اوکراین؛ تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره «بمب کثیف»

مسکو اتهام‌هایی مبنی‌بر آماده‌شدن اوکراین برای استفاده از مواد منفجره حاوی رادیواکتیو مطرح کرده است

«بمب کثیف» ماده منفجره حاوی رادیواکتیو است ـ AFP

کارشناسان آژانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه، اول نوامبر (دهم آبان)، بازرسی از دو تاسیساتی را آغاز کردند که روسیه مدعی شده است اوکراین در آن‌ها «بمب‌ کثیف» می‌سازد.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که بازرسی‌ها از این دو مکان در اوکراین آغاز شده است و به‌زودی تکمیل خواهد شد. درپی ادعاهای روسیه در زمینه ساخت «بمب کثیف» در اوکراین، دولت این کشور خواستار بازرسی از مکان‌‌های مورد اشاره مسکو شده بود.

مقام‌های ارشد روسیه، ازجمله ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری آن کشور، اتهام‌های اثبات‌نشده‌ای را مطرح کرده‌اند مبنی‌بر اینکه اوکراین درحال آماده شدن برای استفاده از «بمب کثیف» (ماده منفجره حاوی رادیواکتیو) است.

 واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، هفته گذشته در نامه‌ای به اعضای شورای امنیت آن سازمان، مدعی شد که تاسیسات تحقیقات هسته‌ای و یک شرکت اوکراینی، دستور مستقیمی از ولودیمیر زلنسکی برای ساخت بمب کثیف دریافت کرد‌ه‌اند. کشورهای غربی این ادعای مسکو را بی‌اساس دانسته و آن را رد کرد‌ه‌اند. مقام‌های اوکراینی نیز چنین اتهامی را تلاش کرملین برای منحرف‌کردن توجه از تشدید حمله‌های این کشور دانسته‌اند.

بنابه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هر دو تاسیسات مورد ادعای روسیه «تحت پادمان‌های آژانس‌اند و بازرسان آن‌نهاد به‌طور منظم از آن‌ها بازدید می‌‌کنند». آژانس روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک ماه پیش یکی از این دو مکان را بازرسی و هیچ فعالیت یا مواد هسته‌ای اعلام‌نشده‌ای در آنجا نیافته است. 

ادعای روسیه درباره بمب کثیف اوکراین در شرایطی مطرح شده که درگیری نظامی میان دو کشور بالا گرفته است. ویتالی کیم، فرماندار میکولایف، در کانال تلگرامی اعلام کرد که پس از اصابت چهار موشک روسی به این شهر جنوبی اوکراین در حوالی نیمه‌شب، یک نفر جان باخت و چندین ساختمان ویران شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 ازسوی دیگر، دیمیترو لونین، فرماندار پولتاوا، نیز در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که در ساعت‌های ابتدایی روز سه‌شنبه، انفجارهایی در این شهر شمال شرقی اوکراین به‌وقوع پیوست. به گفته او، چهار هواپیمای بدون سرنشین روسی با ساختمان‌های غیرنظامی در این شهر برخورد کردند و باعث آتش‌سوزی در آن‌ها شدند. گزارش‌ها همچنین از سرنگونی سه پهپاد روسیه حکایت دارند. 

در همین حال، والنتین رزنیچنکو، فرماندار دنیپروپتروفسک، از حمله روسیه در طول شب به شهر نیکوپول در جنوب شرقی اوکراین خبر داد. به گفته او، در نتیجه این حملات، حدود ۴۰هزار خانواده بدون آب لوله‌کشی و ۱۰هزار خانواده بدون برق مانده‌اند. 

در منطقه اشغالی خرسون، مقام‌های مستقرشده ازسوی روسیه، به‌دنبال تخلیه بیش از ۷۰هزار نفرند که در ۱۵کیلومتری رودخانه دنیپر زندگی می‌کنند. این تخلیه ساکنان، به‌دلیل پیش‌بینی حمله متقابل اوکراین درحال انجام است. به گفته ولادیمیر سالدو، فرماندار منطقه که ازسوی کرملین منصوب شده است، تلاش برای تخلیه ساکنان خرسون ادامه دارد.

خبرهای رسیده از روسیه نیز از این حکایت دارد که قرار است درمجموع ۱۲۰هزار سرباز مرد ظرف دو ماه آینده به خدمت سربازی اعزام شوند. مقام‌های نظامی روسیه اطمینان داده‌اند که سربازان وظیفه برای جنگ در اوکراین، ازجمله به مناطق الحاق‌شده اعزام نخواهند شد. با این حال، موسسه مطالعات جنگ مستقر در ایالات متحده، در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: «وزارت دفاع روسیه در تلاش است که مردم این کشور را فریب دهد تا تصور کنند سربازان برای جنگ به اوکراین اعزام نخواهند شد.»

 در گزارش این موسسه همچنین آمده است که الحاق غیرقانونی چهار منطقه اشغالی اوکراین به روسیه «به این معنی است که همه جنگ‌ها در مناطقی رخ می‌دهد که کرملین آن‌ها را قلمرو روسیه می‌داند»، بنابراین «تقریبا سربازان وظیفه پس از پایان آموزش در ماه مارس به‌طور قطعی به اوکراین اعزام خواهند شد».

بیشتر از جهان