چرا مردم تا این اندازه درگیر قد ریشی سوناک شدند؟

فرانسه، همواره درباره چشم‌انداز دولتمردان قد کوتاه سکوت کرده، از ناپلئون بناپارت گرفته تا امانوئل مکرون یا نیکلا سارکوزی، و هر دو کشور روسیه و اوکراین  نیز رهبران ۱۷۳ سانتی‌متری دارند

ریشی سوناک، نخست‌وزیر جدید بریتانیا نخستین آسیایی بریتانیایی، اولین رهبر هندو و جوان‌ترین سیاستمدار این کشور از سال ۱۸۱۲ و یکی از ثروتمندتری دولتمردان بریتانیاست که در ساختمان شماره ۱۰ خیابان داونینگ اقامت کرده است.

او با قد ۱۷۰ سانتی‌متر (یا ۵ فوت و ۶ اینچ) از کوتاه‌ترین نخست‌وزیران تاریخ بریتانیا هم هست، موضوعی که در فضای آنلاین روز به روز داغتر می‌شود، به طوری که در هفته اخیر جستجوهای گوگل در این مورد افزایش چشمگیری یافته است.

جهت اطلاع، نخست‌وزیر جدیدمان را با همتایان سابق‌اش این‌طور قیاس می‌کنند:

لیز تراس (۲۰۲۲-۲۰۲۲) – ۱۶۵.۷۳ سانتی‌متر

بوریس جانسون (۲۰۲۲-۲۰۱۹) – ۱۷۹.۸۳ سانتی‌متر

ترزا می (۲۰۱۹-۲۰۱۶) – ۱۷۰.۶۸ سانتی‌متر

دیوید کامرون (۲۰۱۶- ۲۰۱۰) – ۱۹۸.۱۲ سانتی‌متر

گوردون براون (۲۰۱۰-۲۰۰۷) – ۱۵۵.۷۵ سانتی‌متر

تونی بلر (۲۰۰۷- ۱۹۹۷) – ۱۸۲.۸۸ سانتی‌متر

جان میجر (۱۹۹۷- ۱۹۹۰) – ۱۵۵.۷۵ سانتی‌متر

مارگارت تاچر (۱۹۹۰- ۱۹۷۹) – ۱۶۷.۶۴ سانتی‌متر

جیمز کالاهان (۱۹۷۹-۱۹۷۶)- ۱۸۵.۹۲ سانتی‌متر

هارولد ویلسون (۱۹۷۰- ۱۹۶۴) – ۱۷۶.۷۸ سانتی‌متر

الک داگلاس–هوم (۱۹۶۴-۱۹۶۳) – ۱۸۵.۹۲ سانتی‌متر

هارولد مک میلان (۱۹۶۳- ۱۹۵۷) – ۱۸۵.۹۲ سانتی‌متر

وینستون چرچیل (۱۹۴۵-۱۹۴۰ ، بعد ۱۹۵۵- ۱۹۵۱) – ۱۷۰.۶۸ سانتی‌متر

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قد و قامت سوناک قبلا هم توجه ویژه‌ای به خود جلب کرده است، به‌ویژه موقعی که در مارس ۲۰۲۱ وزیر خزانه‌داری بود، هنرمندانه بالای پله‌های شماره ۱۱ ایستاد و آن جعبه قرمز معروف بودجه را به دست گرفت، و سایر همکاران وزارت خزانه‌داری را واداشت که روی پله‌های پایین‌تر از او بایستند تا بسیار کوتاه‌تر از رییسشان به نظر برسند.

این موضوع روز سه‌شنبه که سوناک برای دیدار با شاه چارلز سوم به کاخ باکینگهام رفت و از آنها درحالی که با هم دست می‌دادند عکس گرفتند و هم قد به نظر می‌رسیدند، دوباره بحث‌انگیز شد، باوجود اینکه اعلیحضرت ظاهرا ۸ سانتی‌متر از او بلندتر است، این دنیای شگفت‌انگیز سرزمین عجایب وست‌مینستر را عجیب و پیچیده‌تر می‌کند.

به گفته سازمان آمار ملی، سوناک با این قد از میانگین مرد بالغ بریتانیایی ۵ سانتی‌متر کوتاهتر است، که ظاهرا [این امر] درمورد سیاستمداران بیشتر از باقی ما انسان‌های فانی جلب توجه می‌کند.   ‌‌

پروفسور ویرم سوامی، روانشناس اجتماعی دانشگاه آنگلیا راسکین به روزنامه آی گفت: «قد را یکی از قوی‌ترین نشانه‌های مردانگی می‌شناسند.»

«بسیاری از مردان وقتی می‌پندارند قدبلندند، مردانگی بیشتری احساس می‌کنند. بسیاری از این صحبت‌ها درباره قد درواقع درباره مردانگی است و ممکن است اشتباه باشد.»

اما مثلا فرانسه، همواره درباره چشم‌انداز دولتمردان قد کوتاه سکوت کرده، از ناپلئون بناپارت گرفته تا امانوئل مکرون یا نیکلا سارکوزی، و هر دو کشور روسیه و اوکراین  نیز رهبران ۱۷۳ سانتی‌متری دارند.

هیچکس به غیر از خود زندایا به تام هالند، ستاره فیلم مرد عنکبوتی که با او رابطه دارد، از بالا به پایین نگاه نمی‌کند، البته به خاطر قدش چاره‌ای ندارد.

شاید، به گفته ایموگن وست نایتز نویسنده [نشریه آمریکایی مد] جی‌کیو «مشکل» واقعی قد ریشی سوناک این باشد که نتوانسته آن را «مال خود» کند و ترجیح می‌دهد ترفندهای عکاسی و جعبه‌هایی که با احتیاط پشت تریبون‌ها پنهان شده‌اند حقیقت را بپوشاند.

وست تایتز قاطعانه می‌نویسد: «سوناک به مردان قدکوتاه خیانت کرده است.»

«دلیل اینکه ریشی سوناک دوران شاه قدکوتاه را از بین برده این نیست که خودش آدم قدکوتاه و مزخرفی است – هرچند هردوی اینها هم هست. دلیلش این است نمی‌خواهد آن را بپذیرد.»

«مردان قدکوتاه باید از سوناک عصبانی باشند، که تمام وقتش را صرف جلب توجه سیاسی کرده و ناامیدانه می‌کوشد جزو آنها نباشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان