بریتانیا، فرانسه و آلمان: شورای امنیت باید ارسال پهپادهای ایران به روسیه را رسیدگی کند

کی‌یف آماده است تا مجموعه بزرگی از شواهد، مدارک و مستندات گردآوری شده را در اختیار دولت‌های اروپایی قرار دهد

سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان روز جمعه با انتشار نامه‌ای مشترک از اعضای شورای امنیت سازمان خواستند موضوع ارسال پهپادهای تهاجمی حکومت ایران به روسیه را بررسی کند.

این کشورها، خواهان انجام تحقیقاتی مستقل برای پاسخ‌ دادن به این پرسش شدند که آیا ارسال پهپادهای ساخت ایران به روسیه، ناقض مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به‌حساب می‌آید یا خیر.

خبرگزاری رویترز شامگاه جمعه ۲۱ اکتبر (۲۹مهرماه) در گزارشی به‌نقل از متن نامه مشترک این سه کشور اروپایی نوشت: «ما از تحقیقات دبیرخانه سازمان‌ملل که مسئول نظارت بر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است استقبال می‌کنیم.»

قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل همان قطعنامه‌ای که سند توافق هسته‌ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ضمیمه آن است.

در برابر، حکومت ایران نه‌فقط موضوع انتقال پهپادهای تهاجمی خود به روسیه را رد کرده است؛ بلکه اعلام کرده اساسا طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، چنین محدودیتی برای ایران وجود ندارد.

امیرسعید ایروانی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، روز گذشته ادعای مقام‌های اوکراینی و کشورهای غربی را ناشی از «یک تفسیر نادرست و خودسرانه از قطعنامه ۲۲۳۱» شورای امنیت توصیف کرد.

برابر پاراگراف چهار پیوست بی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، مجموعه محدودیت‌های مشخصی برای نقل‌و‌انتقال برخی از تجهیزات و فناوری‌های نظامی برای حکومت ایران قید شده است. این قطعنامه تا مهرماه سال آینده همچنان معتبر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته مقام‌های اوکراینی، برد پهپادهای ایرانی که نیروهای روسی علیه مراکز و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین استفاده می‌کنند، بیش از ۳۰۰ کیلومتر است. به‌این اعتبار، شامل محدودیت‌های قید شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورا امنیت می‌شود.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، سه‌شنبه این هفته در یک نشست خبری اعلام کرد کی‌يف مطمئن است پهپادهای انتحاری که نیروهای روسی در حملات ماه‌های گذشته به‌کار برده‌اند، ساخت حکومت ایران است. 

به‌گفته وزیر خارجه اوکراین، کی‌یف آماده است تا مجموعه بزرگی از شواهد، مدارک و مستندات گردآوری شده را در اختیار دولت‌های اروپایی قرار دهد تا نشان دهد نیروهای روسی از پهپادهای ساخت حکومت ایران برای هدف قرار دادن مراکز انرژی و زیرساخت‌های شهری استفاده می‌کنند.

دبیرکل ناتو هم روز گذشته در اظهارنظری گفت: «من هرگز وارد جزئیات موضوع‌های اطلاعاتی نمی‌شوم. اما آن چه می‌توانم بگویم این است که تمامی شواهد نشان می‌دهد حکومت ایران هواپیماهای بدون‌سرنشین در اختیار نیروهای روسیه قرار داده است.»

آمریکا، روسیه، فرانسه، چین،‌ بریتانیا «اعضای دائم» شورای امنیت سازمان ملل‌ به‌شمار می‌روند. به این معنا که در صورت تنظیم و ارائه هر قطعنامه‌ای به شورای امنیت، روسیه یا چین کماکان حق وتو و رد قطعنامه را خواهند داشت.

بیشتر از جهان