سود ۸.۸ میلیارد دلاری و ۱۲۰ هزار شغل؛ منافع ابر پروژه‌های توسعه‌ای عربستان

پروژه شرکت «توسعه دریای سرخ» در منطقه‌ای به مساحت ۲۸ هزار کیلومتر مربع در نظر گرفته شده است؛ این فضا شامل مجمع‌الجزایری متشکل از ۹۲ جزیره، ۵۰ آتشفشان خاموش، رشته کوه‌ها و تپه‌های شنی است

شرکت‌های «توسعه دریای سرخ» (TRSDC) و آمالا (Amaala)، متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی، به منظور توسعه پروژه‌های بزرگ مجاور در سواحل غربی این کشور، با یکدیگر متحد شدند.

به گزارش نشنال نیوز، همکاری این دو شرکت در قالب نهادی به نام «دریای سرخ جهانی» روز سه‌شنبه، ۲۵ اکتبر (۳ آبان)، در کنفرانس «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» در ریاض اعلام شد.

«دریای سرخ جهانی» اعلام کرد که از سال ۲۰۲۷ قرار است ۱۲۰ هزار شغل ایجاد کند، و سالانه ۳۳ میلیارد ریال سعودی (۸.۸ میلیارد دلار) به اقتصاد عربستان سعودی کمک کند. به گفته این سازمان، «دریای سرخ جهانی» با بیش از پنج پروژه که در مرحله مطالعات امکان‌سنجی قرار دارند یا وارد مرحله تکمیل طرح جامع و ساخت‌و‌ساز شده‌اند، فعالیت خود را آغاز می‌کند. 

بر اساس بیانیه‌ای که این نهاد تاز ه‌تاسیس منتشر کرده است، ماموریت «دریای سرخ جهانی» همچنین شامل ایجاد یک سری مشاغل تابعه برای ارتقای بخش گردشگری عربستان سعودی و صنایع وابسته آن است. مسئولیت بیش از ۱۲ پروژه در طول سواحل دریای سرخ عربستان سعودی بر عهده این نهاد گذاشته شده است، و از قابلیت گسترش به فراتر از این کشور در آینده نیز برخوردار است.

جان پاگانو، مدیر اجرایی سازمان «دریای سرخ جهانی»، گفت: «ما نه تنها به منظور کمک به ایجاد فرصت‌های اقتصادی عظیم برای مردم عربستان سعودی فعالیت می‌کنیم، بلکه همچنین می‌خواهیم استانداردهای جهانی جدیدی را در توسعه ایجاد کنیم و الهام‌بخش انجام بهتر فعالیت‌های صنعتی باشیم.»

پروژه شرکت «توسعه دریای سرخ» در منطقه‌ای به مساحت ۲۸ هزار کیلومتر مربع در نظر گرفته شده است. این فضا شامل مجمع‌الجزایری متشکل از ۹۲ جزیره، ۵۰ آتشفشان خاموش، رشته کوه‌ها و تپه‌های شنی است. فاز اول این طرح توسعه‌ای از سال ۲۰۲۳ با ۱۶ هتل دارای ۳۰۰۰ اتاق، یک فرودگاه بین‌المللی، اسکله تفریحی، زمین گلف قهرمانی، و مراکز خرید و سرگرمی افتتاح می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت «توسعه دریای سرخ» اعلام کرد که قرار است این طرح در سال ۲۰۳۰ تکمیل شود و تا آن زمان، ۸۰۰۰ اتاق در ۵۰ هتل و ۱۰۰۰ اقامتگاه موجود خواهد بود. در عین حال، این سازمان تاکید کرد که در نظر دارد این پروژه پس از افتتاح، دوستدار محیط زیست، و فعالیت‌های آن کربن‌خنثی باشد.

در همین حال، شرکت آمالا نیز اعلام کرد که در سواحل شمال غربی عربستان سعودی، با پروژه‌های «نئوم» و «توسعه دریای سرخ» هم‌مرز خواهد بود و یکی دیگر از بخش‌های کلیدی گردشگری عربستان سعودی را رقم می‌زند.

طرح توسعه‌ای شرکت آمالا شامل ۲۵۰۰ اتاق در هتل‌ها، ۷۰۰ ویلای مسکونی خصوصی، و مرکز خرید با ۲۰۰ فروشگاه خواهد بود. فاز اول پروژه آمالا که تا سال ۲۰۲۴ به نتیجه می‌رسد، ۹ هتل با حدود ۱۳۰۰ اتاق ارائه می‌دهد و کل پروژه تا سال ۲۰۲۷ تکمیل می‌شود.

هفته گذشته نیز طرح‌هایی برای تاسیس «نخستین مرکز حیات دریایی؛ تجربه‌ای کاملا فراگیر در جهان» در آمالا رونمایی شد. این طرح یکی از بزرگ‌ترین صخره‌های مصنوعی جهان را به طول ۴۰ متر و عمق ۱۰ متر در خود جا می‌دهد و تجربه‌ تورهای زیر آب دریای سرخ را در وسایل نقلیه زیردریایی فراهم می‌کند.

آمالا نیز قرار است تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود و پس از افتتاح، کربن‌خنثی باشد.

بیشتر از اقتصاد