پادشاه عربستان سعودی و اعضای اوپک‌پلاس: کاهش تولید نفت به نفع بازار است

تصمیم اخیر اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا را عصبانی کرده است

اوپک‌پلاس تصمیم گرفت تولید نفت را روزانه دو میلیون بشکه کاهش دهد- Bandar AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

کشورهای اوپک‌پلاس یکصدا از تصمیم این گروه برای کاهش تولید نفت حمایت کردند.

در پی اعلام تصمیم کشورهای عضو اوپک‌پلاس به‌منظور کاهش تولید نفت، اختلاف‌ها میان دولت ایالات متحده آمریکا و این گروه از کشورهای تولیدکننده نفت همچنان ادامه دارد. 

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی ساعتی قبل گفت که ریاض در چارچوب راهبرد این کشور در حوزه انرژی، به دنبال حمایت از ثبات و توازن در بازارهای جهانی نفت است و تلویحا از تصمیم اوپک‌پلاس حمایت خود را اعلام داشت. 

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، گفت که ریاض در چارچوب راهبرد این کشور در حوزه انرژی، به دنبال حمایت از ثبات و توازن در بازارهای جهانی نفت، از جمله حفظ توافق اوپک‌پلاس است.

هیثم الغیص، دبیرکل اوپک، در روز یکشنبه (۱۶ اکتبر) از تصمیم اعضای اوپک‌پلاس پشتیبانی کرد و کاهش تولید نفت از سوی آنها را اقدامی پیشگیرانه دانست. او در عین‌حال گفت استقبال کشورهای تولیدکننده نفت از این تصمیم معیاری برای سنجش درستی آن به‌حساب می‌آید. 

وزیر انرژی امارات متحده عربی در دفاع از اقدام اوپک‌پلاس گفت، «بر خلاف آنچه که برخی می‌گویند، تصمیم کاهش تولید نفت در اوپک سیاسی نیست.»

شیخ نواف آل صباح، مدیر عامل شرکت نفت کویت نیز با استقبال از تصمیم کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز، بر حفظ تعادل بازارهای نفت تاکید کرد و گفت که این اقدام به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.

شیخ نواف گفت که افزایش نگرانی‌های اقتصادی و پیش‌بینی‌ها مبنی بر رشد کند اقتصاد جهان به برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا منجر می‌شود.

در همین راستا شرکت ملی نفت عراق با انتشار بیانیه‌ای در روز یکشنبه، ضمن آنکه کاهش تولید نفت از سوی اعضای اوپک‌پلاس را اقدامی کاملا اقتصادی عنوان کرد، نوشت:«کشورهای عضو اجماع کامل دارند که در دوره تردید و عدم شفافیت در بازار نفت، این بهترین رویکرد است و به ثبات بازار کمک می‌کند.»

ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی‌اش بر این باورند که تصمیم اخیر اوپک‌پلاس به منظور کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه نفت، تحت تاثیر رویکرد سیاسی این کشورها نسبت به بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین گرفته شده است. به‌باور کشورهای غربی، اعضای اوپک‌پلاس، که رهبری آن به‌نوعی بر عهده عربستان سعودی قرار دارد، با اتخاذ این تصمیم که به افزایش قیمت نفت منجر می‌شود هزینه جنگ روسیه در اوکراین را تامین می‌کنند. روسیه که به دلیل تهاجم به اوکراین هدف اعمال تحریم‌های گسترده غرب قرار گرفته نیز عضو اوپک‌پلاس است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر همین اساس نیز پس از آنکه در روز ۵ اکتبر تصمیم اعضای اوپک‌پلاس قطعی شد، مقام‌های دولت ایالات متحده آمریکا با لحنی تهدیدآمیز عربستان سعودی را مورد خطاب قرار دادند و گفتند آمریکا روابطش با این کشور را، که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان به‌حساب می‌آید، مورد بازبینی قرار خواهد داد. 

این رویکرد دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، واکنش مقام‌های نظامی عربستان سعودی را نیز در پی داشت. به‌گزارش خبرگزاری رویترز، شاهزاده خالد بن‌سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی، در جریان اظهارات روز یکشنبه‌اش گفت تصمیم اوپک‌پلاس به‌منظور کاهش تولید نفت بر مبنای دلایلی کاملا اقتصادی گرفته شده است. 

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت اتهام وارد شده به عربستان سعودی مبنی بر آنکه نیت این کشور از کاهش تولید نفت تقویت موضع روسیه در جنگ اوکراین است، باعث تعجب او شد. 

به‌گزارش خبرگزاری رویترز هیثم الغیص در فراز دیگری از سخنان روز یکشنبه خود در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت تغییر شرایط بازار در شش ماهه نخست سال آینده تصمیم اخیر اپک‌پلاس نیز مورد بازبینی قرار می‌گیرد یا خیر؟ تاکید کرد تصمیم‌های این گروه همواره در معرض بازنگری قرار دارد. 

به‌گفته الغیص، «توافق‌های اوپک‌پلاس همواره انعطاف‌پذیر است.»

بیشتر از جهان