پاکستان و چین بر سر گنجاندن افغانستان در طرح کمربند و جاده توافق کردند

مقام‌های چین و پاکستان پیوستن افغانستان به طرح کمربند و جاده را ابتکاری برای تقویت ارتباطات منطقه‌ای خواندند

پاکستان و چین توافق کردند افغانستان از طریق کریدور اقتصادی این دو کشور، به طرح کمربند و جاده وصل شود- PAKISTAN PRIME MINISTER OFFICE / AFP

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، روز سه‌شنبه در دیدار با شی جین‌پینگ، همتای چینی‌ خود، در مورد ادامه کمک‌های بشردوستانه و توسعه کریدور اقتصادی چین و پاکستان به افغانستان گفت‌وگو کرد. دو طرف توافق کردند افغانستان از طریق کریدور اقتصادی چین و پاکستان به طرح اقتصادی بزرگ «کمربند و جاده» بپیوندد.  

دفتر نخست‌وزیر پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این دیدار، توافق کردند «اعطای کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان را ادامه دهند و بر همکاری‌های توسعه‌ای در این کشور از جمله اتصال افغانستان به کریدور اقتصادی چین و پاکستان تمرکز کنند.» رهبران چین و پاکستان تاکید کردند که توسعه طرح کمربند و جاده در افغانستان، ارتباطات منطقه‌ای را تقویت خواهد کرد.

طرح کمربند و جاده یک پروژه بزرگ زیرساختی-ارتباطی چندملیتی است که چین از نزدیک به یک دهه پیش آغاز کرده است. بر اساس این طرح، چین در نظر دارد بیش از ۶۰ کشور جهان را از طریق یک کریدور اقتصادی بزرگ به هم متصل کند و از این طریق در بازارهای قاره‌ای بیشتر نفوذ کند.

رهبران طالبان از یک سال پیش در تلاش‌اند رضایت چین را برای شامل کردن افغانستان در این طرح جلب کنند. ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، در آبان ۱۴۰۰، در دیدار با سفیر چین در کابل، از دولت چین خواست زمینه پیوستن افغانستان به طرح کمربند و جاده را فراهم کند.

پس از خروج آمریکا از افغانستان، چین یکی از کشورهای است که روابط نزدیکی با طالبان برقرار کرده و در بیش از یک سال گذشته، پروژه‌های متعدد اقتصادی را در افغانستان برنامه‌ریزی کرده است. یکی از اساسی‌ترین نقاط موردتوجه چین در افغانستان معادن این کشورند که در یک سال گذشته، برای بهره‌برداری از آن‌ها قراردادهایی را با طالبان امضا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون پس از یک سال ارتباط نزدیک اقتصادی چین و طالبان، این کشور تصمیم گرفت افغانستان را به طرح کمربند و جاده وارد کند و چین و پاکستان بر آن توافق کرده‌اند. مقام‌های دو کشور در دیدار روز سه‌شنبه، علاوه بر موافقت درباره پیوستن افغانستان به این طرح، بر آزادسازی ذخایر ارزی مسدودشده افغانستان از سوی آمریکا نیز تاکید کردند.

کریدور اقتصادی میان چین و پاکستان در چارچوب این پروژه از طریق کاشغر در منطقه اویغورنشین سین کیانگ چین به دریای عرب وصل می‌شود و مسیر آن از بندر گوادر در جنوب غربی بلوچستان پاکستان می‌گذرد. بخشی از این مسیر، از کشمیر تحت اداره پاکستان رد می‌شود و به همین دلیل، هندوستان از آغاز کار تاکنون، با این طرح مخالف است.

بیشتر از اقتصاد