طالبان مانع ورود خبرنگار خارجی به افغانستان شدند

فدراسیون جهانی خبرنگاران می‌گوید طالبان هشدار داده‌اند که به هیچ خبرنگاری ویزا نخواهند داد

فدراسیون جهانی خبرنگاران خواستار پایان خشونت در برابر خبرنگاران شده است- IFJ

«فدراسیون جهانی خبرنگاران» (IFG) اعلام کرد که طالبان به یک خبرنگار و عکاس خارجی اجازه ورود به افغانستان نداده‌اند.

این فدراسیون در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه، ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) منتشر کرد، نوشت که طالبان در تازه‌‌ترین مورد سرکوب رسانه‌ها در افغانستان، استفانی گلینسکی، خبرنگار و عکاس، اجازه ورود به افغانستان نداده‌اند.

به گفته این فدراسیون، استفانی گلینسکی به علت گزارش‌های انتقادی از طالبان، نتوانسته است به افغانستان وارد شود.

گلینسکی در چهار سال گذشته گزارش‌های مهمی درباره بحران حقوق بشری و نتایج تسلط طالبان بر افغانستان نوشته است. 

فدراسیون جهانی خبرنگاران در این بیانیه آزار و اذیت گلینسکی را از سوی طالبان نکوهش کرد و از طالبان خواست که به آزار خبرنگاران پایان دهند و از آزادی رسانه‌ها پشتیبانی کنند.

استفانی گلینسکی چهار سال در افغانستان در حکم خبرنگار کار کرده است و برای رسانه‌های گاردین و فارن پالیسی گزارش نوشته است. این خبرنگار پس از نگرانی از امنیت جانی خود، در خردادماه سال جاری افغانستان را ترک کرد. 

گلینسکی چند ماه پیش اعلام کرد که طالبان چگونه به مقاله‌ای که او برای فارن پالیسی با عنوان «طالبان بر سر زغال‌سنگ در شمال افغانستان جنگ می‌کنند»، و نیز متن‌های که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود، واکنش نشان دادند و او را بازخواست کردند.

فدراسیون جهانی خبرنگاران به نقل از این خبرنگار نوشته است که او با آزارها و فشارهای مقام‌های طالبان رو‌به‌رو شده است که او را تحت فشار گذاشته بودند تا منابع و هویت مصاحبه‌شوندگان خود را افشا کند.

گلینسکی توضیح می‌دهد که با آنکه او گزارش‌های خود را با استناد به اطلاعات مصاحبه‌شوند‌گان تنظیم کرده بود، طالبان او را به «ارائه اتهام‌های بی‌اساس» متهم کردند.

فدراسیون خبرنگاران در این بیانیه نوشت که طالبان هشدار داده‌اند که صدور ویزا را برای تمامی خبرنگاران خارجی متوقف خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز طالبان لین اودنل، خبرنگار استرالیایی، را بازداشت و تهدید کردند و او را واداشتند که گزارشی را که در آن از طالبان انتقاد کرده بود، انکار کند و در شبکه‌های اجتماعی به دلیل «توهین به ارزش‌ها»، عذرخواهی کند. اما لین پس از ترک افغانستان، در یادداشتی ماجرای بازداشت شدنش و توهین‌ها و تهدیدهای طالبان را توضیح داد.

فدراسیون جهانی خبرنگاران ادامه بازداشت‌ها و آزار خبرنگاران و کارکنان رسانه‌‌های داخلی و خارجی را در افغانستان، نقض جدی آزادی رسانه‌ها می‌داند و می‌گوید که خبرنگاران باید اجازه داشته باشند که آزادانه کار کنند.

طبق آمارهای فدراسیون جهانی خبرنگاران، از اوت سال گذشته میلادی تاکنون ۶۸ درصد کارمندان رسانه‌ها در افغانستان شغل خودرا از دست داده‌اند، از میان ۱۰۵ شبکه تلویزیونی در دوران حکومت پیشین اینک تنها ۷۸ شبکه فعالیت دارند، و از ۳۰۵ شبکه رادیویی نیز فقط ۲۰۴ شبکه فعال باقی مانده‌‌اند، و در مجموع ۴۸ درصد رسانه‌ها در افغانستان تعطیل شده‌اند.

بیشتر از جهان