بنیامین نتانیاهو به قدرت بازمی‌گردد

نخست‌وزیر سابق اسرائیل گفته بود در ایران به‌خاطر رفتنم جشن گرفته‌اند، ولی من بازمی‌گردم

نخست‌وزیر جدید اسرائیل ممکن است در قبال جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی مواضع‌ سختگیرانه‌تری داشته باشد‌ـ MENAHEM KAHANA / AFP

بنیامین نتانیاهو، سیاستمدار اسرائیلی که کمتر از دو سال پیش به حکومت ایران توصیه کرد از رفتنش خوشحال نباشد چون او به‌زودی بازخواهد گشت، حالا خود را برای بازگشت به قدرت در سمت نخست‌وزیر اسرائیل آماده می‌کند.  

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، تا صبح پنجشنبه ۱۲ آبان (۳ نوامبر)، بیش از ۹۳ درصد آرای انتخابات مجلس اسرائیل (کنست) شمارش شدند. نتایج شمارش آرا از پیروزی قطعی بنیامین نتانیاهو و بازگشت دوباره او به قدرت حکایت داشت.

بر اساس این نتایج، احزاب اپوزیسیون ۶۵ کرسی خود را در مجلس اسرائیل حفظ کرده که ۳۱ کرسی آن متعلق به حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو است. کنست در مجموع ۱۲۰ کرسی دارد و در انتخابات اخیر اسرائیل، ۴۰ حزب شرکت کرده‌اند.

انتخابات زودهنگام مجلس اسرائیل روز سه‌شنبه، ۱۰ آبان (۱ نوامبر)، با مشارکت بالای ۷۰ درصد برگزار شد که بالاترین میزان مشارکت در دو دهه اخیر بود. این پنجمین انتخابات اسرائیل در سه سال و نیم گذشته است.

منابع خبری اسرائیل می‌گویند متحدان نتانیاهو در حزب لیکود در آستانه بازگشت به قدرت و قبل از آغاز مذاکرات ائتلافی، تماس با سران احزاب در بلوک راست را آغاز کرده‌اند. جلسات رسمی پس از شمارش کامل آرا و اعلام قطعی نتایج انتخابات در عصر پنجشنبه، شروع می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که نخست‌وزیر جدید اسرائیل ممکن است در قبال جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی مواضع‌ سختگیرانه‌تری داشته باشد. همچنین رهبرای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز از بازگشت نتانیاهو به قدرت استقبال می‌کنند؛ زیرا او را در مقابل قدرت و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی، «وزنه‌ای متعادل‌کننده» می‌دانند.

بنیامین نتانیاهو با اتهام‌ فساد مالی مواجه است؛ با این حال انتخابات اخیر مجلس اسرائیل بر بازگشت دوباره او به قدرت متمرکز بود.

زمزمه‌های بازگشت نتانیاهو از اواخر ژوئن ۲۰۲۲ و پس از کناره‌گیری نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، از قدرت آغاز شد. نتانیاهو در همان زمان به‌شدت از دولت ائتلافی بنت انتقاد کرد و گفت که در صورت تشکیل دولت به ریاست او، «غرور، امید و قدرت» دوباره به اسرائیل بازمی‌گردد.

نفتالی بنت و یائیر لاپید، شریک ائتلافی‌ او، در ژوئن ۲۰۲۱ موفق شدند به حکومت ۱۲ ساله نتانیاهو در اسرائیل پایان دهند اما دولت آنان تنها یک سال دوام آورد و ائتلاف آنان به دلیل جدایی چند نماینده، اکثریت خود را از دست داد و مجلس منحل شد.

بنیامین نتانیاهو در دوران نخست‌وزیر‌ی خود، اسنادی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کرد که بسیار خبرساز شد. او خرداد سال ۱۴۰۰ پس از روی کار آمدن جدید دولت در اسرائیل، گفت: «در ایران به خاطر رفتنم جشن گرفته‌اند ولی من به‌زودی بازمی‌گردم.»

بیشتر از جهان