بازگشت ایده سوپرلیگ اروپا با فرمول جدید

طراحان سوپرلیگ اروپا یک سال پس از شکست طرح اولیه، می‌خواهند به یک راه‌حل جدید‌ برسند

سه باشگاه رئال مادرید، بارسلونا و یوونتوس حاضر به خروج از سوپرلیگ فوتبال اروپا نشدند - AFP

پروژه سوپرلیگ فوتبال اروپا که سال گذشته ناکام مانده بود، با انتخاب یک رئیس جدید دوباره به جریان افتاده و او امیدوار است که در سه سال آینده راه‌اندازی شود. طرح اولیه سوپرلیگ اروپا با مخالفت هواداران، باشگاه‌ها و لیگ‌های اروپایی روبرو شد، ولی قرار است طرح جدید با رضایت باشگاه‌ها طراحی شود.

طرح راه‌اندازی سوپرلیگ اروپا آوریل سال گذشته با موج مخالفت‌های پرشمار و تهدید یوفا شکست خورد، ولی سه باشگاه رئال مادرید، بارسلونا و یوونتوس حاضر به خروج از آن نشدند.

شرکت مدیریت ورزشی «A22» که مسئول راه‌اندازی سوپرلیگ اروپا است، به‌تازگی برند ریشارت، متخصص رسانه‌ای آلمانی را به سمت مدیر اجرایی جدیدش انتخاب کرده است. او ماموریت دارد که با مذاکره با باشگاه‌ها و اعضای مختلف خانواده فوتبال، به مدل پایداری برای برگزاری این مسابقات برسد.

ریشارت به فایننشال تایمز گفت: «هدف ما ارتباط با سهامداران جامعه فوتبال اروپا و وسعت دادن به چشم‌انداز این پروژه است. حتی هواداران هم قرار است از این ایده استقبال کنند. فعلا ما یک صفحه سفید داریم. فرمت برگزاری این مسابقات قرار نیست مانعی برای شروع این پروژه باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایده اولیه سوپرلیگ اروپا برگزاری یک مسابقات دوره‌ای با حضور ۱۲ تیم ممتاز و انشعاب کامل از لیگ قهرمانان اروپا بود؛ یک مدل بسته که ورودی و خروجی نداشت و تیم‌ها بدون توجه به رتبه‌شان در لیگ داخلی حضور دائمی در آن داشتند. این فرمول، اما مخالفان زیادی داشت تا پروژه خیلی زود متوقف شود.

طراحان سوپرلیگ معتقدند که مسابقات اروپایی فعلی روش مناسبی ندارد و تعداد بازی‌های غیرجذاب برای بینندگان تلویزیونی بسیار زیاد است. روش جایگزین سوپرلیگ اروپا شامل برگزاری بازی‌های پرشمار بین تیم‌های ممتاز اروپایی بود، ولی حالا به این نتیجه رسیده‌اند که باید سراغ روش متفاوتی بروند.

ریشارت گفت: «قرار است یک بازنگری صورت بگیرد. فرمول جدید قرار است باز باشد و حضور ثابت تیم‌ها در سوپرلیگ منتفی است. ما می‌خواهیم ببینیم که آیا می‌توانیم درباره مشکلات پیش روی فوتبال اروپا به یک اجماع وسیع برسیم؟»

ریشارت، مدیر اجرایی سابق شبکه آر‌تی‌ال (RTL) آلمان امیدوار است که موانع راه‌اندازی سوپرلیگ برطرف شود و فصل ۲۵-۲۰۲۴ را یک تاریخ منطقی برای شروع اولین دوره این مسابقات دانست.

سه باشگاه باقی‌مانده در سوپرلیگ علیه یوفا به‌خاطر رفتار انحصارطلبانه‌اش در فوتبال قاره به دادگاه عدالت اروپایی شکایت کرده‌اند و انتظار می‌رود که رای این پرونده بهار سال آینده اعلام شود. در همین حال آن‌ها امیدوارند که بتوانند با یوفا وارد مذاکره شوند. شرکت مدیریت ورزشی «A22» نامه‌ای به یوفا ارسال کرده است و اتحادیه فوتبال اروپا هم تاکید کرد که همیشه از گفت‌وگوی سازنده استقبال می‌کند.

فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه رئال مادرید در مصاحبه جدیدی گفت که فوتبال «بیمار» است و «موقعیتش به‌عنوان ورزش اول جهان را از دست خواهد داد». این در حالی است که سوپرلیگ از نگاه یوفا یک «پروژه خطرناک برای فوتبال اروپا» است.

اولین موج مخالفت با این ایده جدید سوپرلیگ از آلمان شروع شد. هانس یواخیم واتسکه، مدیر عامل دورتموند و اولیور کان، مدیرعامل بایرن مونیخ گفتند که همچنان لیگ قهرمانان اروپا را به هر ایده جدیدی ترجیح می‌دهند.

بیشتر از فوتبال