فشار روی ژاوی پس از شکست در ال کلاسیکو

مربی اسپانیایی پس از شروع نسبتا خوب در بارسا نتوانسته است انتظار هواداران را برآورده کند

این پنجاهمین بازی ژاوی در جایگاه مربی روی نیمکت بارسا محسوب می‌شد - AFP

ژاوی که بابت نتایج ضعیف بارسا در لیگ قهرمانان اروپا با انتقادهای رسانه‌ها روبه‌رو شده بود، پس از شکست سه بر یک در ال کلاسیکو و واگذاری صدر جدول لالیگا به رئال مادرید، تحت فشار بیشتری قرار گرفت. 

تساوی ۳-۳ هفته گذشته بارسا مقابل اینتر، به معنای حذف احتمالی این تیم از لیگ قهرمانان است و ژاوی امید داشت که آن‌ها این ناکامی را در لالیگا جبران کنند، ولی تیمش یکشنبه‌شب، ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر)، در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو نخستین شکست در لیگ را تجربه کرد و با سه امتیاز اختلاف با رئال، به رده دوم سقوط کرد.

او پیش از این بازی حساس گفته بود که اگر احساس کند راه‌حل مناسبی برای بارسا نیست، به خانه خواهد رفت، ولی روزنامه اسپرت خبر داده است که هیات‌مدیره باشگاه با وجود شکست مقابل رقیب سنتی، به این مربی اعتماد دارد و او را برکنار نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پنجاهمین بازی ژاوی در جایگاه مربی روی نیمکت بارسا محسوب می‌شد. او پس از جانشینی رونالد کومن شروع خوبی داشت تا هواداران بارسا نسبت به تحول تیم امیدوار شوند، ولی پس از شکست در ال کلاسیکو، رسانه‌ها به مقایسه عملکرد دو مربی پرداخته‌اند. جالب است که نتایج مربی هلندی در پنجاه بازی اولیه‌اش روی نیمکت بارسا، بهتر از ژاوی بوده است.  کومن در مقایسه با ژاوی در این مدت بردهای بیشتر (۳۳  در مقابل ۲۸)، شکست کمتر (۱۰ در برابر ۱۱)، و گل زده بیشتری (۱۱۷ در برابر ۹۴)  داشته است.

مارکا معتقد است که شکست بارسا برابر رئال، نتیجه اشتباهات ژاوی بوده است. از نگاه مقاله‌نویس این روزنامه اسپانیایی،اصرار روی بوسکتس اشتباه بود و این هافبک روی دو گل اول رئال مقصر بود، جای خالی گاوی در ترکیب اولیه احساس می‌شد، و اعتماد بی‌کم‌وکاست به دمبله و رافینیا که در هفته‌های گذشته افت کرده‌اند، تصمیم مناسبی نبود. همچنین، بالده در دفاع چپ نباید تعویض می‌شد و جانشینش، آلبا، نتوانست به ارتقای کیفیت بارسا کمک کند.

ژاوی پس از بازی اعتراف کرد که تیمش گرفتار سیر نزولی شده است و باید راهی برای خروج از آن بیایند. روزنامه اسپرت در واکنش به حرف‌های ژاوی، معتقد است که در آستانه دو بازی مهم مقابل ویارئال و اتلتیک بیلبائو، تغییرات در ترکیب تیم می‌تواند به بارسا کمک کند.  فرنکی دیونگ، آنسو فاتی و فران تورس می‌توانند در بازی‌های آینده نقش پررنگ‌تری داشته باشند.  بوسکتس که مثل پیکه و آلبا افت کرده است، فعلا برای حضور در ترکیب اصلی قابل‌اعتماد نیست. با بازگشت آرائوخو و کریستنسن از مصدومیت، اریک گارسیا نیز که شرایط خوبی ندارد، بهتر است نیمکت‌نشین شود.

ژاوی فصل گذشته بارسا را در میانه فصل تحویل گرفت، ولی پس از خریدهای پرشمار تابستانی، توقعات از این مربی بالا رفته است و نمی‌تواند اجازه دهد که فاصله تیمش با رئال صدرنشین از این بیشتر شود.

بیشتر از فوتبال