روسیه به دنبال استخدام کماندوهای افغان گریخته به ایران

کنگره ایالات متحده در اوت ۲۰۲۲ در گزارشی درباره خطر انتقال اطلاعات مربوط به تاکتیک‌های جنگی ایالات متحده به گروه داعش، ایران یا روسیه، هشدار داده بود

مشخص نیست دقیقا چه تعداد از نیروهای ویژه افغان به ایران گریخته‌اند- WAKIL KOHSAR / AFP

روسیه نیروهای ویژه افغان را که در کنار سربازان آمریکایی جنگیدند و پس از خروج ایالات متحده از افغانستان به ایران گریختند، برای جنگ دراوکراین استخدام می‌کند. 

سه ژنرال سابق افغان به اسوشیتدپرس گفتند که این سربازان ویژه افغان اکنون در ایران به سر می‌برند و ارتش روسیه آن‌ها را برای شرکت در جنگ اوکراین استخدام می‌کند. آن‌ها می‌گویند که روس‌ها به هزاران نفر از کماندو‌های ویژه سابق افغان، پیشنهاد پرداخت ماهانه ۱۵۰۰ دلار و پناهگاه امن برای خود و خانواده‌شان داده‌اند. این پیشنهاد مانع اخراج آن‌ها به افغانستان و مرگ احتمالی به دست طالبان خواهد شد. 

یکی از ژنرال‌های مزبور به نام عبدالرئوف ارغندیوال، به اسوشیتدپرس گفت: «آن‌ها نمی‌خواهد به جنگ بروند، اما چاره‌ای ندارند. آن‌ها از من می‌پرسند آیا راه‌حلی داری؟ چه کار باید بکنیم؟ اگر به افغانستان برگردیم، طالبان ما را خواهد کشت.»

این ژنرال سابق افغان می‌گوید، نیروهای روسی «گروه واگنر» مسئولیت این استخدام‌ها را بر عهده دارند. هیبت‌الله علی‌زی، آخرین فرمانده ارتش افغانستان پیش از به قدرت رسیدن طالبان، می‌گوید یک فرمانده سابق نیروهای ویژه افغان که در روسیه زندگی کرده و به زبان روسی مسلط است، به این استخدام‌ها کمک می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنگره ایالات متحده در اوت ۲۰۲۲ در گزارشی درباره خطر انتقال اطلاعات مربوط به تاکتیک‌های جنگی ایالات متحده به گروه داعش، ایران یا روسیه، هشدار داده بود. 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، تلاش می‌کند با بسیج عمومی در کشور، سربازان کافی برای جنگ اوکراین به خط مقدم بفرستد. با این حال، این بسیج عمومی به فرار نزدیک به ۲۰۰ هزار مرد روسی از خدمت انجامیده است.

وزارت دفاع روسیه به درخواست اسوشیتدپرس برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده است و سخنگوی یوگنی پریگوژین، بنیانگذار گروه واگنر، ایده تلاش روسیه برای استخدام کماندوهای ویژه افغان را «دیوانگی بی‌معنا» توصیف کرده است.

از سوی دیگر، وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا نیز به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداده است، اما یک مقام بلندپایه آمریکایی گفته است که تلاش «واگنر» برای استخدام افغان‌ها تعجب‌آور نیست.

مشخص نیست دقیقا چه تعداد از نیروهای ویژه افغان به ایران گریخته‌اند، اما یکی از آن‌ها به اسوشیتدپرس گفته است که با ۴۰۰ کماندوی دیگر که در حال بررسی پیشنهادهای روسیه‌اند، در ارتباط است. این کماندوی پیشین ارتش افغانستان می‌گوید بسیاری مثل او از بازگردانده شدن به افغانستان می‌ترسند و از ایالات متحده عصبانی‌اند که آن‌ها را رها کرده است.

این کماندو همچنین می‌گوید که پیشنهادی که به او شده است، شامل ویزای روسیه برای او و نیز سه فرزند و همسرش است که هنوز در افغانستان سکونت دارند. به برخی دیگر هم پیشنهاد تمدید ویزا در ایران داده شده است. به گفته این کماندو، بسیاری این پیشنهادها را خواهند پذیرفت، چون چاره‌ای ندارند.

تخمین زده می‌شود که در طول دو دهه جنگ در افغانستان، بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نیروی ویژه افغان برای آمریکایی‌ها جنگیده باشند، اما با خروج ارتش ایالات متحده از افغانستان، تنها چند صد افسر ارشد افغان به خارج از کشور منتقل شدند.

بیشتر از جهان