تداوم لجبازی مقام‌های نظام با مردم؛ از لغو حجاب اجباری خبری نیست

مقام‌های جمهوری اسلامی موضوع حجاب اجباری را به کلیت نظام پیوند زده‌اند

برخی گزارش‌ها از استقرار دوباره گشت ارشاد در برخی نقاط شهر‌های بزرگ ایران حکایت دارد- AFP

هم‌زمان با آغاز دومین ماه اعتراض‌های سراسری در ایران، برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند که قصد ندارند گشت ارشاد را متوقف و از موضع حجاب اجباری عقب‌نشینی کنند. محسن محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران، روز دوشنبه گفت: «هیچ مسئولی در هیچ جایگاهی، حق عقب‌نشینی در حوزه حجاب ندارد.»

محمودی با «اغتشاش» خواندن اعتراض‌های اخیر در ایران، اضافه کرد: «کوتاهی در حوزه حجاب و عفاف خیانت است.»

او پیروان آیین بهائیت را به فعالیت علیه حجاب در ایران متهم کرد و افزود: «دشمنان کور خوانده‌اند که بتوانند حجاب فاطمی را از بانوان این سرزمین بگیرند.» این روحانی هشدار داد که کوتاه آمدن در حوزه حجاب به منزله «پایمال شدن خون شهدا» است و «مگر ما مرده باشیم که کسی بخواهد خلاف وصیت شهدا عمل کند».

این اظهارات در شرایطی بیان می‌شوند که اعتراض‌های سراسری در ایران که در واکنش به قتل مهسا امینی در مقر گشت ارشاد پلیس تهران از یک ماه پیش آغاز شدند، با وجود تمام سرکوب‌ها و تهدید‌ها و هشدار‌ها، همچنان ادامه دارند. مخالفت با حجاب اجباری از مهم‌ترین زمینه‌های شکل‌گیری این اعتراض‌ها بود که از همان روز نخست در مطالبات معترضان مبنی بر ضرورت گذر از کلیت جمهوری اسلامی خود را نشان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی با سکوت تلویحی درباره خواسته‌های معترضان، مدعی‌اند که این اعتراض‌ها را «دشمنان» طراحی کرده‌اند و مسئله اصلی مردم ایران حجاب اجباری نیست.

روزنامه کیهان که زیر نظر نماینده علی خامنه‌ای در موسسه‌ای به همین نام منتشر می‌شود، در شماره روز دوشنبه خود، نوشت: «کسانی که بحث آزادی حجاب را مطرح می‌کنند، مسئله‌شان فحشا و برهنگی است.»

برخی نمایندگان محافظه‌کار مجلس هم در یک ماه گذشته، ضمن دفاع از حجاب اجباری، بارها اتهام‌های متعددی را متوجه مردم معترض کرده‌ و کوشیده‌اند واقعیت این اعتراض‌ها را نادیده بگیرند. مجتبی ذوالنوری یکی از همین نمایندگان است که تاکید کرد براساس قانون، رعایت نکردن حجاب ۷۴ ضربه شلاق دارد. موسی غضنفر‌آبادی، دیگر نماینده مجلس، هم گفت: «باید مثل دوربین‌های پلاک‌خوان ثبت تخلفات رانندگی، دوربین‌های چهره‌نگار هم تخلف‌های مربوط به حجاب افراد را ثبت کنند و کسانی که مرتکب تخلف شده‌اند، از حقوق اجتماعی در جا‌های دیگر محروم می‌شوند.»

از مجموع این اظهارات و موضع‌گیری‌های مقام‌های ریز و درشت جمهوری اسلامی، چنین برمی‌آید که آن‌ها با وجود اعتراض‌های گسترده، حاضر نیستند از موضع خود در تحمیل حجاب اجباری به زنان ایرانی عقب‌نشینی کنند.