چوب شفاف جایگزین پلاستیک می‌شود؟

محققان می‌گویند این ماده می‌تواند در ساختن شیشه جلو خودرو، بسته‌بندی‌های شفاف و دستگاه‌های زیست‌پزشکی کاربرد داشته باشد

چوب شفاف را اولین بار زیگفرید فینک، محقق آلمانی، در سال ۱۹۹۲ اختراع کرد - twitter / physorg_com

محققان نوعی چوب شفاف تولید کرده‌اند که به ادعای آنان می‌تواند یک جایگزین پایدار و سازگار با محیط زیست برای پلاستیک باشد.

گروهی از موسسه علم و فناوری چوب در بنگلور هند این چوب شفاف را با زدودن لیگنین و جانشین کردن آن با اپوکسی به وجود آورده‌اند.

بر اساس نتایج مطالعه‌ای که حاوی اطلاعات مفصلی در مورد این اختراع است، این ماده به طور بالقوه می‌تواند در کاربری‌هایی مانند شیشه جلو خودرو، بسته‌بندی‌های شفاف و دستگاه‌های زیست‌ پزشکی، جایگزینی برای شیشه و پلاستیک باشد.

پرودیوت دهار، استادیار و از نویسندگان این مطالعه، گفت: «چوب شفاف ماده‌ای است که می‌تواند با پلاستیک‌های نفتی آسیب‌زا برای محیط زیست مانند پلی‌پروپیلن، ولی وینیل کلراید (پی‌وی‌سی)، اکریلیک و پلی‌اتیلن جایگزین شود.»

«پلاستیک به جای شیشه که ذاتا شکننده است، کاربرد دارد؛ اما چوب شفاف چنانکه در تحلیل‌های ما از چرخه عمر مواد مشاهده شد، از جنبه زیست‌ محیطی حتی از آن هم گزینه بهتری است.»

چوب شفاف را اولین بار زیگفرید فینک، محقق آلمانی، در سال ۱۹۹۲ اختراع کرد و از آن زمان تاکنون به عنوان جایگزینی سبک‌تر، محکم‌تر و کاراتر برای شیشه رواج یافت.

در روش‌های قبلی لیگنین‌زدایی از چوب مواد شیمیایی قوی به کار می‌رفت اما با پیشرفت‌های اخیر، برای تولید در مقیاس بالا و «سازگار با محیط‌ زیست» مناسب شده است.

انیش م. چاتهوت، محقق حوزه چوب‌های شفاف موسسه علوم و فناوری چوب، در مصاحبه SciDev.net [سایت تحولات علمی] گفت: «چوب شفاف را معمولا با استفاده از قطعات نازک چوب می‌سازند و همانند چوب عادی استحکام مطلوبی دارد اما سبک‌تر است. چشم‌اندازی که برای افزودن ویژگی‌های متعدد و پیشرفته از طریق گنجاندن مواد ویژه به آن‌ها وجود دارد، شالوده بیولوژیکی منحصربه‌فردی برای کاربردهای متنوع فراهم می‌کند.»

«چوب شفاف به‌تازگی در ساخت‌وساز، ذخیره‌سازی انرژی، لوازم الکترونیکی انعطاف‌پذیر و بسته‌بندی به کار گرفته شد... با توجه به دغدغه‌های فزاینده‌ای که در مورد آثار منفی مواد پلاستیکی نفت‌پایه بر محیط‌ زیست وجود دارد، چوب شفاف می‌تواند در حفظ پایداری زیست‌ محیطی نقش ایفا کند.»

مطالعه‌ای مفصل درباره این ماده تحت عنوان «ارزیابی چرخه عمر تولید چوب شفاف با استفاده از فناوری‌های نوپدید و چارچوب مقیاس‌افزایی راهبردی» در مجله علمی دانش محیط‌ زیست تام (Science of the Total Environment) چاپ شده است.