ریچارد بنت: در افغانستان قتل و شکنجه ادامه دارد، اما جهان خاموش است

زنان پنجشیر: طالبان مردان را بازداشت می‌کنند، به قتل می‌رسانند و خانه‌های مردم را به پایگاه نظامی تبدیل می‌کنند

در این نشست اطیلا وردک و حبیبه سرابی از جامعه جهانی خواستند در برابر نقض حقوق بشر در افغانستان خاموش نباشد عکس از ایندیپندینت فارسی

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، روز پنجشنبه ۵ آبان، در یک نشست خبری در نیویورک، بار دیگر درباره نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان صحبت کرد.

بنت در این نشست خبری گفت در دومین سفرش به افغانستان دریافته است که تبعیض، اعدام، حمله به اقلیت‌ها به‌ویژه هزاره‌ها، تهدید صوفی‌ها، اعمال فشار و محدودیت‌ بر رسانه‌ها و تهدید کنشگران و فعالان مدنی در این کشور به شدت ادامه دارد.

ریچارد بنت افزود که خشونت در تمامی بخش‌ها وجود دارد؛ نظامیان و غیرنظامیان حکومت پیشین اعدام می‌شوند و شکنجه، بازداشت و ناپدید شدن ادامه دارد، فقر بیداد می‌کند و دسترسی به عدالت و حاکمیت قانون وجود ندارد.

بنت تاکید کرد با آنکه افغانستان یک‌سال پیش در صدر رسانه‌های جهان بود، اما امسال رسانه‌ها در مورد افغانستان و وضعیت مردم این کشور صحبت نمی‌کنند.

بنت گفت که طالبان به او گفته‌اند که باید دقیق و بی‌طرف باشد. او تاکید کرد گزارشی را که از اوضاع افغانستان تهیه کرده، مستند است و از گفت‌وگوهای مستقیم با مردم جمع‌آوری ‌شده است. او از طالبان خواست تا در مورد کارهایی که انجام داده‌اند پاسخگو باشند.

در این نشست خبری دو زن از ساکنان پنجشیر صحبت کردند.

یکی از این زنان که آموزگار است، گفت: «طالبان دست به کشتار غیرنظامیان زده‌اند، مدرسه‌ها و خانه‌های مردم را به پایگاه نظامی تبدیل کرده‌اند و مردم را از خانه‌هایشان کوچانده‌اند. جوانان و بزرگ‌سالان را از خانه‌هایشان بیرون می‌کشند و به قتل می‌رسانند. طالبان در پنجشیر هرج‌و‌مرج به وجود آورده‌اند و مردم نمی‌توانند به کشت و کارشان برسند. طالبان اسیران را با دستان بسته تیرباران کرده‌اند. شماری از زنان در پریان به ظلم طالبان اعتراض کردند و مانع قتل یک نظامی پیشین به دست نیروهای این گروه شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی دیگر از ساکنان پنجشیر نیز که زن میانسالی بود در این نشست خبری گفت طالبان خانه‌ا‌ش را تصرف کرده‌اند و آنان را از پنجشیر کوچانده‌اند. او گفت: «طالبان پسر ۱۵ ساله‌اش را پیش چشمانش کشتند. فرزندانش بیکارند. ظلم بسیار است، به زنان و بچه‌ها تجاوز می‌شود، اما کسی از ترس صحبت نمی‌کند.»

در این نشست خبری که با همکاری نهاد روزولت برگزار شده بود، اصیلا وردک، دیپلمات پیشین و حبیبه سرابی، عضو گروه مذاکرات صلح حکومت پیشین نیز حضور داشتند.

اصیلا وردک ماموریت ریچارد بنت را در شرایط فعلی بسیار دشوار دانست و گفت گزارش ریچارد بنت یک گزارش واقع‌بینانه از وضعیت حقوق بشر در افغانستان است.

او گفت آنچه امروز در افغانستان رخ می‌دهد، نشانه شکست جامعه جهانی است. جهان مسئولیت دارد برای تغییر وضعیت افغانستان اقدامی انجام دهد. وردک از جامعه جهانی خواست بر طالبان فشار وارد کنند تا دست از قتل، بازداشت و شکنجه مردم بردارند و اجازه دهند دختران به مدرسه بروند.

حبیبه سرابی در این نشست رسانه‌های غربی را به خاموشی در مورد وضعیت افغانستان متهم کرد و گفت جهان باید برای کمک به مردم افغانستان دست به کار شود. سرابی گفت که هزاره‌ها به‌ویژه زنان پلیس هزاره بازداشت می‌شوند. او از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا نماینده‌ای برای بررسی وضعیت هزاره‌ها به افغانستان فرستاده شود تا ناپدید شدن و بازداشت افراد را به‌ویژه در شمال و مرکز کشور بررسی کند.

ریچارد بنت روز چهارشنبه در گزارش خود به مجمع عمومی سازمان ملل، موارد نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان را تشریح کرد. او از جامعه جهانی انتقاد کرد و گفت صداها برای کمک به اوضاع افغانستان بسیار ضعیف بوده است. بنت گفت اگر جهان در برابر کشتار مردم در پنجشیر خاموش بماند، کشتار مردم عادی‌سازی خواهد شد. او از بازداشت غیرنظامیان در پنجشیر ابراز نگرانی کرد و گفت طالبان کشاورزان و دامداران را بازداشت می‌کنند.

او در مورد کشتار هزاره‌ها نیز ابراز نگرانی کرد. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در ادامه درباره حمله به آموزشگاه‌ها و عبادتگاه‌ها صحبت کرد و گفت در حمله انتحاری به آموزشگاه کاج ۵۴ نفر کشته شدند که ۵۱ نفر آن‌ها دختران نوجوان بودند و اگرچه این کشتار هزاره‌ها اعتراض‌هایی را در پی داشت، اما رسانه‌های بین‌المللی کمتر آن را پوشش دادند.

او توضیح داد که در سفرش به افغانستان به کابل، پنجشیر، بامیان و بلخ رفته و با نمایندگان مردم گفت‌وگو کرده است. به گفته بنت، درگیری میان مخالفان مسلح و طالبان در پنجشیر و استان‌های شمالی افغانستان ادامه دارد و در مورد کشتار اسرای جنگی گزارش‌های معتبری وجود دارد که نقض قوانین بین‌المللی و نقض حقوق بشر را نشان می‌دهد. او گفت که تحلیل منابع آزاد و گفته‌های نمایندگان پنجشیر، رفتار تکان‌دهنده طالبان با اسرای جبهه مقاومت را تایید می‌کند.

پس از ارائه گزارش ریچارد بنت به مجمع عمومی سازمان ملل، وزارت امور خارجه طالبان گفت که این گزارش حقیقت ندارد و بنت گزارش نادرست و غیرمسئولانه‌ای ارائه کرده است.

ریچارد بنت در سفرش به افغانستان یک آدرس ایمیل به مردم داد و گفت اسناد مربوط به نقض حقوق بشر را برای او بفرستند، طالبان از این کار انتقاد کردند و گفتند که مردم گزارش‌های مغرضانه برای او می‌فرستند. طالبان گفتند ریچارد بنت باید به زیان‌های حضور ۲۰‌ساله آمریکا در افغانستان می‌پرداخت.

 

بیشتر از جهان