شبح زورگیری و گروگان‌گیری سیاسی بالای سر گردشگران غربی در ایران

پروژه فم تریپ از سیاست‌های دولت رئيسی برای ارائه تصویری غیر واقعی از ایران است

بسیاری از گردشگران غربی حاضر نیستند ایران را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند. AFP

احمد وحیدی، وزیر کشور، چند روز پس از اعلام علنی خشم غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه از افزایش زورگیری‌ها، ادعا کرد که امنیت در ایران به مراتب بهتر از کشور‌های اروپایی است.

وحیدی گفت که «ایران هراسی» و موضوع نبود امنیت با هدف جلوگیری از ورود گردشگر به ایران، حرف و اقدامی «بی‌منطق و ناصحیح است»، این در حالی است که محسنی اژه‌ای هم در این رابطه به‌تازگی گفته بود: «زورگیران و مرتکبان سرقت‌های خشن باید سریع شناسایی و دستگیر شوند و این وضعیت قابل‌تحمل نیست.»

وزیر کشور همچنین ادعا کرد: «ما مشکل امنیتی نداریم، البته گاهی یک مسئله را در کشور ما بزرگ جلوه می‌دهند، این مسائل به‌طور طبیعی در کشور‌های دیگر هم وجود دارد و فراوان است.»

به گفته وحیدی سایر کشورها «مسائل و مشکلات خود را بزرگ نمی‌کنند، ولی در کشور ما یک مسئله کوچک خیلی بزرگ می‌شود».

او در عین حال به گردشگران خارجی توصیه کرد که بدون نگرانی می‌توانند به ایران سفر کنند.

بزرگ‌ترین تهدید گردشگری در ایران علاوه بر ناامنی‌ اجتماعی، سیاست مقام‌های جمهوری اسلامی در بازداشت گردشگران به اتهام جاسوسی، با هدف امتیاز‌گیری از برخی کشور‌های غربی است.

دامنه این تهدید‌ها در سال‌های اخیر به واسطه افزایش ناامنی اجتماعی و گروگان‌گیری جمهوری اسلامی گسترش یافته و گردشگری ایران را به مرز ورشکستگی کشانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علنی شدن زندانی بودن یک لهستانی و اعلام بازداشت یک شهروند آلمانی در ایران، از تازه‌ترین مصادیق گروگان‌گیری جمهوری اسلامی است.

همین مسئله در کنار ممنوعیت‌های گسترده مذهبی باعث شده است که بسیاری از گردشگران غربی و غیرمسلمان، تمایلی به مسافرت به ایران نداشته باشند.

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی هم به‌تازگی از رشد ۴۰ درصدی آمار گردشگران در ایران خبر دادند، اما حاضر نشدند به ترکیب این گردشگران و مقاصد آن‌ها اشاره روشنی کنند.

آمار‌های چند ساله می‌گوید که شهروندان عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و ترکیه بیشترین گردشگران در ایران را تشکیل می‌دهند و هدفشان بازدید و زیارت اماکن مذهبی است.

آمار‌ها می‌گوید در بازه زمانی دی ۱۳۹۹ تا دی ۱۴۰۰ حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر به ایران سفر کرده‌اند که اغلب آن‌ها از این پنج کشور بوده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی، به‌ویژه دولت سیزدهم در یک سال اخیر پروژه فم‌تریپ را دنبال می‌کنند تا از طریق افراد مشهور در اینستاگرام، تصویر خلاف واقعیت‌های موجود در ایران به جهان مخابره کنند.