افراد از اولین قرار عاشقانه چه انتظاری دارند؟

هرچه بیشتر خودتان باشید و راحت باشید، قرار اول بهتر پیش می‌رود

نکته مهم پیش از رفتن سر قرار اول این است که مطمئن شویم دقیقا می‌دانیم از آشنایی با کسی چه می‌خواهیم - Canva

قرارهای اول ممکن است کمی اعصاب ‌خردکن باشند؛ مخصوصا وقتی ندانید چه انتظاری دارید. اغلب پیش از قرار نوشیدن قهوه با کسی که از تیندر [یک اپلیکیشن دوست‌یابی] با او آشنا شده‌اند، سوال‌هایی مانند «آیا از من خوشش خواهد آمد؟»، «می‌توانم روز اول آشنایی ببوسمش؟» و «چه وقت باید پیگیر قرار دوم باشم؟» ذهن هر مجردی را به خود مشغول می‌کند. قرار آشنایی همواره مشکلات مخصوص خود را دارد؛ اما با وجود بی‌نهایت برنامه مجازی و فرهنگ اجتناب‌ناپذیر همبستری‌های یک‌شبه، به نظر می‌رسد حالا تشخیص درست و غلط در یک قرار حتی از قبل هم دشوارتر باشد.

پیش از آنکه با کسی که از برنامه هینج [یک اپلیکیشن دوست‌یابی] پیدا کرده‌اید، قرار نوشیدن چیزی بگذارید، خوب است از مسائلی که می‌توان در اولین قرار انتظار مواجهه با آن‌ها را داشت، آگاه شوید. برای اینکه مطمئن شویم همه قرارها به‌خوبی پیش می‌روند، در گپ‌وگفت با متخصصان رابطه از آنان کمک خواستیم.

آن چیست که در وهله اول، قرار آشنایی را به موقعیتی چنان دشوار تبدیل می‌کند؟ خب، یک دلیل این است که شاید در اولین قرارهای آشنایی فشار بیش از حدی وارد می‌کنیم. ولی واقعا اولین قرار صرفا وقتی است که برای آشنایی با کسی صرف می‌کنیم. گفت‌وگو جریان می‌یابد؟ با او راحتید؟ ارزش رفتن سر قرار دوم را دارد؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افراد پیش از رفتن سر اولین قرار، دو دغدغه مهم دارند: اگر طرف از آدم خوشش نیامد چه؟ اگر طرف خیلی بد بود چه؟ جینا هندریکس، زوج‌یاب اهل لس‌آنجلس، می‌گوید باید ذهن خود را باز نگه داریم. به جای تلاش برای کسب تایید دیگران، هر قرار اول را به چشم یک تجربه جدید ببینید.

او به ایندیپندنت گفت: «برای غلبه بر این حس اضطراب، نباید زیاد در مورد آن فکر کرد. نباید فشار زیادی بر همین یک بار تعامل بگذارد؛ در عوض باید فکر کند با کسی قرار گذاشته است که کلیت ماجرا را تجربه کند و از دیدار فردی جدید فارغ از نتیجه لذت ببرد. به یک میخانه یا رستورانی جدید یا هر جای ممکن دیگر بروید. بروید که تجربه کنید؛ نه لزوما به خاطر آن شخص، زیرا در این صورت به همه فشاری بیش‌ازحد وارد می‌شود.»

البته ممکن است این موضوع در حرف آسان‌تر از عمل باشد. تنها راهی که می‌توانیم فشار را از روی اولین قرار برداریم، این است که ابتدا خودمان را از این فشار خلاص کنیم و برای این کار، اول باید به خود اعتمادبه‌نفس و عزت نفس بدهیم. کیت دوراشر، مربی قرار آشنایی که در لس‌آنجلس زندگی می‌کند، به ایندیپندنت گفت: «هرچه بیشتر خودتان باشید و راحت باشید، قرار اول بهتر پیش می‌رود. فقط به یاد داشته باشید طرف مقابل نیز قطعا عصبی است. رفتن سر قرار برای هیچ‌کس آسان نیست و افرادی که این کار برایشان آسان است، احتمالا کسانی‌اند که نیاز دارند کمی عقب بکشند و زیاد با کسی قرار نگذارند.»

