پهپادهای ایرانی در روسیه و پیچیده‌تر شدن مذاکرات اتمی تهران و واشنگتن

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی این گمانه را مطرح کرده است که تقویت روابط تهران و مسکو سرنوشت مذاکرات هسته‌ای را نیز مبهم‌تر کرده است

ورود پهپادهای ایرانی به جنگ اوکراین اولین بار توسط واشنگتن پست گزارش شد- Iranian Army office / AFP

به گفته مقامات اطلاعاتی غربی علی‌رغم هشدارهای آمریکا به تهران برای عدم ارسال پهپادهای ساخت این کشور به روسیه، مسکو صدها پهپاد ایرانی را در اختیار گرفته است و می‌تواند آنها را در جنگ علیه اوکراین مورد استفاده قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی گفته‌اند مشخص نیست که آیا روسیه استفاده از پهپادها علیه اهداف اوکراینی را آغاز کرده است یا خیر، اما به نظر می‌رسد پهپادهای ایرانی عملیاتی و آماده استفاده هستند.

ارسال پهپادهای ایران به روسیه، تازه‌ترین نشانه همکاری نزدیک‌تر دو کشور است که هم‌زمان، تاییدی است بر هشدارهای منتقدان مذاکرات جاری بین جمهوری اسلامی و آمریکا برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و احیای برجام.

توافق هسته‌ای ایران و آمریکا، که در مقابل محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران، میلیاردها دلار در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌دهد، در حال پیشرفت است.

با این حال، مخالفان این توافق می‌گویند لغو تحریم‌ها علیه تهران می‌تواند روسیه را قادر سازد تا تلاش‌های جنگی خود در اوکراین را تقویت کند و امکان دور زدن مجازات‌ها و تحریم‌های اعمال شده به این کشور پس از حمله نظامی در ماه فوریه را فراهم آورد.

ورود پهپادهای ایرانی به جنگ اوکراین اولین بار توسط واشنگتن پست گزارش شد.

اوکراین در شش ماه گذشته از پهپادها و فن‌آوری ارائه شده از سوی آمریکا و دیگر شرکا، از جمله ترکیه، برای نظارت و حمله به اهداف روسیه بهره بسیاری برده است.

ماه گذشته یک وسیله انفجاری که به وسیله یک هواپیمای بدون سرنشین حمل شده بود، در مقر ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه در شبه جزیره کریمه منفجر شد و چندین نفر را زخمی کرد.

حامیان اوکراین نیز برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین برای جنگ پول جمع آوری کرده‌اند.

روسیه که به دلیل تهاجم به اوکراین با تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌هایی در زنجیره تامین منابع مورد نیاز خود مواجه است، به طور فزاینده‌ای به ایران به‌عنوان شریک اصلی و تامین‌کننده تسلیحات روی آورده است.

هشدار آمریکا

کاخ سفید ماه گذشته برای اولین بار به‌طور علنی اعلام کرد که ایران قصد دارد صدها پهپاد مسلح در اختیار روسیه بگذارد. چند روز بعد، ادعا شد که مقامات روسی دو بار برای آموزش و نیز مهیا کردن زمینه انتقال این پهپادها به ایران سفر کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت که تهران در زمینه‌های مختلف و از جمله دفاعی با روسیه همکاری می‌کند.

او گفت: «اما ما به هیچ یک از طرف‌های درگیر در این جنگ کمک نمی‌کنیم، زیرا معتقدیم که [جنگ] باید متوقف شود.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکید کرده که نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداده است.

نشانه‌های افزایش همکاری بین مسکو و تهران بر نگرانی‌ها در مورد مذاکرات هسته‌ای نیز افزوده است.

دولت جو بایدن چهارشنبه، دوم شهریور ماه، به آخرین پیشنهاد ایران برای ازسرگیری پایبندی به توافق هسته‌ای قبلی، موسوم به برجام، پاسخ داد.

اکنون انتظار می‌رود که با ادامه مباحث فنی، کمیسیون مشترکی برای نظارت بر این توافق شکل گیرد.

تحولات اخیر، و از جمله افزایش کارزارهای خبررسانی در تهران و واشنگتن، و همچنین در اسرائیل که مخالف توافق است، نشان می‌دهد که دستیابی به توافق ممکن است نزدیک باشد.

نگرانی اسرائیل

به گفته دیپلمات‌های آشنا با موضع اسرائیل، اسرائیلی‌ها اگرچه همچنان نگرانی‌های گسترده‌ای در مورد احیای توافقی دارند که در سال ۲۰۱۵ به شدت با آن‌ مخالفت کرده بودند، اما در عین حال، نسبت به متن پیشنهادی اروپا محتاط هستند.

اسرائیل موضع خود را در اظهارات عمومی این هفته یائیر لاپید، نخست‌وزیر، و نیز در گفتگوهای خصوصی مشاور امنیت ملی اسرائیل و بنی گانتز، وزیر دفاع این کشور در واشنگتن روشن کرده است.

دیپلمات‌ها می‌گویند که مقامات اسرائیلی نگران هستند که بازگشت به برجام همکاری ایران و روسیه را تقویت کند و از جمله به مسکو اجازه دهد با استفاده از رفع تحریم‌های ایران، تحریم‌های مرتبط با اوکراین را به ویژه در حوزه صادرات انرژی دور بزند.

این دیپلمات‌ها به آسوشیتدپرس گفته‌اند که اسرائیل همچنین نگران مفاد مربوط به انقضای زمان محدودیت‌های برنامه اتمی ایران است که مانند توافق قبلی، یا برجام، خواهد بود و به این ترتیب، در عمل ممنوعیت ۱۰ یا ۱۵ ساله برخی از فعالیت‌ها، اکنون عمری سه تا هشت ساله خواهند داشت.