دادگاه صحرایی یک دندان‌پزشک در بدخشان

قبل از اینکه طالبان دکتر سرور نادری را  تیرباران کنند، مردم محلی او را که زیر شکنجه از حال رفته بود، نجات دادند

پنجشنبه چهارم آذر ۱۴۰۰، سرور نادری، دندان‌پزشک اهل شهرستان کشم استان بدخشان افغانستان، از محل کارش در مرکز کشم ربوده و تا سرحد مرگ شکنجه شد. طالبان تصمیم داشتند او را تیرباران کنند اما مردم محلی او را که زیر شکنجه از حال رفته بود، نجات دادند.

دکتر نادری ۴۰ ساله است و در فعالیت‌های سیاسی یا نظامی هیچ سابقه‌ای ندارد. او به‌تازگی یک درمانگاه تخصصی دندان را در مرکز شهرستان کشم افتتاح کرده است.

یکی از شاهدان رویداد به شرط فاش نشدن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت: «قبل از ظهر روز پنجشنبه، چهارهم آذر، یکی از فرماندهان طالبان به نام مولوی بدری که مسئولیت رسته تک‌تیراندازان طالبان در کشم را به عهده دارد، با بیش از ۱۰ تن از افراد تحت امر خود به مطب دکتر نادری وارد شدند و بدون هیچ توضیحی او را از مطبش بیرون بردند و در خیابان شلاق زدند.»

این منبع افزود که نیروهای مولوی بدری پس از آنکه دقایقی دکتر نادری را با شلاق و قنداق تفنگ کتک زدند، او را در خودرویی نظامی نشاندند و گفتند: «تو را تیرباران می‌کنیم.»

به روایت این منبع، طالبان دکتر نادری را به باغی در همان نزدیکی برده و به درخت بسته‌ و با هرچه دم دست داشته‌اند، او را شکنجه کرده‌اند. ویدیوهای که به ایندیپندنت فارسی رسیده است نشان می‌دهد که نیروهای طالبان دکتر نادری را به درخت بسته‌اند و هر کدام به‌نوبت با شلاق و قنداق تفنگ او را شکنجه می‌کنند؛ این در حالی است که تعداد زیادی از مردم محل جمع شده‌اند و تلاش می‌کنند با پادرمیانی دکتر نادری را نجات دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این منبع، دکتر نادری از شدت جراحت و ضربات وارده بیهوش شد و طالب‌ها تصور کردند که او مرده است. سرانجام با پادرمیانی ریش‌سفیدان محلی او را رها و محل را ترک کردند و مردم حاضر در محل دکتر نادری را به بیمارستان رساندند. او هنوز هم در خانه‌ خود بستری است و آثار شدید شکنجه روی بدنش دیده می‌شود.

یکی از دوستان دکتر نادری که پس از این رویداد، او را نزدیک ملاقات کرده است، می‌گوید: «پس آنکه دکتر به هوش آمد، بزرگان شهرستان کشم برای دادخواهی به مقام‌های محلی طالبان و حتی دفتر استاندار طالبان در فیض‌آباد، مرکز بدخشان، مراجعه کردند اما پاسخ مقام‌های طالبان این بود که مولوی بدری از اعضای ارشد ما است و تصمیم با خود او است؛ اگر تصمیم گرفته چنین کاری کند، حتما دلیلی داشته است.»

او می‌افزاید که افراد مولوی بدری پس از شکنجه دکتر نادری و رها کردن او در حالی که به درخت بسته شده و از حال رفته بود، به مطب او رفته‌ و همه وسایل مطب او را که تنها دندان‌پزشکی مدرن شهرستان کشم بود، شکسته و از بین برده‌اند.

این منبع می‌گوید که دکتر نادری سابقه فعالیت سیاسی یا نظامی را ندارد اما یکی از برادران او که عضو ارتش دولت پیشین افغانستان بوده، پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، این کشور را ترک کرده و به ایران پناه برده است. به باور این منبع، با وجودی که مردم و خانواده دکتر نادری در یک هفته گذشته تلاش کردند از اقدام مولوی بدری به مقام‌های طالبان شکایت کنند، هیچ‌کسی به این حادثه توجهی نکرده است. خانواده دکتر نادری و دوستان او در دو هفته گذشته، با این امید که ممکن است مقام‌های طالبان به شکایت آنان رسیدگی کنند، از به اشتراک گذاشتن جزئیات این رویداد در رسانه‌ها خودداری کرده‌اند.

پیش از این هم مواردی از بازداشت و شکنجه اعضای خانواده نظامیان پیشین افغانستان گزارش شده است. در تازه‌ترین مورد، طالبان دو عضو یک خانواده در شهرستان رستاق استان تخار در شمال شرق افغانستان، را به دلیل اینکه یکی از اعضای خانواده‌ آن‌ها عضو ارتش پیشین بوده است، بازداشت و زندانی کرده‌اند.

در سه ماه گذشته، موارد متعددی از اقدام‌های وحشیانه طالبان در استان‌های افغانستان برای بازداشت و شکنجه افراد به دلایل مختلف گزارش شده است. دیده‌بان حقوق بشر در تازه‌ترین گزارش خود از کشته یا ناپدید شدن بیش از ۱۰۰ نظامی پیشین به دست طالبان خبر داده است. پس از انتشار این گزارش، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و ۲۰ کشور دیگر در بیانیه‌ای مشترک، نگرانی‌ خود از برگزاری دادگاه‌های صحرایی طالبان و نقض حقوق بشر در افغانستان را ابراز نمودند.

در این بیانیه آمده است که اقدام‌های خودسرانه طالبان و ناپدید شدن افراد به گونه‌ای مرموز، با فرمان عفو عمومی طالبان در تضاد است و طالبان باید پرونده‌های دادگاه‌های صحرایی را به شکلی شفاف بررسی کنند.