نکته مهم دیگر پیش از رفتن سر قرار اول این است که مطمئن شویم دقیقا می‌دانیم از آشنایی با کسی چه می‌خواهیم. به دنبال رابطه‌ای جدی می‌گردیم یا فقط می‌خواهیم کمی تفریح کنیم؟

دوراشر می‌گوید: «بعضی فقط برای سرگرمی دنبال رابطه‌اند که لزوما با آن موافق نیستم. چون ممکن است شخص در آن سر دیگر طیف، فقط برای سرگرمی دنبال رابطه نباشد.» نه فقط در رابطه، بلکه با خودمان هم باید روراست باشیم.

اکنون موعد نخستین قرار است. چگونه باید به استقبال طرف مقابل رفت؟ به خصوص اگر دو طرف فقط در فضای مجازی با هم حرف زده باشند و این نخستین دیدار حضوری‌ آنان باشد. در برخی فرهنگ‌ها، با یک یا دو بار بوسیدن گونه به استقبال طرف مقابل رفتن معمول است اما در فرهنگ‌های دیگر، ممکن است این کار پا را از گلیم خود درازتر کردن باشد. در این صورت، دست دادن ساده یا حتی در آغوش کشیدن خودمانی کفایت می‌کند.

به نظر کارشناسان، مهم‌ترین نکته در قرارها که نباید از یاد برد، سبک‌سنگین کردن میزان راحت بودن در آن است. اگر گفت‌وگو بدون مانعی در جریان است و به نظر می‌رسد بین دو نفر جرقه‌ای زده شده است، هنگام راهی شدن برای شام، دستی به‌مهربانی روی شانه گذاشتن می‌تواند حسی طبیعی به دو نفر بدهد.

سابرینا آلکسیس بندوری، ساکن شهر نیویورک، مربی قرارملاقات‌های عاشقانه و یکی از نویسندگان سایت زنانه برقراری رابطه به نام «حالتی تازه» (A New Mode) می‌گوید: «میزان راحت بودن افراد متفاوت است. شخصا اعتقاد دارم ابراز علاقه جسمانی را باید حداقل کرد؛ چون ممکن است قضاوت را دچار مشکل کند و حس صمیمت کاذب پدید آورد. وقتی به نخستین قرار می‌رویم، زمان آن است که پی ببریم میزان سازگاری‌های اساسی در چه حد است و آیا برای همدیگر قدری جذابیت داریم یا نه. اگر در تمام مدت به هم بچسبیم، وجوه عاطفی بر قابلیت دیدن سازگاری‌ها غلبه می‌کند.»

البته ملاحظات بسیاری محک زمان را از سر گذرانده‌اند و بوسیدن در نخستین قرار قطعا یکی از آن‌ها است. بوسیدن یا نبوسیدن در نخستین قرار تصمیمی پیچیده‌ است اما کارشناسان می‌گویند فقط باید به حس خود اعتماد کرد. دوراشر می‌گوید: «فکر نکنم در مورد بوسیدن در نخستین قرار هیچ غلط یا درستی داشته باشیم و همه‌چیز فقط به احساس خودمان، حس مثبت داشتن، چگونگی ارتباط و میزان راحت بودن بستگی دارد.»

در واقع بوسیدن بیشتر به روندی طبیعی شباهت دارد تا تن دادن به اجبار. اگر در پایان شب حسی خوبی داشتیم، می‌توانیم بوسه‌ای هم بدهیم.

او افزود: «قرار ملاقات باید آهنگ داشته باشد؛ نه آنکه شتاب‌زده باشد. باید روند آرامی داشته باشد تا بتوانیم شالوده را ایجاد کنیم. در این صورت، اگر نکات منفی وجود داشته باشد، از چشممان دور نمی‌ماند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی