چین در شرایط بی‌وزنی برنج کشت کرد

این نخستین باری است که دانشمندان تلاش کرده‌اند چرخه کامل حیات یک گیاه برنج را در محیطی با گرانش صفر تولید کنند

برنج یکی از محبوب‌ترین غذاها در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) است - Canva

در آزمایشی که می‌تواند دستاوردهای مهمی برای ماموریت‌های بلندمدت آینده داشته باشد، برای اولین بار در فضا جوانه‌های برنج از دانه [این گیاه] را کشت کردند.

فضانوردان چینی که با عنوان تایکونات‌ها شناخته می‌شوند، این آزمایش را در آزمایشگاه فضایی ونتیان (Wentian) که در ۲۴ ژوئیه به مدار پرتاب و در ماژول اصلی ایستگاه فضایی تیانگونگ مستقر شد، انجام دادند.

این نخستین باری است که دانشمندان تلاش کرده‌اند چرخه کامل حیات یک گیاه برنج را در محیطی با گرانش صفر تولید کنند، [یعنی فرآیندی که] یک بذر به گیاه بالغی تبدیل می‌شود که قادر به تولید دانه‌های خودش است.

تایکونات‌ها [فضانوردان چینی]  همچنین در حال آزمایش با  گیاه «رشادی گوش‌موشی»، یکی از اعضای خانواده خردل‌اند  که اغلب برای مطالعه جهش‌ها [ی ژنتیکی از آن] استفاده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور هوئیکیونگ ژنگ، پژوهشگر مرکز عالی علوم گیاهی مولکولی (CEMPS) در آکادمی علوم چین، به چاینا دیلی گفت: «بذرهای برنج بسیار خوب رشد می‌کنند.»

«ما می‌خواهیم بررسی کنیم که چگونه ریزگرانش می‌تواند بر زمان گل‌دهی گیاه در سطح مولکولی تاثیر بگذارد و اینکه آیا  از محیط ریزگرانش برای کنترل فرآیندهای مرتبط می‌توان استفاده کرد یا خیر.»

برنج یکی از محبوب‌ترین غذاها در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) است و از زمان ماموریت‌های آپولو یکی از اقلام غذایی اصلی برای فضانوردان بوده است.

نیل آرمسترانگ، مایکل کالینز و باز آلدرین، فضانوردان ناسا در طی ماموریت آپولو ۱۱ که در آن آلدرین و آرمسترانگ اولین افرادی بودند که روی ماه قدم گذاشتند، غذایی [تشکیل شده از] مرغ و برنج یخ‌زده خوردند.

از آن زمان به بعد، فضانوردان به مواد غذایی کشت و پرورش‌یافته در زمین متکی بوده‌اند، اما با این حال، امیدواری به انجام ماموریت‌های طولانی‌تر به مریخ و فراتر از آن ممکن است به قابلیت رشد محصولات کشاورزی و گیاهان در فضا بستگی داشته باشد.

پروفسور ژنگ گفت: «اگر بخواهیم روی مریخ فرود بیاییم و به کاوش در آن بپردازیم، غذایی که از زمین برای سفر طولانی و ماموریت فضانوردان در فضا آورده می‌شود کافی نیست.»

«ما باید برای اکتشافات طولانی‌مدت فضایی، یک منبع غذایی پایدار پیدا کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان