نخستین کارخانه تولید خودروهای برقی در عربستان سعودی راه‌اندازی شد

بر اساس تخمین‌های موجود، این کارخانه ۳۰ هزار شغل جدید ایجاد می‌کند و تا سال ۲۰۳۴ مبلغی معادل ۸ میلیارد دلار به تولید ناخالص ملی عربستان سعودی می‌افزاید

به گفته ولیعهد سعودی شرکت «سیر» موجب جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی می‌شود  -- SPA / AFP

به‌گزارش وبسایت العربیه، شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز پنجشنبه، ۳ نوامبر ۲۰۲۲، شرکت «سیر» (Ceer) را راه‌اندازی کرد که نخستین شرکت تولید‌کننده خودروی برقی در عربستان سعودی به‌حساب می‌آید.

به‌گفته شاهزاده بن‌سلمان راه‌اندازی شرکت «سیر» موجب جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی می‌شود در عین‌حال که برای شهروندهای عربستان سعودی فرصت‌های شغلی زیادی به‌وجود می‌آورد.

وبسایت العربیه در مورد این شرکت تازه تاسیس در عربستان سعودی نوشت که «سیر» حاصل همکاری و سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز میان صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور و شرکت فاکس‌کان، که قطعات الکترونیکی تولید می‌کند، است. العربیه همچنین نوشت قطعات الکترونیکی به‌کار رفته در خودروهای تولید شده از سوی «سیر» به‌وسیله شرکت خودروسازی «بی‌ام‌دبلیو» تایید می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، آژانس مطبوعاتی عربستان سعودی اعلام کرد نخستین خودروهای ساخت شرکت «سیر» تا سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه خواهد شد. بر اساس برآورد این آژانس مطبوعاتی، شرکت «سیر» نه تنها ۳۰ هزار شغل جدید ایجاد خواهد کرد و تا سال ۲۰۳۴ نیز نزدیک به ۸ میلیارد دلار به تولید ناخالص ملی عربستان سعودی می‌افزاید، بلکه موجب می‌شود تا این کشور مبلغی معادل ۱۵۰ میلیون دلار نیز به سرمایه‌گذاری خارجی خود بیافزاید.

در پیوند با این موضوع می‌توان به فعالیت‌های عربستان سعودی در زمینه ساخت خودروهای الکترونیکی اشاره کرد. این کشور در حال حاضر مالک بیشترین میزان از سهام شرکت «لوسید موتورز»، سازنده خودروهای گرانقیمت الکترونیکی، است و به این‌واسطه توانسته تا زمینه‌های تولید خودروهای الکترونیکی در داخل عربستان سعودی را فراهم نماید.

بر اساس قرارداد منعقد شده میان پادشاهی عربستان سعودی و شرکت «لوسید موتورز»، این شرکت خودروسازی سالانه ۱۵۵ هزار خودروی الکترونیکی در خاک عربستان سعودی تولید می‌کند و بر پایه تخمین‌های موجود بیش از ۱۲ میلیارد ریال، معادل ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلارِ آمریکا، در این کشور سرمایه‌گذاری کرده است.

بیشتر از اقتصاد