بازداشت و قتل چهار نفر در پنجشیر و بدخشان

سه غیرنظامی در پنجشیر به اتهام همکاری با جبهه مقاومت بازداشت شدند و یکی از آنان کشته شد

این مرد راننده بود و نورمحمد نام داشت اما بازداشت شد و زیر شکنجه شدید جان باخت عکس از ایندیپندینت فارسی

منابع خبری از بازداشت و قتل چهار تن در پنجشیر و بدخشان به دست طالبان خبر می‌دهند. منابع به ایندیپندینت فارسی گفتند که طالبان حوالی ساعت یازده روز سه‌شنبه، سوم آبان (۲۵ اکتبر)، سه تن از ساکنان دره عبدالله خیل پنجشیر را هنگامی که به دنبال گله‌های خود به کوه رفته بودند، بازداشت کرده‌اند.

منابع خبری می‌گویند که این سه تن نورمحمد، غلام ایشان، و شیرآقا نام دارند و پس دریافت یک نامه رسمی از فرمانده نظامی طالبان در منطقه دره، برای پیدا کردن گله‌های خود در کوه  منطقه حصارک رفتند، اما طالبان آن‌ها را به اتهام عضویت در جبهه مقاومت بازداشت کردند و به زندان «دشتک» انتقال دادند.

به گفته این منابع، طالبان نورمحمد را آنقدر شکنجه کردند که زیر شکنجه جان باخت، و همراه او نیز در نتیجه شکنجه‌های شدید به کما رفت و اکنون در بیمارستان «امرجنسی» در عنابه بستری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از وضعیت سومین فرد بازداشت‌ شده اطلاعی در دست نیست.

به گفته این منابع، نورمحمد راننده تاکسی بود، غلام ایشان در پنجشیر فروشنده، و شیرآقا نیز دهقان بود و این سه تن هیچ رابطه‌ای با جبهه مقاومت نداشتند. نزدیکان نورمحمد می‌گویند که گله‌های این افراد در کوه‌ها گم شده بودند و آن‌ها برای یافتن گاوهای خود به کوه‌های حصارک رفته بودند.

نزدیکان نورمحمد از نهادهای دفاع از حقوق بشر، به ویژه گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان، می‌خواهند که شکایات شهروندان غیرنظامی این کشور را از ظلمی که طالبان به آنان روا می‌دارند، پیگیری کنند.

منابع محلی روز سه‌شنبه همچنین از پیدا شدن جسدهای دو تن از اهالی پریان پنجشیر در منطقه آبدره این استان خبر دادند. این دو تن چند ماه پیش به دست طالبان بازداشت شده بودند و از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نبود. خانواده‌های این دو جوان، اجساد آنان را از  لباس‌ها و کفش‌هایشان شناسایی کردند.

در همین حال، منابع محلی در بدخشان از حلق‌آویز شدن یک عضو جبهه مقاومت در زندان فیض‌آباد در بدخشان خبر می دهند.

به گفته این منابع، فیض‌الله عضو جبهه مقاومت که در زندان فیض‌آباد نزد طالبان زندانی بود، دوشنبه شب، دوم ابان (۲۴ اکتبر)، در زندان حلق‌آویز شده است. طالبان گفته‌اند که او خودکشی کرده است.

طالبان در۱۴ ماه گذشته هزاران تن از ساکنان پنجشیر و اهالی اندراب، خوست، و نهرین را در استان‌های بغلان، تخار، بدخشان و کابل و برخی از بخش‌های دیگر افغانستان، به اتهام‌های مختلف مخالفت با طالبان، به ویژه عضویت در جبهه مقاومت ملی، بازداشت و شکنجه کرده‌اند. شماری از بازداشت‌شدگان زیر شکنجه جان باخته‌اند، شماری هم به قتل رسیده‌اند. بر اساس اطلاعات منابع نظامی، در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ تن از شهروندان ساکن پنجشیر در زندان‌های طالبان زیر شکنجه قرار دارند.

بیشتر از جهان