افغانستان در نخستین بازی‌ خود در جام‌ جهانی کریکت، نتیجه را به انگلستان واگذار کرد

جام‌ جهانی کریکت ۲۰آوره از روز شنبه در استرالیا آغاز شد

کریکت در افغانستان تاریخچه چندان طولانی ندارد و در گذشته‌ به صورت جسته‌گریخته بازی می‌شد - AFP

جام جهانی کریکت ۲۰ آوره از روز شنبه به میزبانی استرالیا آغاز شد و در نخستین بازی، تیم استرالیا به مصاف نیوزیلند رفت. پس از آن، تیم ملی افغانستان در شهر پرت با تیم ملی انگلستان دیدار کرد که با شکست افغانستان به پایان رسید.

تیم کریکت افغانستان در این بازی نتوانست ۲۰ دور بازی را تکمیل کند و همه بازیکنان خود را از دست داد و ۱۱۲ امتیاز گرفت و به این ترتیب برای انگلستان امتیاز ۱۱۳ را تعیین کرد؛ تیم کریکت انگلستان هم که تنها پنج بازیکن خود را از دست داده بود، در دور نوزدهم، هدف تعیین‌شده را پشت سر گذاشت و برنده شد.

در این بازی سام کیران، بازیکن تیم کریکت انگلستان به رکوردی جدید در سطح جهان دست یافت و در یک بازی، پنج ویکت گرفت؛ یعنی پنج بازیکن افغانستان را از دور خارج کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اینکه بازیکنانی چون نبی، راشد خان و مجیب از تیم کریکت افغانستان خوش درخشیدند، به دلیل شروع بسیار بد تیم، امتیاز کمی به دست آوردند. محمد نبی، کاپیتان تیم کریکت افغانستان، می‌گوید که انتظار داشتند دست‌کم امتیاز ۱۴۰ تا ۱۵۰ را به دست آورند اما به دلیل خارج شدن بازیکنان از دور، در نهایت به ۱۱۲ امتیاز بسنده کردند.

نبی گفت: «این شروع خوبی برای ما نبود؛ اما تلاش خود را کردیم تا خوب بازی کنیم. همه می‌دانند که انگلستان یکی از بهترین تیم‌ها است. اوضاع زمین برای انگلستان مناسب‌تر بود و ما در مجموع خوب کار نکردیم. آن‌ها ۳-۲ گل خوب گرفتند.»

زمین‌های بازی استرالیا برای بازیکنانی خوب‌اند که پرتاب سرعتی داشته باشند. اما بیشتر بازیکنان افغانستان پرتاب‌های آهسته دارند و این مسئله چالش بزرگ تیم کریکت افغانستان بود.

در همین حال، جاس باتلر، کاپیتان تیم ملی انگلستان، هم گفت که سام کیران توانست یک تنه تیم انگلستان را به پیروزی برساند. او ادامه داد: «تیم افغانستان پرتاب‌کننده‌های بااستعدادی دارد و ما این مسئله را می‌دانستیم.»

 کاپیتان تیم ملی کریکت افغانستان می‌گوید که آنان تجربه خوبی از بازی به دست آورده‌اند و بازی‌های بعدی را بهتر انجام خواهند داد. افغانستان روز چهارشنبه به مصاف نیوزیلند خواهد رفت و پس از آن، در روز جمعه، با ایرلند بازی می‌کند.

کریکت در افغانستان تاریخچه چندان طولانی ندارد و در گذشته‌ به صورت جسته‌گریخته بازی می‌شد؛ اما پس از سقوط طالبان در ۲۰۰۱ و بازگشت مهاجران افغان از پاکستان، در افغانستان نیز جا افتاد و به دلیل حمایت دولت از کریکت، این بازی به‌سرعت در افغانستان رشد کرد و توانست در سطح جهانی نیز جایگاهی کسب کند.

طالبان نیز با اینکه کلا با ورزش چندان میانه‌ای ندارند، از کریکت حمایت کرده‌اند. برخی در افغانستان بر این باورند که ورزش نیز در افغانستان قومی و سیاسی شده است؛ به طوری که فوتبال و تکواندو نزد اقوام غیرپشتون محبوبیت دارد و کریکت نزد پشتون‌ها.

بیشتر از ورزش