آمریکا: عرضه پهپادهای ایرانی به روسیه نقض قطعنامه شورای امنیت است

وزارت خارجه آمریکا: «روسیه برای تامین تجهیزات جنگی مجبور شده به کشورهای غیرقابل‌اتکایی چون ایران رو کند»

روسیه صبح دوشنبه با پهپادهای ایرانی به کی‌یف حمله کرد-Sergei SUPINSKY / AFP

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۷ اکتبر، گفت آمریکا با ارزیابی دو شریک اروپایی ایالات متحده که پیشتر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرده بودند، موافق است.

پاتل در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:«پیش از این، متحدان فرانسوی و بریتانیایی ما ارزیابی کردند که عرضه این پهپادها از ایران به روسیه، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. و ما با این موافقیم.»

اوکراین در هفته های اخیر از حملات روسیه با پهپادهای شاهد-۱۳۶ ساخت ایران به خاک این کشور خبر داده است. ایران ارسال این پهپادها به روسیه را انکار می کند و روسیه در این خصوص اظهار نظر نکرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام رسمی آمریکایی نوشت که وزارت خارجه ایالات متحده گفت حملات صبح دوشنبه روسیه به مواضعی در مرکز کی‌یف با استفاده از پهپادهای ساخت ایران صورت گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارین ژان‌پیر، سخنگوی رسانه‌ای کاخ سفید نیز در سخنانی در روز دوشنبه، تهران را به دروغ‌گویی متهم کرد و گفت: «ایران دروغ می‌گوید که روسیه در حملاتش به اوکراین از پهپادهای ایرانی استفاده نمی‌کند. شواهد قوی داریم که پهپادهای ایرانی به اهداف نظامی و غیرنظامی در اوکراین حمله می‌کنند و ایران قصد دارد سلاح‌های بیشتری را به مسکو بفروشد.»

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، توافق میان ایران و شش قدرت غربی (بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایالات متحده) را که فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم تهران را در ازای امتیازهای اقتصادی محدود می‌کرد، تایید کرده است.

بر اساس این قطعنامه، تحریم تسلیحات متعارف علیه ایران تا اکتبر ۲۰۲۰ معتبر بود. آن زمان با تمام تلاش‌هایی که ایالات متحده آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ کرد تمدید قطعنامه در شورای امنیت رای کافی نیاورد و این قطعنامه تمدید نشد. این امر راه را برای ازسرگیری صادرات تسلیحات ایران هموار کرده است.

با این حال، دیپلمات‌های غربی می‌گویند که بندهایی از این قطعنامه همچنان معتبر است و شامل محدودیت‌هایی بر موشک‌ها و فناوری‌های مرتبط با موشک می‌شود که تا اکتبر ۲۰۲۳ ادامه دارند و صادرات و خرید سامانه‌های نظامی پیشرفته از جمله هواپیماهای بدون سرنشین را نیز دربرمی‌گیرند.

پاتل گفت: «اعتقاد ما بر این است که این پهپادها که از ایران به روسیه منتقل می شوند و روسیه از آنها در جنگ اوکراین استفاده می‌کند، از جمله سلاح‌هایی است که علی‌رغم انقضای قطعنامه تحریم تسلیحاتی، برابر بندهای کماکان معتبر آن کماکان تحت تحریمند.»

پاتل همچنین گفت که آمریکا از ماه ژوئیه درباره قصد ایران برای فروش پهپاد به روسیه، هشدار داده است. او گفت: «فروش تسلیحات ساخت ایران به روسیه نشان‌دهنده ضعف روسیه در جنگ اوکراین است. روسیه برای تامین تجهیزات جنگی مجبور شده به کشورهای غیرقابل‌اتکایی چون ایران رو کند.»

ساعاتی پیش در روز دوشنبه، نشریه پولیتیکو از قول یک مقام آگاه نوشت که آمریکا طرف‌های سومی که به تهران مواد و تجهیزاتی را می‌فروشد که ممکن است برای ساخت سلاح و پهپادهای ارسالی ایران به روسیه استفاده شوند، مورد تحریم قرار می‌دهد.