نگاه رسانه‌های جهان به خیزش سراسری مردم ایران: «یک جنبش رهایی‌بخش»

سی‌بی‌سی نیوز: اعتراض‌های اخیر در ایران فقط یک مبارزه سیاسی نیست؛ بلکه یک مبارزه وجودی است

خیزش سراسری مردم ایران همچنان تیتر خبرگزاری‌های مهم جهان است. نشریات معتبر بین‌المللی در کنار انتشار اخبار روزانه مربوط به تازه‌ترین تحولات در ایران، تلاش می‌کنند با ارائه تحلیل‌های گوناگون، از زوایای مختلف به بررسی این موضوع بپردازند که قیام اخیر مردم ایران با جنبش‌های اعتراضی گذشته چه تفاوتی دارد، چه چیز آن را متمایز کرده است و برای آن چه نتیجه‌ای پیش‌بینی می‌شود.

فارین پالیسی: نسل زد؛ نیروی محرکه اعتراض‌های ایران

نشریه معتبر فارین پالیسی روز سه‌شنبه، اول نوامبر (دهم آبان)، در گزارشی، به حضور پررنگ نسل زد (Z) در اعتراض‌های ضدحکومتی ایران پرداخت. در این مطلب با عنوان «نیرومحرکه پشت اعتراض‌ها؛ با نسل زد ایران آشنا شوید» می‌خوانیم: «این نسل تشکیلات فرسوده مذهبی جمهوری اسلامی را طوری متزلزل کرده‌ که از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران دیده نشده است.»

نویسنده این مطلب با اشاره به اعتراض‌های دانش‌آموزی، می‌نویسد: «جلو تخته‌سیاه جمعی از دانش‌آموزان دختر با یونیفورم مدرسه آبی سرمه‌ای خود ایستاده‌اند؛ اما حجاب اجباری که لازم است داشته باشند، بر سر ندارند. آن‌ها انگشتان میانی خود را به سمت تصویری که بالای تخته سیاه نصب‌شده [تصاویر رهبران سابق و کنونی جمهوری اسلامی] بالا برده‌اند. این تنها یکی از صدها تصویری است که دانش‌آموزانی که بخشی از نسل زد ایران را تشکیل می‌دهند،‌ اخیرا در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «این نسل جدید نیرومحرکه اعتراض‌هایی‌اند که از زمان کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله به دست پلیس اخلاقی ایران، این کشور را فرا گرفته است. این نسل که بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ (۱۳۷۶ تا ۱۳۹۱) متولد شده‌اند، با وجود قطعی متناوب اینترنت و سانسور شدید، خوب می‌دانند چطور باید از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند. آن‌ها ناامید و عصبانی از وضعیت موجود، از ابراز وجود آنلاین یا حضوری و رد کردن خطوط قرمز جمهوری اسلامی هراسی ندارند. آن‌ها تصمیم گرفته‌اند نظام سالخورده و مذهبی ایران را به لرزه درآورند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واشنگتن پست: برخورد خشونت‌آمیز رژیم با دانش‌آموزان

نشریه واشنگتن پست نیز روز سه‌شنبه درباره برخوردهای خشونت‌آمیز حکومت ایران با نسل جوان و نوجوان گزارشی منتشر کرد.

در گزارش این نشریه معتبر، به اعتراض‌های ضدحکومتی در مدارس ایران و بازداشت دانش‌آموزان اشاره شده است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «ناآرامی مدارس ایران را فرا گرفته است؛ دختران دانش‌آموز با سرکشی در برابر قوانین، مقنعه‌های خود را برمی‌دارند، عکس‌ رهبران ایران را لگد می‌کنند و شعار آزادی سر می‌دهند. در مقابل این اتفاق‌ها، دولت به سراغ آن‌ها می‌آید. گروه‌های حقوق بشر و تعدادی از ایرانی‌ها به واشنگتن پست گفتند که بسیاری از خانواده‌ها از فرستادن فرزندانشان به مدرسه می‌ترسند؛ زیرا واهمه دارند که آن‌ها را کتک بزنند یا بازداشت و ناپدید کنند.»

این گزارش می‌افزاید: «سه دانش‌آموز و دو نفر از والدین آن‌ها حملات به مدارس را برای ما توصیف کردند. به گفته آن‌ها، معلمان تحت فشارند تا هرگونه نشانه‌ای از مخالفت با جمهوری اسلامی را از بین ببرند و اغلب نمی‌توانند مانع از ورود نیروهای امنیتی به مدارس و هدف قرار دادن کودکان زیر سن قانونی شوند. لیست حضوروغیاب مدرسه و دوربین‌های امنیتی به ابزار سرکوب دانش‌آموزان تبدیل شده‌اند. به والدین هشدار داده می‌شود که فرزندانشان را کنترل کنند. مقام‌های ایران از اعلام آمار کودکان بازداشت‌شده خودداری می‌کنند اما یکی از معاونان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز پنجم اکتبر گفت که میانگین سنی آشوبگران دستگیرشده ۱۵ سال است.»

واشنگتن‌پست همچنین با اشاره به مرگ چند دانش‌آموز از جمله اسرا پناهی بر اثر برخورد نیروهای امنیتی، ورود نیروهای سرکوبگر به مدارس و بازداشت دانش‌آموزان، نوشت: «محمود امیری مقدم، مدیر گروه حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، می‌گوید کسی نمی‌داند بعد از بازداشت دانش‌آموزان، آن‌ها را کجا می‌برند یا برای آن‌ها [در بازداشت] چه اتفاقی می‌افتد.»

سی‌بی‌سی نیوز: سرکوبی که نتیجه معکوس دارد

سی‌بی‌سی نیوز در یک گزارش تحلیلی، به قیام مردم ایران علیه حکومت پرداخت و در مطلبی با عنوان «آیا معترضان ایران می‌توانند بر رژیم پیروز شوند؟» نوشت: «امواج ناآرامی که سراسر ایران را فرا گرفته، سبب خشم مقام‌های این کشور شده و فرمانده سپاه پاسداران قول داده است که اعتراض‌ها را سرکوب کند.»

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «از اواسط سپتامبر، صدها هزار معترض در بیش از ۸۰ شهر و شهرستان در سراسر ایران خیابان‌ها را پر کرده‌اند. آن‌ها از محدودیت‌های مذهبی، رهبر مستبد و مشکلات اقتصادی خشمگین‌اند. شیرین عبادی، تنها ایرانی برنده جایزه نوبل، در مصاحبه‌ای به ما گفت: مردم خسته شده‌اند. آن‌ها استبداد مذهبی ایران را نمی‌خواهند؛ بلکه خواهان یک حکومت دموکراتیک و سکولارند.»

نویسنده این گزارش در ادامه، به سرکوب‌های گسترده معترضان می‌پردازد و می‌نویسد: «تحلیلگران می‌گویند این سرکوب ممکن است برای نیروهای امنیتی و رژیم نتیجه معکوس داشته باشد. با این حال به نظر می‌رسد که حکومت ایران هنوز این موضوع را درک نکرده است. حکومت ایران تاکنون اعتراض‌های مختلفی را سرکوب کرده، اما برخلاف جنبش‌های قبلی، جنبش کنونی طیف وسیع‌تری از ایرانیان را به خیابان‌ها کشانده است. آذر نفیسی، نویسنده کتاب لولیتاخوانی در تهران، معتقد است که این یک جنبش رهایی‌بخش است. او معتقد است که برای زنان، این فقط یک مبارزه سیاسی نیست، این یک مبارزه وجودی است.»