هند موشک بزرگی حامل ۳۶ ماهواره را با موفقیت‌ پرتاب کرد

این نخستین پرتاب ماهواره‌های ارتباطاتی شرکت وان وب مستقر در لندن پس از وقفه به وجود آمده به دلیل جنگ در اوکراین است

از مجموع ۳۶ ماهواره، ۱۶ ماهواره از موشک جدا شده و در مدار مربوط به خود قرار گرفته‌اند - twitter / alpeshbp

هند در چارچوب پروژه فضایی متوقف‌شده به دلیل جنگ اوکراین، یک موشک بزرگ حامل ۳۶ ماهواره اینترنتی خصوصی را با موفقیت پرتاب کرد.

پرتاب این ماهواره‌های ارتباطات پهن‌باند اوایل روز یکشنبه از پایگاه فضایی جزیره سریهاریکوتا در جنوب هند انجام شد. این اولین عملیات شرکت اینترنتی ماهواره‌ای وان وب مستقر در لندن از این نوع است که پس از توقف همکاری‌ با سازمان فضایی روسیه در ماه مارس در پی جنگ اوکراین، انجام می‌شود.

وان وب در توییتر نوشت: «خبر خوب اینکه خوشحالیم گزارش کنیم با هر ۳۶ ماهواره وان‌وب‌لانچ۱۴ (OneWebLaunch14#) ارتباط برقرار کردیم! این یعنی اکنون بیش از ۷۰ درصد از ناوگان ماهواره‌ای ال‌ئی‌او (LEO) ما در مدار قرار دارند.»

وان وب همچنین تصویر ثابتی از این پرتاب منتشر کرد که در آن، موشک چند ثانیه پس از پرتاب در حال بالا رفتن بر فراز شعله‌ و دود انفجار دیده می‌شود.

اس سومانات، رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند «آی‌اس‌آراو» (ISRO)، سازمان فضایی ملی، گفت: «دقیق وارد مدار شدیم، حالا موشک در مدار مورد نظر قرار دارد.»

از مجموع ۳۶ ماهواره، ۱۶ ماهواره از موشک جدا شده و در مدار مربوط به خود قرار گرفته‌اند. سومانات گفت بقیه ماهواره‌ها نیز «مانند ۱۶ ماهواره اول به سلامت جدا خواهند شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فضاپیما که نامی به‌یادماندنی دارد، «ال‌وی‌ام۳- ام۲/وان وب ایندیا-۱ میشن» (LVM3 - M2/OneWeb India-1 Mission)، سنگین‌ترین موشک هند است و معمولا برای ماموریت‌های دولتی استفاده می‌شود. زمان این پرتاب ساعت ۱۲:۰۷ بامداد یکشنبه به وقت محلی بود.

ال‌وی‌ام۳ یک وسیله نقلیه سه‌مرحله‌ای با دو موتور جامد متصل با تسمه‌، یک طبقه هسته پیشران مایع و یک طبقه برودتی است.

وان‌وب برای ارائه خدمات پهن‌باند در سراسر جهان با احتساب این پرتاب اخیر تا‌کنون ۴۶۲ ماهواره را در فضا مستقر کرده است.

این غول ارتباطات گفت علی‌رغم مانع بزرگ پیش‌آمده ناشی از جنگ در اروپا، قصد دارد تا سال آینده طبق برنامه، با مجموعه‌ای از ۶۴۸ ماهواره پوشش جهانی را فعال کند.

وان‌وب در حال حاضر خدمات خود را در شمالی‌ترین عرض‌های جغرافیایی عرضه می‌کند.

هر ماهواره وان‌وب ۱۵۰ کیلو (حدود ۳۳۰ پوند) وزن دارد.

پرتاب روز یکشنبه چهاردهمین پرتاب وان‌وب بود. ۱۳ مورد قبلی با استفاده از موشک‌های روسی انجام شدند. اولین پرتاب آن‌ها سال ۲۰۱۹ صورت گرفت.

© The Independent

بیشتر از علوم