کاهش ۵۰ درصدی صادرات زعفران طی ۶ ماه گذشته

مشکلات داخلی و قوانین دولت مهم‌ترین دلیل کاهش صادرات زعفران عنوان شده است

زعفران در حال حاضر گردش مالی بالغ بر ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده؛ اما سهم ایران از این بازار به ۵۰۰ هزار دلار رسیده است - ATTA KENARE / AFP

علی شریعتی‌مقدم، رئیس کمیسیون آب و محصولات کشاورزی اتاق مشهد از کاهش ۵۰ درصدی صادرات زعفران طی ۶ ماه گذشته خبر داد.

شریعتی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مشکل صادرات زعفران گفت: «مشکلاتی که در حوزه صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد، منحصر به استان نبوده و جنبه ملی دارند. سایر کشورهای موفق دنیا از مسیر صادرات موفق به ارتقا رشد اقتصادی، افزایش رفاه اجتماعی و افزایش سرانه درآمد شده‌اند. ما نیز برای دستیابی به این مهم، بایستی به افزایش تسلط و تمرکز در حوزه صادرات بپردازیم و نسبت به کاهش موانع موجود در این زمینه اقدام کنیم.»

او با اشاره به نقش تحریم‌ها در کاهش صادرات زعفران در مورد نقش مشکلات داخلی در این اتفاق گفت: «مانع‌تراشی‌های داخلی نیز نقش پررنگی در افزایش معضلات صادراتی کشور داشته است. از سال ۹۷، قوانین سخت‌گیرانه تعهدات ارزی به صورت یک جانبه تدوین شده، اما به مرحله اجرایی نرسیده‌است.»

رئیس کمیسیون آب و محصولات کشاورزی اتاق مشهد گفت: «مادامی که به برنامه‌های تدوین شده در راستای حمایت از صادرکنندگان عمل نشود و نگاه جزیره‌ای در فضای اقتصادی حاکم باشد، تعداد زیادی از صادرکنندگان حرفه‌ای و متخصص عرصه را ترک می‌کنند و کیفیت فعالیت‌های صادراتی کاهش می‌یابد.»

شریعتی‌مقدم در ادامه گفت: «با توجه به مانع‌تراشی‌های متعددی که در حوزه صادرات رخ می‌دهد، بسیاری از بازارهای صادراتی فعالان اقتصادی از دست رفته است. کاهش ۵۰ درصدی صادرات زعفران طی ۶ ماه گذشته ناشی از نگاه غیرواقع بینانه در تدوین قوانین و مقررات و تصمیم‌گیری‌های مهم در عرصه‌های اقتصادی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌ها، ۹۰ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود. زعفران ایران به کشورهایی چون کویت، قطر، روسیه،‌ ژاپن، هنگ‌کنگ، سنگاپور، هند، سوئیس،‌ نروژ، ایتالیا، آلمان، آمریکا، هلند، استرالیا، کانادا، بلژیک، مالزی، اسلواکی، مجارستان، لهستان، قزاقستان، چک، ‌استونی، صربستان، ترکیه، آفریقای جنوبی،‌ آرژانتین، فنلاند و چند کشور دیگر صادر می‌شود. اسپانیا، فرانسه و افغانستان جدی‌ترین رقبای ایران در صادرات زعفران به شمار می‌روند.

رئیس کمیسیون آب و محصولات کشاورزی اتاق مشهد با انتقاد از اعمال عوارض نیم‌درصدی آب مجازی بر محصولات کشاورزی که آب زیادی مصرف نمی‌کنند، گفت: «از فروردین ماه سال جاری عوارض نیم‌درصدی آب مجازی بر محصولات کشاورزی همچون پسته، زعفران و... اعمال شد. درحالی که تولید این محصولات آب زیادی را مصرف نمی‌کند بهتر بود این عوارض بر محصولاتی که در روند تولید از آب زیادی بهره‌مند می‌شوند اعمال شود.»

پیش از این غلامرضا میری نائب رییس شورای ملی زعفران در گفتگو با بازار اعلام کرده بود که دولت سیزدهم نه تنها موانع بر سر راه صادرات را رفع نکرده است بلکه با وضع عوارض نیم درصدی آب مجازی و پرداخت قیمت پایه گمرک به مشکل صادرات اضافه کرده است.

زعفران در حال حاضر گردش مالی بالغ بر ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است؛ اما سهم ایران از این بازار هر روز ناچیزتر می‌شود و به ۵۰۰ هزار دلار رسیده است.

خیام نیکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، در این مورد گفته بود: «۹۵ درصد از زعفران دنیا را تولید می‌کنیم در حالی که در بازار زعفران دنیا و در گردش مالی ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلاری آن، سهم ایران  کمتر از ۵۰۰ هزار دلار است.‌ این نشان می‌دهد که خام فروشی می‌کنیم. در حقیقت باید بهره گیری از عملیات تکمیلی و صنایع تبدیلی ارزش افزوده زعفران را در داخل بیشتر کنیم.»