وزرای خارجه اتحادیه اروپا به ایران هشدار دادند؛ تحریم‌های جدید در راه است

مداخله تسلیحاتی در جنگ اوکراین و سرکوب مردم در داخل دلیل تحریم‌های اروپا است

بورل: ما به دنبال شواهد ملموس در مورد مشارکت ایران در جنگ اوکراین خواهیم بود - AFP

برخی از وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه درخواست کردند در صورت اثبات دخالت تهران در جنگ روسیه علیه اوکراین، تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شود.

به گزارش رویترز، اوکراین در هفته‌های اخیر، از حملات روسیه به خاک خود با پهپادهای شاهد-۱۳۶ ساخت ایران خبر داده بود. ایران ارسال این پهپادها به روسیه را تکذیب می‌کند؛ در حالی که کرملین در این زمینه اظهارنظری نکرده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هنگام ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، به خبرنگاران گفت: «ما به دنبال شواهد ملموس در مورد مشارکت (ایران در جنگ اوکراین) خواهیم بود و دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نیز در این گردهمایی شرکت خواهد کرد.»

به گفته برخی کارشناسان، در صورت اثبات دخالت ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین، ممکن است ا‌تحادیه اروپا تصمیم بگیرد تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی وضع کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک، گفت: «اتحادیه اروپا باید به حملات هوایی جدید به کی‌یف به‌شدت واکنش نشان دهد. این هواپیماهای بدون‌سرنشین در ساعات شلوغ صبح دوشنبه به ساختمان‌های نزدیک ایستگاه مرکزی راه‌آهن حمله کردند.»

کوفود افزود: «آنچه اکنون به نظر می‌رسد، این است که ظاهرا از پهپادهای ایرانی برای حمله به کی‌یف استفاده می‌شود. این یک جنایت است.»

اتحادیه اروپا قرار است امروز (دوشنبه) به سرکوب معترضان در ایران پس از مرگ مهسا امینی نیز واکنش نشان دهد. بنا بر گزارش‌ها، اعمال ممنوعیت سفر و همچنین مسدود کردن دارایی‌های حدود ۱۵ ایرانی که در سرکوب خشونت‌بار تظاهرات‌کنندگان ایرانی نقش داشته‌اند، بررسی خواهد شد.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان در بدو ورود به کنفرانس گفت که تحریم‌ها اعضای پلیس اخلاق ایران را هدف قرار خواهد داد. او افزود که اتحادیه اروپا باید به «پاسخ وحشیانه به اعتراض‌های مسالمت‌آمیز» در ایران واکنش مناسبی نشان دهد.

فرانسه و آلمان به‌صراحت اعلام کرده‌اند که تصویب تحریم‌های جدید به دلیل پهپادهای مورداستفاده روسیه را ضروری می‌دانند، زیرا چنین اقدام‌هایی ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل‌اند.

ژان آسلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ، هم گفت: «اگر دخالت تهران در جنگ روسیه علیه اوکراین ثابت شود، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به قرار دادن نام برخی افراد در فهرست سیاه محدود نخواهد بود.»