انتخابات اسرائیل: ایتامار بن گویر کیست؟

رهبر راست افراطی قرار است در پیروزی بنیامین نتانیاهو نقش مهمی داشته باشد

بن گویر مانند بسیاری از پوپولیست‌های پیش از خود قول داد که «تغییر واقعی» ایجاد کند و «تثبیت یهودا و شومرون» یا همان کرانه باختری را عملی کند- REUTERS/Corinna Kern

به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق و باسابقه اسرائیل، با کمک متحدان راستگرای خود، در آستانه بازگشت به قدرت است. برخه‌پرسی (پرسش از برخی کسانی که از محل اخذ رای بیرون می‌آیند) در پنجمین انتخابات این کشور طی چهار سال گذشته، نشان داد که حزب لیکود و شرکای آن ۶۱ کرسی لازم برای رسیدن به اکثریت برای تشکیل دولت جدید را به دست آورده‌اند.

از زمان برکناری نتانیاهو در سال ۲۰۲۱، در دوران نفتالی بنت، جانشین او، اسرائیل در بن‌بست سیاسی گرفتار شد. نخست‌وزیری ائتلافی‌ بنت پیش از سقوط اجتناب‌ناپذیر در ژوئن، به دلیل اختلاف‌ها و درگیری‌های درون‌گروهی به‌تدریج از هم پاشید.

یائیر لاپید، رهبر حزب میانه‌رو یش آتید، برای دوره‌ای موقت، نخست‌وزیر موقت شد، اما اکنون چنین به‌نظر می‌رسد که حزب او قرار است در نهایت در جایگاه دومین حزب بزرگ کنست بایستد.

چنانچه نظرسنجی‌ها درست باشند، نتانیاهو که قرار است به اتهام فساد محاکمه شود، اتهامی که خود آن را رد می‌کند، به لطف ایتامار بن گویر است که به قدرت می‌رسد.

بن گویر، ۴۶ ساله، چهره گروه راست افراطی صهیونیسم مذهبی است که در سال ۲۰۲۱ با ادغام حزبش، قدرت یهودی (اوتسما یهودیت) با اتحاد ملی بزالل اسموتریچ و نوام آوی مائوز وارد مجلس شد.

بن گویر از زمان پیروزی خود در کنست در سال گذشته، به دلیل اسلحه‌کشی روی کارکنان یک پارکینگ فلسطینی در تل آویو- که به بازجویی پلیس انجامید- و درگیری شدید با ایمن عوده، قانونگذار فلسطینی، بعد از ممانعت از ورود او به اتاق بیمارستانی که یک زندانی فلسطینی در آن اعتصاب غذا کرده بود، تیتر خبرها شد.

ایتامار بن گویر ۶ مه ۱۹۷۶ در حومه مواسرت صهیون اورشلیم از پدر و مادری یهودی با پیشینه عراقی و کردی به دنیا آمد. او در نوجوانی به سیاست جناح راست افراطی علاقه‌مند شد.

در ۱۶ سالگی، به عضویت حزب ملی‌گرای افراطی کاخ خاخام مئیر کاهان درآمد که ایالات متحده آمریکا پیش از ترور کاهان در نیویورک در سال ۱۹۹۰، آن را گروهی تروریستی نامید.

ممنوعیت ازدواج عرب‌ها و یهودیان، سلب تابعیت اسرائیلی از عرب‌ها و اخراج تعداد زیادی از فلسطینیان در دستور کار کاهان قرار داشت.

چنین برمی‌آید که اکنون شاگرد او موفق شده است غرایز مشابه را در صورت تعدیل، به نیروی سیاسی محبوبی هدایت کند که آسوشیتدپرس آن را تا حدی به «حضور مکرر رسانه‌ای، روحیه بشاش [و] استعداد او برای انحراف انتقاد» نسبت می‌دهد.

بن گویر در جوانی با حضور در تلویزیون با کلاهی تزیینی که گفته می‌شد از کادیلاک اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت برداشته است و اینکه اعلام کرد «به ماشینش رسیدیم؛ به خودش هم می‌رسیم.» به شهرت رسید و به شعله‌ور شدن خشم مخالفان پیام صلح اسلو در سال ۱۹۹۵ دامن زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رابین مدت کوتاهی بعد از آن ترور شد؛ ۴ نوامبر ۱۹۹۵ پس از شرکت در تجمعی در میدان پادشاهان اسرائیل آن زمان در تل‌آویو به ضرب گلوله یک افراطی به نام ییگال امیر جان باخت. آن میدان اکنون به نام رابین است.

