تهران، به یکی از کانون‌های تجمع اعتراضی و سردادن شعارهای ضد حکومتی تبدیل شد.

منطقه سعادت‌آباد نیز پنجشنبه شب شاهد تظاهرات مردمی بود. شماری از زنان و جوانان معترض با مسدود کردن میدان سعادت، به سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی اقدام کردند.

میدان هفت‌حوض نارمک در شرق تهران، از جمله دیگر مناطق پایتخت است که پنجشنبه شب صحنه تظاهرات و شعارهای ضد حکومتی شد.

 در تهرانپارس هم جمعی از مردم معترض با روشن کردن آتش، شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» سردادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم شهرک اکباتان در غرب تهران که چند روز گذشته تحت فشار و خشونت شدید نیروهای سرکوبگر قرار داشتند در تظاهرات پنجشنبه شب خود شعار «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی»، «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل را ستایش کنیم» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

در نازی‌آباد تهران مردم بار دیگر به خیابان آمدند و تظاهرات گسترده‌ای برپا کردند. نیروهای سرکوبگر شامگاه پنجشنبه در جریان حمله به مردم معترض از سلاح‌ ساچمه‌زن استفاده کردند و شماری از مردم، از جمله یک دختر بچه سه ساله را زخمی کردند.

به آتش کشیده شدن خودروی بسیج در قزوین

مردم قزوین در تظاهرات شبانه خود پس از سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای مورد حمله نیروهای بسیج و یگان ویژه قرار گرفتند. در جریان مقاومت مردم مقابل حمله نیروهای سرکوبگر، یک خودروی متعلق به نیروهای بسیج به آتش کشیده شد.

در شهر الوند استان قزوین نیز مردم معترض با سردادن شعار «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله» در خیابانی‌های اصلی این شهر تظاهرات کردند.

تظاهرات مردم مشهد با وجود فضای به شدت امنیتی

مردم معترض در مشهد بار دیگر پنجشنبه شب به خیابان آمدند و در مناطقی از این شهر، از جمله در منطقه احمدآباد شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

 تظاهرات مردم مشهد در حالی برگزار شد که مناطقی چون احمدآباد و وکیل‌آباد در ساعات اولیه شب مملو از نیروهای سرکوبگر بود و در مواردی درگیری بین مردم و نیروهای سرکوبگر رخ داد.

میدان معلم رشت صحنه تظاهرات شبانه مردم علیه جمهوری اسلامی

در شهر رشت که روز جمعه شاهد تظاهرات در جریان مراسم چهلم بهنام لایق‌پور و سردادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» از سوی مردم بود، شامگاه پنجشنبه نیز میدان معلم به صحنه تظاهرات علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد.

مردم رشت در تظاهرات شبانه خود شعارهایی چون «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» به سخنان روز چهارشنبه علی خامنه‌ای علیه مردم معترض، واکنش نشان دادند.

تظاهرات شبانه در کرج با وجود تهدید نیروهای سرکوب به انتقام

مناطق مختلفی از شهر کرج نیز شامگاه پنجشنبه شاهد ادامه تظاهرات مردمی بود که از روز پنجشنبه در جریان چهلم پارسا رضادوست و حدیث نجفی آغاز شد. مردم کرج در مناطقی چون خرمدشت با آتش برخی از خیابان‌ها را مسدود کردند.

هم‌زمان فرمانده نیروی انتظامی استان البرز مردم معترض را تهدید کرد که «صبر ما حدی دارد و از این به بعد به‌طور قاطع برخورد خواهیم کرد.»

این تهدید در حالی انجام شده است که نیروهای سرکوبگر هم در جریان اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ و هم در ۷ هفته گذشته از خیزش سراسری، خشونت‌بارترین برخوردها با مردم معترض را در مناطق مختلف کرج با مردم داشته‌اند و شماری از معترضان را با گلوله مستقیم کشته‌اند.

با این حال روز و شامگاه پنجشنبه هزاران نفر از معترضان در محدوده آرامستان بهشت سکینه، اتوبان کرج-‌قزوین و مناطقی چون حصارک و کمال‌شهر تظاهرات بزرگی برپا کردند که نیروهای سرکوبگر به فرار از این مناطق وادار شدند.

ادامه تظاهرات در پنج شهر استان کردستان

در شهر کامیاران در استان کردستان نیز پنجشنبه شب معترضان با روشن کردن آتش و بستن خیابان‌ها به سردادن شعارهایی اعتراضی چون «مرگ بر دیکتاتور» پرداختند.

شهر بانه نیز شاهد تظاهرات ضد حکومتی در شامگاه پنجشنبه ۱۲ آبان بود. مردم این شهر در جریان این تظاهرات مورد حمله نیروهای سرکوبگر قرار گرفتند و با مقاومت به تظاهرات خود ادامه دادند.

گزارش‌ها از سنندج، سقز و مریوان نیز حاکی از ادامه اعتراض‌های شبانه و هم‌زمان قطعی و اختلال گسترده اینترنت در این شهرها است.

اعتراض‌های پراکنده در شیراز و فسا

در استان فارس نیز شهر شیراز شاهد تجمع‌های پراکنده اعتراضی بود و مردم با راه‌بندان و سردادن شعارهای ضدحکومتی به اعتراض‌های خود ادامه دادند.

مردم شهر فسا در استان فارس نیز پنجشنبه شب به خیابان آمدند و با تجمع در برخی مناطق این شهر، از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی حمایت کردند.

عقب‌راندن نیروهای سرکوبگر در تبریز، تظاهرات شبانه در ارومیه

مردم مناطقی در شهر ارومیه، از جمله محله اسلام‌آباد این شهر پنجشنبه شب بار دیگر تجمع کردند و به سردادن شعارهای ضد حکومتی پرداختند.

هم‌زمان گزارش‌ها از مهاباد نیز حاکی است که مراسم هفتم فرشته احمدی، ٣٢ ساله اهل سردشت و ساکن مهاباد که در پی شلیک نیروهای سرکوبگر کشته شد نیز روز پنجشنبه پنجم آبان‌ماه بر سر مزارش برگزار شد.

در شهر تبریز نیز که چهارشنبه شب شاهد تظاهرات در خیابان‌های مرکزی این شهر بود، روز پنجشنبه مردم معترض در مقابل حمله نیروهای سرکوبگر مقاومت کردند و این نیروها را به عقب‌نشینی وادار کردند.