پرورش زعفران در بزرگ‌ترین مزرعه عمودی خاورمیانه در امارات

مدیران این مجموعه امیدوارند به ازای هر یک تن گیاه زعفران، یک کیلو زعفران خالص برداشت کنند

در این فضای سرپوشیده کشاورزی که معادل یک هکتار است، تقریبا پنج تن پیاز زعفران وجود دارد-canva

 پس از پایان اکسپو دبی، مقام‌های امارات متحده عربی از برنامه‌های خود برای استفاده از این فضا صحبت کردند. یکی از این اهداف که به مرحله اجرا رسیده، ایجاد مزارع عمودی بود. حالا قرار است در بخشی از این پروژه زعفران پرورش داده شود.

امارات متحده عربی اوایل سال ۲۰۲۲ از تلاش‌های خود برای ساخت بزرگ‌ترین مزرعه عمودی جهان در نزدیکی سایت اکسپو ۲۰۲۰ برای تقویت تولید موادغذایی و سیستم‌های کشاورزی آن برای آینده خبر داد. این مزارع کشاورزی در فضای سرپوشیده و شهری را به عنوان گام بزرگ بعدی در چرخه تولید مواد غذایی در سطح جهان، ترویج می‌کنند.

به گزارش خلیج تایمز، امارات متحده عربی با برداشتن یک گام رو به جلو دیگر، اکنون مرکز یکی از بزرگ‌ترین مزارع عمودی سرپوشیده کشت زعفران در منطقه منا است؛ البته این چاشنی خوش رنگ و طعم که گران‌ترین ادویه جهان معرفی می‌شود، اولین انتخاب برای کشت در مجموعه‌های کشاورزی عمودی سرپوشیده نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کریستین زیمرمن-لسل، رئیس انجمن کشاورزی عمودی، گفت: «کشاورزی عمودی معمولا به دلیل کشت سبزیجات برگدار، انواع توت‌ها و غیره شناخته می‌شود اما کشت زعفران قطعا یک زمینه جدید است. این یک محصول خاص است و اینجا در امارات ما از آن استقبال می‌کنیم. تولید زعفران محلی در امارات گامی روبه‌جلو و بلند است.»

این مزرعه عمودی پیشرفته واقع در تاسیسات وجیتک (Veggitech) در الزبیر شارجه، برای تولید زعفران با کیفیت بالا در اولین شرکت فناوری کشاورزی (اگروتک) در نوع خود در امارات آماده است. این مجموعه که به گروه «اسناسکو» (SNASCO) مستقر در عربستان سعودی تعلق دارد، در بحبوحه همه‌گیری کووید-۱۹ به عنوان شرکتی پیشگام در فناوری پیشرفته با هدف اصلی تقویت بخش کشاورزی و سیستم‌های رویشی هیدروپونیک با کمک نور و کشاورزی شهری تاسیس شد.

علی عباسی، مدیر ارشد عملیات و توسعه وجیتک، به خلیج نیوز گفت: «چرخه تولید زعفران سه ماه از اواسط اوت تا اواسط نوامبر خواهد بود و پس از آن، پیاز زعفران به گلخانه منتقل می‌شود. در ۹ ماه بعد، این مرکز برای پرورش قارچ‌های خاص استفاده و به مزرعه هوشمند و سرپوشیده قارچ تبدیل می‌شود. مزرعه سرپوشیده دارای سیستم‌های هوشمند داخلی برای مدیریت فرایند کشاورزی‌اند که می‌توان از آن‌ها برای کنترل دما و سیستم‌های آبیاری استفاده کرد.»

مزرعه سرپوشیده هوشمند زعفران همچنین نویدبخش اقدام‌های سازگار با محیط زیست، تولید محصولات سالم‌تر بدون استفاده از کود و سموم دفع آفات با کاهش استفاده از زمین و حداقل مصرف آب برای تضمین چرخه تولید پایدار است. به گفته مدیر ارشد مزرعه، از طریق فرایند تکثیر محصول، هر پیاز زعفران احتمالا دو تا سه رشته زعفران می‌دهد. او افزود: «امسال ما تازه‌ کار را شروع کرده‌ایم؛ اما سال آینده کشت خود را افزایش می‌دهیم و نتایج بهتری ارائه خواهیم داد.»

در این فضای سرپوشیده کشاورزی که معادل یک هکتار است، تقریبا پنج تن پیاز زعفران وجود دارد و مدیران این مجموعه امیدوارند به ازای هر یک تن گیاه زعفران، یک کیلو زعفران خالص برداشت کنند.

بیشتر از جهان