تصویب فروش ۶۵۰ میلیون پوندی سلاح به عربستان سعودی ۶ ماه پس از قتل خاشقچی

BANDAR AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP
 

شش ماه پس از قتل فجیع جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد، وزرای بریتانیایی مجوز فروش سلاح به ارزش نزدیک به ۶۵۰ میلیون پوند به عربستان سعودی را تصویب کردند. 

منتقدان این اقدام می گویند با اینکه سال گذشته این جنایت با «شدید ترین لحن» توسط جرمی هانت، وزیر خارجه محکوم شده بود، دولت بریتانیا به «تجارت معمول» خود با این رژیم ادامه داد.

بنا به تازه ترین تحلیل های «کارزار مبارزه با تجارت اسلحه» (Campaign Against the Arms Trade – CAAT)، بریتانیا مجوز فروش ۶۴۸ میلیون پوند سلاح را بین ماه های اکتبر ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۱۹ به پادشاهی سعودی صادر کرده است.

این معامله شامل مجوز ۵۵۱ میلیون پوندی ML4 می شود که بنا به تعریف وزارت تجارت بین الملل بریتانیا (Department for International Trade) اقلامی چون بمب، موشک، راکت، اژدر و سایر تجهیزات انفجاری را در بر می گیرد.

بعلاوه، مجوز فروش گروه ML10 نیز به ارزش ۹.۲ میلیون پوند تصویب شده است. این گروه که بعنوان «شناورها» شناخته می شود طراحی و کاربرد نظامی دارد و شامل تجهیزات ویژه نیروی دریائی است. 

این در حالی است که دولت بریتانیا به دلیل رابطه اش با پادشاهی سعودی پس از دعوت از نماینده های این کشور به بزرگترین نمایشگاه تسلیحات جهان که اواخر امسال برگزار می شود با انتقادهای تازه ای روبرو شده است. 

از طرفی، در ماه ژوئن دادگاه تجدید نظر حکمی را صادر کرد که به موجب آن فروش سلاح بریتانیایی به عربستان سعودی غیرقانونی اعلام شد؛ حکمی که دولت آن را به چالش کشیده است. دیگر احزاب سیاسی بزرگ در پارلمان عهد کرده اند فروش سلاح را به حال تعلیق درآورند. 

قاضی ها ادعا می کنند که وزیران «هیچ ارزیابی نتیجه بخشی» در مورد اینکه آیا ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ بی رحمانه ای که در یمن  جریان دارد، حقوق انسانی را زیر پا گذاشته یا خیر ارائه نداده اند.

پس از رأی دادگاه، دولت تصمیم گیری در مورد صدور مجوز جدید برای فروش سلاح به عربستان را متوقف کرده است اما طبق موافقت نامه های موجود به فروش سلاح ادامه می دهد.

اندرو اسمیت از سازمان «کارزار مبارزه با تجارت اسلحه» می گوید: «وزیر خارجه گفت قتل جمال خاشقچی را به شدت محکوم می کند، اما در ماه های پس از آن، تجارت دولت و شرکت های فروش سلاح طبق معمول ادامه یافت. همزمان با سرپوش گذاشتن رژیم سعودی بر این جنایت، مقامات بریتانیایی در حال تصویب فروش صدها میلیون پوند سلاح به آن رژیم بودند».

© The Independent

بیشتر از جهان