هرآنچه باید درباره خانواده ریشی سوناک بدانید

والدین نخست‌وزیر جدید در دهه ۱۹۶۰ از شرق آفریقا مهاجرت کردند تا در بریتانیا به مشاغل درمانی مشغول شوند

همسر ریشی سوناک،دختر میلیاردری هندی است -twitter / hen_sob

ریشی سوناک پس از جلب حمایت اکثریت قریب به اتفاق اعضای محافظه‌کار پارلمان و در پی زمامداری فاجعه‌بار لیز تراس، نخست‌وزیر جدید بریتانیا شده است.

سوناک پس از خدمت در مقام رئیس خزانه‌داری بوریس جانسون در دوره همه‌گیری کووید-۱۹، به چهره‌ای آشنا بدل شده است که طی آن، اجرای برنامه مرخصی ۶۹ میلیارد پوندی برای تداوم اشتغال مردم و کارزار «همیاری با بیرون غذا خوردن» برای کمک به رشد اقتصادی را هدایت کرد.

در آن دوره بابت گیر افتادن او در رسوایی «پارتی‌گیت» که خشم عمومی را برانگیخت، نیز از او انتقادهایی شد. هشدارنامه جریمه ثابتی که دریافت کرد، به همان دلیل بود و نیز به علت افشاگری‌هایی که درباره راهبرد مالیاتی همسر پولدارش شد، و به دلیل «بیانیه بهاری» نامحبوبی که اوایل امسال منتشر کرد، که به نظر می‌آمد برای حفاظت از مردم در برابر بحران فزاینده افزایش هزینه‌های زندگی چندان کارساز نیست.

بسیاری از محافظه‌کاران نیز سوناک را بابت «پشت کردن» به جانسون و ساجد جاوید، وزیر بهداشت، پس از استعفای آن دو در اوایل ماه ژوییه به علت ماجرای رسوایی «کریس پینچر»، نبخشیده‌اند و همین امر جرقه پدید آمدن جریانی شد که به خروج بیش از ۶۰ وزیر [از دولت] انجامید و در نهایت، نخست‌وزیر را مجبور به ترک قدرت کرد.

به نظر می‌رسد که همین هم علت شکست او در رقابت طولانی تابستان گذشته بر سر رهبری حزب و جانشینی جانسون بوده باشد؛ رقابتی‌ که نهایتا به پیروزی تراس در آن، و تقریبا تاسف همگان، انجامید.

ماهیت فاجعه‌بار نخست‌وزیری شش هفته‌ای تراس نشان داد که تمام انتقادهای سوناک از سیاست‌های اقتصادی «خواب و خیال گونه» او کاملا بجا بوده است و این بیش از پیش به نفعش شد و اعتبار لازم را برای پیروزی‌ در دومین انتخابات به ارمغان آورد و امید می‌رود که وضعیت بازارهای مالی جهان که در دوره تراس از بریتانیا نومید شده بودند، دوباره آرام شود.

در ادامه نگامی می‌اندازیم به هر آنچه درباره خانواده نخست‌وزیر جدید بریتانیا می‌دانیم، نخستین هندویی که رهبر این کشور شده است:

والدین، مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایش چه کسانی‌اند؟

سوناک روز ۱۲ مه ۱۹۸۰ در ساوت‌همپتون به دنیا آمد. والدینش، یاشویر و اوشا سوناک، به ترتیب پزشک عمومی «سازمان خدمات ملی سلامت» (NHS GP) و داروساز بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تبار این زوج که اصالتا کنیایی و تانزانیایی بودند و در دهه ۱۹۶۰ به بریتانیا مهاجرت کردند، به پنجاب هند می‌رسد.

بر اساس گزارش‌ها، رامداس سوناک، پدربزرگ پدری سوناک، در سال ۱۹۳۵ از گوجرانوالا - که آن دوره جزو هندوستان مستعمره بریتانیا بود و حالا جزو پاکستان است- برای شغل کارمندی وارد نایروبی شد و بدین ترتیب، مردم پاکستان می‌توانند ادعای هم‌وطنی با نخست‌وزیر جدید داشته باشند.

گویا همسر او، سوهاگ رانی سوناک، یعنی مادربزرگ پدری سوناک، دو سال در دهلی زندگی می‌کرد و سپس در ۱۹۳۷ دو باره به همسرش در کنیا پیوست.

خواهران و برادران ریشی سوناک

در میان سه فرزند خانواده، سوناک بزرگ‌ترین‌ است. برادرش سانجای، روان‌شناس است، و خواهرش راخی، در صندوق جهانی آموزش و پرورش سازمان ملل موسوم به «آموزش و پرورش انتظار نمی‌شناسد»(Education Cannot Wait) مدیر راهبرد و برنامه‌ریزی است.

همسر ریشی سوناک

همسرش آکشاتا مورتی دختر میلیاردری هندی است و هنگام تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت تجارت در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا با او آشنا شد.

پدر همسرش، ن.ر نارایانا مورتی، معروف به «استیو جاب هندوستان» است و گویا  ۹۱ دهم درصد سهم از شرکت او به نام «اینفوسیس» به ارزش تقریبی ۷۰۰ میلیون پوند، به خانم مورتی تعلق دارد.

سرگرمی‌های کاری دیگر همسرش هم نشان تجاری خود او در حوزه مد به نام «آکشاتا دیزاینز» است و در وب‌سایت «لینکدین» نیز [نام او در مسندهای] مدیر شرکت سرمایه و سهامی خصوصی «کاتاماران ونچرز»، فروشگاه لوازم ورزشی «دیگمی فیتنس»، و فروشگاه پوشاک مردانه «نیو اند لینگوود» ثبت شده است.

چند فرزند دارند؟

این زوج دو دختر به نام‌های کریشنا و آنوشکا دارند و تا حد زیادی تمایل داشته‌اند آن‌ها را از کانون توجه رسانه‌ها دور نگه دارند؛ گرچه، تابستان امسال که پدرشان با تراس در سراسر کشور درگیر کارزار انتخاباتی بود، در کنار او ظاهر شدند.

یک سگ نژاد لابرادور به نام نووا هم دارند.

گویا خانواده سوناک چهار ملک در تملک دارند که عبارتند از عمارتی مندرج در فهرست عمارت‌های رتبه دو واقع در کربی سیگستون در نزدیکی نورت‌هالرتون واقع در حوزه انتخابی او در ریچموند یورکشایر، خانه‌ای شهری و پنج‌خوابه در محله کنزینگتون لندن، آپارتمان دیگری در نزدیکی آن و یک آپارتمان «پنت‌هاوس» [لوکس طبقه آخر]  مشرف به اقیانوس آرام در سانتامونیکا واقع در کالیفرنیا.

طبق فهرست ثروتمندان روزنامه «ساندی تایمز»، سرجمع ثروت این خانواده در ماه مه ۲۰۲۲ معادل ۷۳۰ میلیون پوند بود؛ یعنی یکی از ثروتمندترین زوج‌ها در بریتانیا و قطعا در وست‌مینستر.

© The Independent

بیشتر از جهان