مقام‌های دفاعی غربی ادعای روسیه درباره بمب کثیف را رد می‌کنند

روسیه می‌گوید که یک واحد تخصصی را برای محافظت در برابر حمله احتمالی شیمیایی، بیولوژیک یا هسته‌ای فعال کرده است

وزیر دفاع آمریکا در روزهای اخیر دو بار با وزیر دفاع روسیه تماس تلفنی داشته است- Alexei Druzhinin, Rod LAMKEY / POOL / Sputnik / AFP

مقام‌های دفاعی کشورهای غربی ادعاهای اخیر روسیه مبنی بر این که اوکراین آماده می‌شود تا یک «بمب کثیف» را در خاک این کشور منفجر کند، رد کردند.

آنان هشدار دادند که مسکو ممکن است از این «ادعای کذب» به عنوان دستاویزی برای تشدید درگیری‌ها استفاده کند.

سازمان‌ها و مقام‌های دفاعی کشورهای غربی در حالی چنین اظهار نظر کرده‌اند، که به گفته وزارت دفاع روسیه، این کشور در روز دوشنبه ۲۴ اکتبر، نیروهای خود را برای پاسخ به یک حمله احتمالی شیمیایی، بیولوژیکی یا اتمی، به حالت آماده باش درآورده است.

نشریه پولیتیکو به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا نوشت که برخی ایالات متحده نگران آنند که خود مسکو به پرتاب یک بمب کثیف ساخته‌شده از ضایعات هسته‌ای رادیواکتیو و مواد منفجره اقدام کند و سپس انگشت اتهام را به سوی اوکراین نشانه رود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز روز دوشنبه هشدار داد که روسیه نباید از ادعاهای دروغین به عنوان بهانه‌ای برای تشدید جنگ در اوکراین استفاده کند.

استولتنبرگ در گفت‌و‌گو با نشریه پولیتیکو گفت که دعای آماده شدن اوکراین برای استفاده از بمب کثیف در این کشور «پوچ» است.

او گفت چطور ممکن است که اوکراین در قلمرو خود و جایی که سخت در تلاش برای آزادسازی آن است، از بمب کثیف استفاده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیرکل ناتو همچنین گفت که این ائتلاف نظامی بین‌المللی نگران آن است که لفاظی‌های روسیه به یک الگوی رفتاری طولانی مدت تبدیل شود.

او گفت که روسیه قبلا در سوریه نیز چنین رفتاری از خود نشان داد، همچنین قبل از شروع جنگ اوکراین در ماه فوریه. استولتنبرگ گفت که در این الگوی رفتاری نگران‌کننده «روسیه دیگران را به آنچه که خود قصد انجامش را دارد، متهم می‌کند.»

یک مقام ارشد نظامی‌ آمریکا روز دوشنبه ۲۴ اکتبر، به شرط فاش نشدن نامش در گفت‌وگو با پولیتیکو تصریح کرد که پنتاگون هیچ نشانی مبنی بر این که مسکو خود را برای استفاده از سلاح هسته‌ای، شیمیایی، یا بیولوژیک از جمله «بمب کثیف»‌ آماده کند مشاهده نکرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین گفته است که روسیه «منشا هرگونه آلودگی قابل تصور در این جنگ است.»

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز یکشنبه در تماس تلفنی با همتایان خود در ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و ترکیه گفته بود که اوکراین برای پرتاب بمب کثیف آماده می‌شود اما رهبران غربی ادعای او را رد کردند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اخیرا دو بار تلفنی با شویگو صحبت کرد؛ یک بار در روز جمعه و بار دیگر یکشنبه. به گفته مسئول رسانه‌ای پنتاگون، آستین در تماس یکشنبه «هر گونه بهانه برای تشدید تنش روسیه را رد کرد»

به گفته وزارت دفاع روسیه، رییس ستاد ارتش این کشور در روز دوشنبه با رییس ستاد کل ارتش آمریکا و مقام‌های ارشد نظامی بریتانیا تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزارت روسیه روز دوشنبه بر اتهامات خود تاکید کرد و ویدیویی از ژنرال ایگور کیریلوف، رییس نیروهای دفاع رادیویی، شیمیایی و بیولوژیک نیروهای مسلح روسیه را در شبکه تلگرام منتشر کرد.

در این ویدیو کیریلوف می‌گوید که کی‌یف در حال برنامه‌ریزی یک عملیات با پرچم دروغین است که پرتاب یک بمب کثیف یا کلاهک هسته‌ای کم‌قدرت در خاک اوکراین را نیز شامل می‌شود.

به گزارش رسانه‌های روسی، کیریلوف در ویدیوی فوق گفت: «انفجار یک بمب رادیولوژیک به ناچار منجر به آلودگی رادیواکتیو منطقه در مساحتی بالغ بر چند هزار متر مربع خواهد شد.»

در یک پست تلگرامی دیگر منابع روسی مدعی شده‌اند که به دو سازمان در اوکراین «دستور مستقیم»‌ساخت بمب کثیف ابلاغ شده است.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید که یک واحد تخصصی را برای محافظت در برابر حمله احتمالی شیمیایی، بیولوژیک یا هسته‌ای فعال کرده است. برخی تحلیلگران می‌گویند که فعال کردن چنین واحدی ممکن است بر قریب‌الوقوع بودن حمله دلالت کند.

اوکراین برای بازپس‌گیری شهر جنوبی خرسون آماده می شود و همزمان روسیه تخلیه ساکنین این منطقه اشغالی را ادامه می‌دهد و همزمان گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر این که مسکو در حال تدوین شرایطی برای خروج استراتژیک از آنجا است.

مقام‌های آمریکایی انتظار دارند که به زودی محموله‌ای از موشک‌های زمین به زمین از ایران به روسیه تحویل داده شود.