همسویی طالبان با جمهوری اسلامی: حمله به شاهچراغ کار «فتنه‌انگیزهای تکفیری» است

بسیاری از مردم در ایران، به ماهیت حمله به شاهچراغ شیراز و دست داشتن داعش در این حمله با شک و تردید می‌نگرند

جمهوری اسلامی ایران، از رژیم‌های همسو و حامی طالبان در منطقه دانسته می‌شود-JAVED TANVEER / AFP

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز جمعه ۶ آبان، در توییتی حمله به شاهچراغ شیراز را محکوم کرد و نوشت: «فتنه‌انگیزهای تکفیری در افغانستان نیز چند بار مردم بی‌گناه را هدف قرار داده‌اند.»

مجاهد افزود که امارت طالبان، «حمله و شلیک‌های وحشیانه علیه نمازگزاران و زائرین» را شدیدا تقبیح می‌کند و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی می‌کند.

سران جمهوری اسلامی نیز در دو روز گذشته با کلمات مشابه، حمله به شاهچراغ شیراز را محکوم کردند و آن را تلاشی در راستای ناامن‌سازی ایران دانستند.

رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی، عصر روز چهارشنبه ۴ آبان، از حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ شیراز خبر دادند. در ابتدا گزارش شد که سه مهاجم به حرم مذکور حمله‌ کرده‌اند، اما ساعتی بعد صداوسیما اعلام کرد یک مهاجم زخمی و سپس بازداشت شده ااست و مهاجم دیگر نیز که مخفی شده بود، زنده بازداشت کرده‌اند. ویدیویی از دوربین مداربسته حرم شاهچراغ روز پنجشنبه در رسانه‌ها پخش شد که نشان می‌دهد یک نفر با کلاشینکف وارد حرم شد و به سمت زائران تیراندازی کرد. خبرگزاری فارس نام فرد مهاجم را «حامد بدخشان» اعلام کرد و نوشت که او پس از چند جراحی در بیمارستان به «هلاکت» رسید.

گروه داعش خراسان، با انتشار پیامی مسئولیت حمله را بر عهده گرفت و گفت در این حمله ۲۰ نفر کشته و ۴۰ تن زخمی شدند. مجله هفتگی «النباء»، رسانه رسمی داعش در مطلبی که روز جمعه در مورد حمله به حرم شاهچراغ منتشر شد، تهدید کرد که حمله به شاهچراغ آخرین حمله در داخل ایران نخواهد بود و حمله‌های مشابه ادامه خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به این حمله پیام‌هایی منتشر و تلاش کردند آن را به اعتراض‌های مردم ایران در روزهای اخیر ربط دهند. در بسیاری از این پیام‌ها از کلمات مشابه «دشمنان تکفیری» و «اغتشاش‌ها» یا «اعتشاشگران» استفاده شده است.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، در پیامی فرد مهاجم به حرم شاهچراغ را «اشقای تکفیری» توصیف کرد و اعتراض‌های اخیر مردم ایران را «توطئه اغتشاشات و آشوبگری» خواند.

تلاش مقام‌های جمهوری اسلامی برای ربط دادن حمله شاهچراغ به اعتراض‌های مردم ایران، شک و تردیدها را در مورد ماهیت این حمله افزایش داده است. شماری از نویسندگان که فعالیت سازمان‌های تروریستی را دنبال می‌کنند، به حمله شاهچراغ و مرتبط بودن آن با داعش خراسان با شک و تردید می‌نگرند. به باور برخی از این نویسندگان، عملکرد داعش خراسان در حمله‌های تهاجمی متفاوت‌تر از آن چیزی است که در ویدیوی پخش‌شده از حمله به حرم شاهچراغ دیده می‌شود.

در همین حال، در پیام سخنگوی طالبان کلماتی مشابه به آنچه در پیام‌های سران جمهوری اسلامی منتشر شده است، دیده می‌شود. طالبان معمولا در بیانیه‌هایشان از داعش به‌عنوان «گروه خوارج» نام می‌برند، اما این شاید نخستین بار است که طالبان برای نشان دادن همسویی با جمهوری اسلامی، از عاملان یک حادثه در داخل ایران به‌عنوان «تکفیری‌های فتنه‌انگیز» نام می‌برد.

جمهوری اسلامی از رژیم‌های همسو و حامی طالبان در منطقه دانسته می‌شود. در ۲۰ سال گذشته، بارها مقام‌های دولت پیشین افغانستان ادعا کردند که طالبان در استان‌های نیمروز، هرات، فراه و هلمند، از ایران اسلحه و پول دریافت می‌کنند.

همچنین پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، دیپلمات‌های ایرانی از نخستین هیئت‌هایی خارجی بودند که برای ملاقات با رهبران طالبان عازم کابل شدند. دیپلمات‌های ایرانی از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به‌عنوان «فرار اشغالگران» یاد می‌کنند و طالبان را «فرزندان واقعی» و نیروهایی که برای آزادی افغانستان جنگیده‌اند می‌نامند.

بیشتر از جهان