همچنین گفته می‌شود بن گویر عکسی از باروخ گلدشتاین را با افتخار روی دیوار خود نصب کرده است؛ یک آمریکایی-اسرائیلی که در سال ۱۹۹۴، بیست‌ونه نمازگزار فلسطینی را در الخلیل قتل‌عام کرد؛ البته به گزارش تایمز اسرائیل، اکنون ادعا می‌کند که به نشانه تعدیل موضع خود آن را برداشته است.

به گزارش الجزیره، او که برای پاسخگویی به کیفرخواست‌های دائم به اتهام‌هایی مانند تحریک به نژادپرستی، تخریب اموال، داشتن لوازم تبلیغاتی یک سازمان «تروریستی» و حمایت از یک سازمان «تروریستی» (اشاره به وابستگی‌اش به کاخ) بارها به دادگاه احضار شد، تصمیم گرفت به طور رسمی در کالج آکادمیک اونو در کریات اونو در رشته حقوق تحصیل کند.

او بعد از اتمام امتحاناتش، به دلیل سابقه جنایی و پیشینه افراطی با مخالفت کانون وکلای دادگستری اسرائیل روبرو شد (مخالفت‌هایی که او اصرار داشت صرفا سیاسی بود)، با مخالفت کانون وکلای دادگستری اسرائیل روبرو شد اما در نهایت بر آن‌ها پیروز و به حرفه وکالت وارد شد و با دفاع از رادیکال‌های [تندروها] یهودی متهم به تروریسم و جنایات سازمان‌یافته اسم و رسمی به هم زد.

از زمان بازگشت به خط مقدم سیاست و رسیدن به رهبری حزب اوتسما یهودیت در سال ۲۰۱۹، صعود بن گویر به این موقعیت‌ ممتاز بسیار سریع بود و منجر شد که روز سه‌شنبه در مقر حزبش در اورشلیم جشنی برپا شود که در آن به طرفدارانش گفت: «زمان آن فرا رسیده است که بر مالکیت این دولت دوباره تاکید کنیم.»

او در تلاش برای ایجاد تاثیری آشتی‌جویانه‌تر، افزود: «می‌خواهم به کسانی که به من رای نداده‌اند، بگویم: ما همه برادریم... ما نماینده همه‌ایم؛ سکولار و مذهبی، حریدی و سنتی، سفاردی و اشکنازی.»

بن گویر مانند بسیاری از پوپولیست‌های پیش از خود قول داد که «تغییر واقعی» ایجاد کند و «تثبیت یهودا و شومرون» یا همان کرانه باختری را عملی کند و گفت «با کسانی که بمب بنزینی و سنگ پرتاب می‌کنند، برخورد خواهد کرد» و باعث شد طرفدارانش مشتاقانه «مرگ بر تروریست!» سردهند.

اگر ائتلاف نتانیاهو در نهایت اکثریت کنست را به دست آورد و دولت تشکیل بدهد، انتظار می‌رود که بن گویر پست وزیر امنیت عمومی در کابینه را طلب کند و از نتانیاهو بخواهد به او مجوز نظارت بر نیروی پلیس اسرائیل را دهد و بنا به گزارش‌ها، امیدوار است جرائم کلاهبرداری و نقض اعتماد را از قوانین کیفری کشور بردارد که به نتانیاهو کمک می‌کند و قوه قضاییه را با تضعیف توان آن برای ابطال قوانین مورد مناقشه، ضعیف خواهد کرد.

روز شنبه، رام بن باراک، نماینده یش آتید، با تشبیه چشم‌انداز دولت نتانیاهو-بن گویر به ظهور آدولف هیتلر، جنجالی برانگیخت.

او در گردهمایی در بئرشبع در حالی که کاملا از اهمیت این اتهام آگاه بود، گفت: «قصد مقایسه ندارم، اما هیتلر هم به شیوه‌ای دموکراتیک به قدرت رسید.»  

ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، نیز پیش‌بینی کرد در صورت ورود ایتامار بن گویر به دولت، «روزهای تاریکی» در پیش باشد. در حالی‌ که زهاوا گالون، رهبر جناح چپ مرتز، نیز هشدار داد که اسرائیل اکنون خود را یک «تئوکراسی [حکومت دین‌سالار] یهودی» می‌بیند و دیگر «یک کشور آزاد» نیست.

© The Independent

بیشتر از جهان