مصر و عربستان سعودی در نشست الجزایر:‌ کشورهای عربی مواضع متحد داشته باشند

سی‌و‌یکمین نشست «اتحادیه عرب» در الجزیره برگزار می‌شود 

«اتحادیه عرب» را کشورهای مستقل جهان عرب، در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم بنیان نهادند- عکس از صفحه توییتر وزارت خارجه عربستان سعودی @KSAMOFA

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز چهارشنبه، ۲ نوامبر (۱۱ آبان)، در سی‌و‌یکمین نشست اتحادیه عرب در الجزیره سخنرانی کرد و گفت ریاض حامی همبستگی بین کشورهای عرب و یافتن سا‌زو‌کارهایی برای مقابله با چالش‌های مشترک است. دیپلمات ارشد ریاض به تخاصم‌های ژئوپلتیک به مثابه خطری برای آینده جهان اشاره کرد و گفت که کشورهای عربی باید مواضع متحد داشته باشند. او همچنین خواهان اصلاح نظام اتحادیه عرب شد. 

وزیر خارجه عربستان سعودی گفت، کشورهای عربی باید تلاش متمرکزی برای مقابله با دخالت کشورهای خارجی و شبه‌نظامیان‌ آن‌ها انجام دهند؛ اشاره مشخصی به حکومت ایران و نیروی قدس سپاه پاسداران که در سال‌های اخیر فعالیت‌های خود را در کشورهای عربی همچون لبنان، عراق و یمن افزایش داده‌ است. بن فرحان خواهان رد رویکرد گسترش‌طلبی و سلطه‌طلبی شد و گفت نباید به دیگران اجازه داد ارزش‌های خود را بر کشورهای عرب تحمیل کنند.

«اتحادیه عرب» را کشورهای مستقل جهان عرب، در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم بنیان نهادند. این سازمان در سال‌های اخیر چالش‌هایی داشته و این اولین نشست آن در سه سال اخیر است؛‌ تاخیری که همه‌گیری جهانی کرونا از یک سو و اختلافات بر سر میزبانی، از دلایل اصلی آن بوده است. 

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌ جمهوری مصر، نیز در نشست الجزیره حضور دارد و روز چهارشنبه، دوم نوامبر، سخنرانی کرد. سیسی بر امید مردم عرب برای بلوک متحدی که بتواند با چالش‌های سیاسی و اقتصادی روبه‌رو شود تاکید کرد. قاهره، پایتخت مصر، مقر اتحادیه عرب است و این کشور طبق سنت تاریخی، از مهم‌ترین اعضای این سازمان محسوب می‌شود. سیسی در سخنانش گفت که نشست اتحادیه عرب فرصتی است برای احیای ناسیونالیسم عرب و تاریخ همکاری بین کشورهای عربی. او گفت، مردم کشورهای عربی در این فکرند که چه چیزی باعث شده است کشورهای عربی بیشتر با یکدیگر همراه شوند و به‌‌رغم سرمایه‌های بسیار، نتوانند به پای کشورهای پیشرفته جهان برسند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌ جمهوری مصر گفت: «تاریخ ما ثابت می‌کند که هر دردی که برادران ما در منطقه مغرب داشته باشند، به مصر و مشرق عربی و دولت‌های خلیج [فارس] سرایت خواهد کرد. بی‌ثباتی در مشرق عربی و فلسطین، بر مغرب عربی تاثیر خواهد گذاشت. و هرگونه تهدیدی علیه خلیج [فارس]، خطری برای تمام ما است. امنیت ملی عرب، مفهومی کلی و تفکیک‌ناپذیر است.»

«مشرق عربی» اصطلاحی است که معمولا شامل عراق و کشورهای عربی منطقه شام (سوریه، لبنان، فلسطین و اردن) می‌شود. در مقابل، کشورهای عربی شمال آفریقا، «مغرب عربی» نامیده می‌شوند.

وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در سخنان خود بر لزوم ادغام اقتصادی کشورهای عربی تاکید کرد و گفت این هدف ریاض است. او این امر را برای پاسخ به نیازهای غذایی جهان عرب، مهم دانست. بن فرحان تاکید کرد که ریاض در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود، از توسعه «کشورهای خواهر» پشتیبانی می‌کند. 

بن فرحان به موضوع فلسطینی‌ها نیز اشاره کرد. او تاکید کرد که ریاض از تشکیل دولت مستقل فلسطینی با پایتختی در بیت‌المقدس شرقی پشتیبانی می‌کند. 

در موضوع یمن، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که کشورش از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل در یمن برای تمدید آتش‌بس پشتیبانی می‌کند، و خواهان افزایش فشار بین‌المللی برای دستیابی به صلح در یمن شد. در موضوع لیبی، بن فرحان گفت که اختلافات این کشور باید از درون و بدون دخالت خارجی حل شود؛ در حالیکه کشورهایی همچون ترکیه و امارات متحده عربی نقشی گسترده در دفاع از طرفین مختلف در جنگ داخلی لیبی داشته‌اند. سیسی نیز در سخنان خود از برگزاری هرچه زودتر انتخابات مجلس و ریاست ‌جمهوری در لیبی، و حذف شبه‌نظامیان از خاک این کشور پشتیبانی کرد. 

در موضوع عراق، وزیر خارجه عرستان سعودی از تشکیل دولت جدید در بغداد پشتیبانی کرد. این در حالی است که برخی از نیروهای سیاسی و کنشگران عراقی، دولت جدید محمد شیاع السودانی را به نزدیکی بیش از حد به جمهوری اسلامی ایران متهم می‌کنند. 

در موضوع لبنان، وزیر خارجه عرستان سعودی بر محوریت حق حاکمیت این کشور تاکید کرد و خواهان انتخاب رئیس‌ جمهوری جدیدی شد که قادر به ایجاد وحدت در لبنان باشد. بن فرحان تاکید کرد که ریاض دنبال یافتن راه‌حل سیاسی در سوریه است که بتواند هویت و وحدت سرزمینی این کشور را حفظ کند. او گفت، کشورش خواهان اجماع و صلح در سوریه است. 

در جنب نشست الجزیره که با شعار «وحدت» برگزار می‌شود، نیز دیدارهای متعددی صورت گرفته‌اند. عبدالطیف رشید، رئیس‌ جمهوری جدید عراق، از چهره‌هایی است که برای نخستین بار در این نشست شرکت می‌کند. او روز چهارشنبه با سیسی دیدار کرد. سخنگوی ریاست‌ جمهوری مصر گفت که سیسی به الرشید، که ماه گذشته با رای مجلس به ریاست ‌جمهوری عراق رسید، تبریک گفته و برای او آرزوی موفقیت کرده است. سیسی گفت که اهمیت بسیار زیادی برای روابط قوی و بنیادین بین قاهره و بغداد قائل است و بر تعهد مصر به همکاری دوجانبه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری تاکید کرد.

بیشتر از جهان