ایرباس به دنبال قرارداد فروش ۴۰ فروند آ-۳۵۰ به عربستان سعودی است

در صورت نهایی شدن قرارداد، این خرید به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به‌زودی اعلام می‌شود

عربستان به دنبال خرید حدود ۷۵ فروند هواپیمای مسافربری است - AFP

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع خبر داد که عربستان سعودی در حال مذاکره برای سفارش حدود ۴۰ فروند ایرباس ۳۵۰-آ (A350) است.

این اقدام عربستان سعودی به عنوان بخشی از تلاش‌های راهبردی این کشور برای راه‌اندازی یک خط هوایی جدید و به چالش کشیدن سایر شرکت‌های هواپیمایی فعال در منطقه خلیج فارس انجام می‌شود.

این منابع اعلام کردند در صورت به نتیجه رسیدن قرارداد خرید صندوق سرمایه‌گذاری دولتی «پی‌آی‌اف» (PIF) به ارزش ۱۲ میلیارد دلار، ممکن است خبر آن اوایل این هفته، زمانی که ریاض میزبان یک مجمع بزرگ به نام «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» است، اعلام شود.

مشخص نیست آیا بویینگ نیز بخشی از این فهرست را تشکیل می‌دهد یا نه؛ اما به نظر می‌رسد چنین اقدامی به منظور تجهیز خط هوایی جدید عربستان که «ریا» (RIA) نام دارد، انجام خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از منابع مطلع درباره این مذاکرات خرید اعلام کرد که گفت‌وگوها هنوز به پایان نرسیده است. برخی شنیده‌ها از این حکایت دارد که عربستان به دنبال خرید حدود ۷۵ فروند هواپیمای مسافربری است. منبع دیگری گفت که این کشور تمایل دارد بویینگ ۷۸۷ هم بخرد. بر اساس برخی گزارش‌ها، شرکت هواپیمایی جدید عربستان ممکن است به هواپیماهای باریک‌پیکر و نه چندان بزرگ هم نیاز داشته باشد.

به گفته کارشناسان، این معامله تجاری باید تایید سیاسی هم دریافت کند و به مذاکرات پیچیده‌ای نیاز دارد. انتخاب شرکت سازنده این هواپیماها برای عربستان سعودی از نظر سیاسی دشوار به نظر می‌رسد؛ زیرا در حال حاضر تنش‌ میان واشنگتن و ریاض تشدید شده است. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به‌تازگی اعلام کرد که تصمیم اوپک پلاس به منظور کاهش تولید نفت، بر روابط ایالات متحده و عربستان سعودی «پیامدهایی» به جا خواهد داشت.

با این همه، خرید هواپیماهای جدید از سوی عربستان سعودی ویترینی برای برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ شاهزاده محمد بن سلمان محسوب می‌شود و سیاست کنار گذاشتن نفت از اقتصاد این کشور همراه با ایجاد صنایع جدید را تایید می‌کند. مقام‌های عربستان سعودی پیش از این اعلام کرده‌ بودند که در نظر دارند برای میلیون‌ها شهروند این کشور شغل ایجاد کنند و تاکنون برای جذب سرمایه و استعدادهای خارجی گام‌هایی برداشته‌اند.

رویترز اولین بار در ماه اوت گزارش داد که عربستان سعودی در حال رایزنی برای سفارش تعداد قابل‌توجهی هواپیمای پهن‌پیکر است. بلومبرگ نیز روز یکشنبه نوشت که این معامله ممکن است شامل حداکثر ۸۰ فروند هواپیما باشد.

بیشتر از جهان