روسیه می‌گوید اوکراین آماده استفاده از بمب کثیف می‌شود

وزیر دفاع روسیه در تماس با همتایانش در بریتانیا، فرانسه و ترکیه مدعی شد که اوکراین می‌خواهد از بمب کثیف استفاده کند

روسیه از چند روز پیش تخلیه مردم از خرسون اشغالی را آغاز کرده است -STRINGER / AFP

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز یکشنبه ۲۳ اکتبر، در تماس با همتایان فرانسوی، بریتانیایی و ترکیه‌ای خود در ادعاهایی بی‌اساس گفت که اوکراین آماده می‌شود تا از «بمب کثیف» استفاده کند. 

پیشتر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه مسئله استفاده از سلاح‌های اتمی علیه اوکراین را مطرح کرده و شویگو بر سر عقب‌نشینی‌های قوای روس در میدان جنگ اوکراین تحت‌ فشارهای سیاسی قرار گرفته بود.

تماس تلفنی وزیر دفاع روسیه با همتایانش در سه کشور بریتانیا، فرانسه و ترکیه، در حالی صورت گرفته است که روسیه به تخلیه گسترده غیرنظامیان از خرسون اشغالی در جنوب اوکراین ادامه می‌دهد و تحلیلگران دفاعی می‌گویند که خروج مردم صحنه را برای مسکو آماده می‌کند تا نیروهایش را از بخش قابل توجهی از این منطقه خارج کند. اما برخی دیپلمات های اتحادیه اروپا نگران آنند که مسکو در تلاش برای بدتر کردن اوضاع باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارشی که منابع روسی از تماس‌های فوق ارائه داده‌اند، شویگو گفته است که وضعیت در اوکراین به سرعت در حال بدتر شدن است و درباره اقدامات تحریک‌آمیز اوکراین و استفاده آن کشور از «بمب کثیف» ابراز نگرانی کرده است.

خبرگزاری روسی ریانووستی نیز به نقل از منابع موثق در کشورهای مختلف از جمله اوکراین، ادعا کرده است که نشانه‌هایی حاکی از آماده‌شدن کی‌یف برای دست زدن به اقدامی تحریک‌آمیز با استفاده از یک بمب به اصلاح «کثیف» وجود دارد.

ریانووستی ادعا کرد که این اقدام احتمالی قرار است در خاک اوکراین انجام شود و بعد با متهم کردن روسیه به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی در اوکراین، کارزاری قوی علیه مسکو را برای تضعیف اعتماد جهانی به روسیه پیش ببرد.

به گزارش ریانووستی، این طرح اکنون در مرحله نهایی قرار دارد و به زودی اجرا می‌شود.

این خبرگزاری‌ همچنین می‌گوید که بنا بر داده‌های اطلاعاتی حلقه داخلی ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین نیز در آن مشارکت دارد.

ریانووستی مدعی شده است که مسئولان این اقدام ‌یقین دارند که ‌در صورت موفقیت، بسیاری از شرکای مسکو از حمایت از آن دست خواهند کشید و غرب تلاش خواهد کرد تا روسیه را از عضویت دائم شورای امنیت خلع کند.

بمب‌های کثیف یکی از انوع  سلاح‌های تخریب گسترده است که ممکن است برخی طرف‌های درگیر در جنگ به آن متوسل شوند. این بمب از مواد منفجره معمولی و رادیواکتیو تشکیل شده و قدرت تخریب آن به بزرگی بمب بستگی دارد، در محدود جغرافیایی محدودی عمل می‌کند و اثر رادیواکتیو آن محدود است.

این شبکه همچنین نوشته است که تاثیر این بمب بر افراد، به میزان و نوع مواد رادیواکتیو به کار رفته و نزدیکی فرد به محل انفجار و همچنین مدت زمان قرار گرفتن در معرض مواد رادیواکتیو بستگی دارد.

بیشتر از جهان