گردشگر ناپدید شده اسپانیایی در ایران بازداشت است

ال‌پاس به‌نقل از مقام‌های سفارت اسپانیا در تهران، نوشت: درخواست ملاقات سریع به مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی داده شده است

خانواده سانتیاگو سانچز، گردشگر اسپانیایی که از سه هفته پیش در ایران ناپدید شده‌ بود، روز چهارشنبه تایید کردند او بازداشت شده و در زندان‌های جمهوری اسلامی به‌سر می‌برد.

خانواده سانچز پیشتر در دوم آبان‌ماه اطلاع داده بودند بعد از ورود پسرشان به ایران، دیگر هیچ اطلاعی از او ندارند.

رسانه‌های اسپانیا روز پنجشنبه ۲۷ اکتبر (پنجم آبان‌ماه) به‌نقل از «منابع دیپلماتیک» نوشتند که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی این گردشگر اسپانیایی را بازداشت کرده‌اند.

خانواده سانچز ابراز امیدواری‌ کرده‌اند نماینده‌هایی از سفارت اسپانیا در تهران بتوانند ظرف روزهای آینده با او در زندان ملاقات داشته باشند.

روز سه‌شنبه سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در گزارشی نوشت که این گردشگر ۴۱ ساله اسپانیایی به‌همراه مترجم خود بعد از حضور در مزار مهسا (ژینا) امینی در شهر سقز بازداشت شده است.  هه‌نگاو در ادامه گزارش خود نوشت که سانتیاگو سانچز هم‌اکنون در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به‌سر می‌برد.

روزنامه اسپانیایی ال‌پاس بامداد روز جمعه به‌نقل از خواهر سانتیاگو سانچز نوشت: هیچ اتهامی متوجه برادرش نیست و او تنها در مسیر سفر پیاده‌اش به قطر، برای تماشای رقابت‌های جام جهانی فوتبال، در ایران ناپدید شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ال‌پاس در ادامه گزارش روز جمعه، به‌نقل از مقام‌های سفارت اسپانیا در تهران، نوشت: درخواست ملاقات سریع به مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی داده شده است.

رسانه‌های اسپانیا در گزارش‌های خود نوشته‌اند این گردشگر اسپانیایی، که از علاقه‌مندان فوتبال و هوادار تیم فوتبال رئال مادرید است، هشتم ژانویه سال جاری میلادی (دی ماه گذشته) مادرید را به مقصد دوحه ترک کرد تا سفر ۱۱هزار کیلومتری خود را برای تماشای رقابت‌‌های جام جهانی در قطر آغاز کند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، سانتیاگو سانچز چند روز پیش از ورودش به ایران، در پیامی برای دوستان و خانواده‌اش نوشته بود: هرچند شرایط اجتماعی-سیاسی ایران ملتهب است، اما او قصد دارد روز دوم اکتبر وارد ایران می‌شود.

بازداشت این شهروند اسپانیایی در ایران، کمتر از یک هفته بعد از آن انجام شد که وزارت خارجه اسپانیا، در اعتراض به سرکوب گسترده معترضان در ایران، سفیر جمهوری اسلامی در مادرید را احضار کرد.

بسیاری از تحلیل‌گران باور دارند مقام‌های جمهوری اسلامی از بازداشت شهروندان کشورهای غربی یا ایرانیان دو تابعیتی، برای پیشبرد اهداف سیاسی-امنیتی خود استفاده می‌کند.