«دادگاه بدوی» طالبان در پنجشیر حکم قطع دست دو نفر را صادر کرد

طالبان در نخستین دور حکومت خود در افغانستان نیز دست افراد زیادی را به اتهام دزدی قطع کردند

این نخستین گزارش از حکم طالبان برای قطع دست است-AFP/WALIK KOHSAR

دادگاه بدوی طالبان در پنجشیر حکم قطع دست دو تن از اهالی این ولایت را صادر کرد.

منابعی به ایندیپندنت فارسی گفتند که حدود دو ماه پیش، ۲۷ مرداد سال جاری خورشیدی، دادگاه بدوی طالبان در پنجشیر دو تن را به نام‌های ضیاءالحق و شیرالله به اتهام دزدی محاکمه کرد و حکم قطع دست‌های آنان را صادر کرد.

ریاست دادگاه بدوی را که این دو تن در آن محاکمه شده‌اند، محمد اکرام فکور بر عهده داشت و امین‌الله مفتی و محمد حامد اعضای آنند.

جزئیات اتهام دزدی این دو تن که به علت آن به قطع دست محکوم شده‌اند روشن نیست، اما گفته شده است که آنان به خانه‌ای در این ولایت دستبرد زده بودند.

منابع خبری می‌گویند که اکنون پرونده‌های این دو متهم به دادگاه استیناف فرستاده شده است. گفته می‌شود که پس از تسلط طالبان بر پنجشیر، این گروه تمامی کارکنان قضایی این استان را  برکنار کردند و افراد خود را به جای آنان بگذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در ۲۱ سال گذشته در بخش‌های تحت کنترل خود در افغانستان، کسانی را که به گفته آنان خلاف شریعت طالبانی عمل می‌کردند، محاکمه می‌کردند و در طول آن مدت، صدها تن در دادگاه‌های صحرایی محاکمه شدند.

پس از تسلط طالبان بر کشور نیز این روش ادامه یافت. چنانکه در تازه‌ترین مورد، چهارشنبه گذشته، ۲۰ مهر، محاکمه یک زن جوان در شهرستان دو لینه استان غور به اتهام فرار از خانه، به قتل او انجامید. منابع خبری می‌گویند که سلیمه و سراج‌الدین زن و مرد جوانی بودند که از خانه فرار کرده بودند، اما طالبان آنان را بازداشت کردند. سراج‌الدین سپس در یک دادگاه صحرایی محاکمه و تیرباران شد، و سلیمه را زندانی کرده بودند و می‌خواستند او را سنگسار کنند.

به گفته منابعی در شهرستان دولینه غور، طالبان سلیمه را به برادرش تسلیم کردند، اما به او گفتند که حکم سلیمه مرگ است و او باید آن حکم را اجرا کند. در خبر‌های رسمی ادعا شده است که سلیمه خود را در خانه حلق‌آویز کرده است، اما منابع خبری مستقل می‌گویند که او در پی محاکمه و دستوری که طالبان به برادرش داده بودند، به قتل رسیده است.

طالبان در نخستین دور حکومت خود در افغانستان نیز دست افراد زیادی را به اتهام دزدی قطع کردند. به گفته کسانی که در آن هنگام در افغانستان زندگی می‌کردند و شاهد حضور و رفتار طالبان در کشور بودند، طالبان بنا به اعتقادات و برداشت خود از شریعت اسلامی، یک دست افرادی را که با اتهام دزدی محاکمه می‌شدند، از مچ قطع می‌کردند.

بیشتر از جهان