ناتو: تمامی شواهد نشان می‌دهد حکومت ایران پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است

به‌گفته مقام‌های اوکراینی، هر دو پهپاد ایرانی «مهاجر» و «شاهد» که نیروهای روسی در جنگ علیه آن‌ها استفاده می‌کنند، بردی بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر دارند

در ادامه واکنش‌های کشورهای غربی به همکاری‌‌های نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین، ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان نظامی ناتو، حکومت ایران را متهم کرد با ارسال پهپاد به روسیه، مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است. دبیرکل ناتو از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست به حمایت از «جنگ غیرقانونی روسیه علیه اوکراین» پایان دهند.

دبیرکل ناتو روز پنجشنبه ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) در جریان دیدار با اولف کریسترسون، نخست‌وزیر جدید سوئد گفت: «ناتو با دقت همکاری‌های نظامی ایران و روسیه را زیر نظر دارد. ما از ایران می‌خواهیم نه پهپاد و نه موشک در اختیار روسیه قرار ندهد.»

 به‌گفته دبیرکل ناتو، هر گونه ارسال و فراهم کردن موشک، نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به‌شمار می‌رود.

در همین ارتباط، وزیر خارجه اوکراین روز سه‌شنبه از مقام‌های اتحادیه اروپا خواست به‌استناد مجموعه بزرگی از شواهد و مدارک گردآوری‌شده، تحریم‌های شدیدی را علیه حکومت ایران وضع کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضع‌گیری روز پنجشنبه دبیرکل پیمان نظامی ناتو کم‌تر از یک روز بعد از آن انجام گرفت که شورای امنیت سازمان ملل، در یک نشست غیرعلنی، موضوع ارسال پهپاد‌های ساخت حکومت ایران به روسیه را بررسی کرد.

به‌گفته مقام‌های اوکراینی، هر دو پهپاد ایرانی «مهاجر» و «شاهد» که نیروهای روسی در جنگ علیه آن‌ها استفاده می‌کنند، بردی بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر دارند. به‌این اعتبار، باید شامل محدودیت‌ها پذیرفته شده حکومت ایران، وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، قرار گیرند.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز پیشتر در چند موضع‌گیری‌های مشترک و جداگانه، ارسال پهپاد به روسیه را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توصیف کرده‌اند.

دبیرکل ناتو در بخش دیگری از صحبت‌های روز پنجشنبه‌اش گفت: «من هرگز وارد جزئیات موضوع‌های اطلاعاتی نمی‌شوم. اما آن چه می‌توانم بگویم این است که تمامی شواهد نشان می‌دهد حکومت ایران هواپیماهای بدون‌سرنشین در اختیار نیروهای روسیه قرار داده است.»

به‌گفته دبیرکل ناتو، عملیات نظامی روسیه یک «جنگ تهاجمی» است. این جنگی است که آشکارا قوانین بین‌المللی را نقض کرده است و حمله به یک کشور مستقل در اروپا به‌شمار می‌رود.

محدودیت‌های نظامی قید شده برای حکومت ایران وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، تا مهرماه سال آینده معتبر است.

بیشتر از جهان