صادرات نفت عربستان سعودی در ماه اوت افزایش یافت

این میزان صادرات نفت خام عربستان سعودی، بالاترین رقم در بیش از دو سال گذشته است

تولید نفت خام بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان نیز در ماه اوت به ۱۱.۰۵۱ میلیون بشکه در روز رسید- FAYEZ NURELDINE / AFP

داده‌های «ابتکار مشترک آمار نفتی» (JODI) روز دوشنبه، ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر)، نشان داد که صادرات نفت خام عربستان سعودی در ماه اوت برای سومین ماه متوالی افزایش یافت و به بالاترین میزان در بیش از دو سال گذشته رسید.

به گزارش رویترز، صادرات نفت خام عربستان سعودی در ماه اوت نزدیک به سه درصد افزایش یافت و به هفت میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید که با هفت میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه در روز، بالاترین میزان از آوریل ۲۰۲۰ است.

تولید نفت خام بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان نیز در ماه اوت به ۱۱ میلیون و ۵۱ هزار بشکه در روز رسید که در قیاس با ماه پیش از آن با رقم ۱۰ میلیون و ۸۱۵ هزار بشکه در روز، افزایش یافته است.

این آمار در شرایطی منتشر می‌شود که اوپک‌پلاس، متشکل از برخی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، از جمله روسیه، اوایل ماه جاری طی نشستی در وین توافق کردند که هدف تولید خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تصمیم، کشورهای غربی، به‌ویژه آمریکا، را خشمگین کرده است و ادعای سیاسی بودن این تصمیم را مطرح کرده است. ادعایی که ریاض آن را رد می‌کند.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی با اعلام حمایت تصمیم اوپک‌پلاس، گفت که ریاض در چارچوب راهبرد این کشور در حوزه انرژی، به دنبال حمایت از ثبات و توازن در بازارهای جهانی نفت است. 

هیثم الغیص، دبیرکل اوپک، نیز در روز یکشنبه (۱۶ اکتبر) از تصمیم اعضای اوپک‌پلاس پشتیبانی کرد و کاهش تولید نفت را اقدامی پیشگیرانه دانست. او در عین‌حال گفت که استقبال کشورهای تولیدکننده نفت از این تصمیم، معیاری برای سنجش درستی آن به‌شمار می‌رود. 

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی درباره کاهش تولید نفت اوپک‌پلاس، نوشت: «هرچند این بزرگ‌ترین کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از سال ۲۰۲۰ به‌شمار می‌رود، اما به‌‌ نظر نمی‌رسد که تاثیر خیلی زیادی در بازارها داشته باشد، چرا که کاهش واقعی تولید، تنها ۸۸۰ هزار بشکه در روز است.» ارزیابی‌های بلومبرگ همچنین نشان می‌دهد که برای رسیدن اوپک‌‌پلاس به کاهش روزانه دو میلیون بشکه، تنها هفت کشور عضو این نهاد باید تولید خود را کم کنند.

بیشتر از جهان