تماشای بازی‌های جام جهانی در قطر با امنیت همراه است؟

عربستان سعودی: «تمام قد از قطر در برابر ناامنی‌هایی که در جریان برگزاری جام جهانی ممکن است ایجاد شود، حمایت و حفاظت می‌کنیم»

نیروهای امنیتی قطر تجربه کمی در برخورد با تماشاگران پرهیاهو و گاهی جنجالی فوتبال دارند که در تاریخ گاهی وقایع خشونت‌باری را رقم زده‌اند- Karim JAAFAR / AFP

در فاصله کوتاه باقی‌مانده به مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر، موضوعی که این روزها بیشتر از امکانات رفاهی و شرایط برگزاری مسابقات زیر ذره‌بین قرار گرفته‌، امنیت تماشاگران و فوتبالیست‌هایی است که عازم این کشور می‌شوند.

به گزارش آسوشیتدپرس، تخمین زده می‌شود ۱.۲ میلیون هوادار فوتبال برای جام جهانی به این کشور کوچک عرب خلیج‌ فارس بروند. حضور این میزان مسافر با دیدگاه‌ها و سبک زندگی که ممکن است با آنچه در قطر می‌گذرد همخوانی نداشته باشد، نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

به گفته برخی از تحلیلگران، با توجه به شرایط ویژه این کشور عربی، ممکن است مقام‌های قطر با شعارها و درخواست‌هایی درباره برابری حقوق کارگران، برابری حقوق افراد گروه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو(+LGBTQ) و موارد مشابه مواجه شوند. مقام‌های این کشور محافظه‌کار اسلامی همچنین ممکن است با بسیاری از رفتارهای موجود در فرهنگ غرب مواجه شوند که در کشورشان عمیقا تابو محسوب می‌شود.

 افزون بر این‌ها، نحوه برخورد با رفتارهای هنجارشکنانه برخی از تماشاچیان و همچنین کشیده شدن درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به قطر از نگرانی‌های موجود است. در شرایطی که خاورمیانه ناآرام است، جنگ بین روسیه و اوکراین ادامه دارد و کشور قطر مورد انتقادهای فعالان حقوق بشر قرار گرفته است، یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها درباره جام جهانی امسال، حضور نیروهای امنیتی زبده و با تجربه برای تامین امنیت تماشاگران است.

نیروهای امنیتی قطر تجربه کمی در برخورد با تماشاگران پرهیاهو و گاهی جنجالی فوتبال دارند که در تاریخ گاهی وقایع خشونت‌باری را رقم زده‌اند. با توجه به این موضوع، برخی از کشورها اعلام کرده‌اند که پلیس قطر را در برخورد با اغتشاش‌ها تنها نخواهند گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه که تجربه بیشتری در مهار ناآرامی‌های سیاسی دارد، قصد دارد سه هزار و ۲۵۰ افسر پلیس شامل نیروهای عملیات ویژه و کارشناسان مواد منفجره را برای کمک به قطر برای حفظ امنیت بفرستد. این کشور همچنین اعلام کرده است به صدها نیروی امنیتی قطر آموزش خواهد داد.

در سوی دیگر، عربستان سعودی نیز روز جمعه ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) از اعزام تعدادی از نیروهای ویژه این کشور به قطر برای تامین امنیت جام جهانی ۲۰۲۲ خبر داد.

در پستی که روز جمعه در صفحه توییتری «پادشاهی عربستان سعودی به فارسی» منتشر شد، به‌وضوح به آنچه این روزها در ایران می‌گذرد و ممکن است بر جام جهانی قطر تاثیرگذار باشد اشاره شد. در این توییت آمده است: «افراد وابسته به رژیم جمهوری اسلامی به‌طور مستقیم اعلام کرده‌اند که جام جهانی قطر را ناامن خواهند کرد؛ یعنی تهدید کشور قطر و تهدید نهاد بین‌المللی (فیفا). پادشاهی سعودی تمام قد از قطر در برابر ناامنی‌هایی که در جریان برگزاری جام جهانی ممکن است ایجاد شود، حمایت و حفاظت خواهد کرد.»

وزارت کشور فرانسه نیز در اوایل اکتبر اعلام کرد که حدود ۲۲۰ مامور پلیس را به قطر اعزام خواهد کرد که در میان آن‌ها، افسران زن نیز حضور خواهند داشت. پاکستان نیز که در جام جهانی حضور ندارد، اعلام کرده است در صورت نیاز آمادگی دارد سربازانش را به قطر بفرستد. علاوه بر این‌ها، بریتانیا متعهد شده است که واحدهایی از نیروی دریایی و نیروی هوایی سلطنتی را برای کمک به مبارزه با تروریسم اعزام کند. ایالات متحده نیز اعلام حمایت نظامی کرده است.

قطر بیش از یک دهه فرصت داشته است که برای مسابقات جام جهانی فوتبال آماده شود. این کشور ثروتمند در این فرصت از هیچ هزینه‌ای دریغ نکرده است، اما تفاوت‌های فرهنگی را نمی‌توان نادیده گرفت.

با وجود اختلاف‌های فرهنگی، مقام‌های قطری گفته‌اند که نیروهای امنیتی در طول جام جهانی، با مسافران مدارا خواهند کرد و مواردی مانند نوشیدن الکل در فضای عمومی را تحمل می‌کنند. آن‌ها گفته‌اند که تنها در پاسخ به خشونت، تخریب اموال و تهدید امنیت عمومی، مداخله خواهند کرد.

بااین‌حال در برخی از موارد، تحمل نظر مخالفان به این سادگی نیست. قوانین قطر همجنس‌گرایی را جرم‌انگاری کرده است و برای مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی برقرار می‌کنند، مجازات هفت سال حبس در نظر گرفته است. از این رو، مشخص نیست که مقام‌های این کشور چگونه با حضور تماشاگران همجنس‌گرا و ابراز علنی رابطه میان آن‌ها برخورد خواهند کرد.

بیشتر از جهان