نگاه رسانه‌های جهان به خیزش سراسری مردم ایران؛ «کشوری که با امید زنده است»

ای‌بی‌سی نیوز: انقلاب فمینیستی ایران به زنان این کشور اعتماد به نفس داده است

در پنجمین هفته خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، رسانه‌های جهان همچنان اعتراض‌ها و وقایعی را که در شهرهای کوچک و بزرگ رخ می‌دهند، رصد می‌کنند.

موضوع واحدی که در تحلیل‌های گوناگون نشریات مختلف بر آن تاکید می‌شود، این است که اگرچه این جنبش پس از مرگ مهسا امینی و در اعتراض به حجاب اجباری شکل گرفت، حالا ابعاد گسترده‌تری یافته است و مردم ایران با وجود سرکوب‌های گسترده و محدودیت‌های دسترسی به اینترنت، شجاعانه به مبارزه خود برای سرنگونی نظام ادامه می‌دهند.

وال استریت ژورنال: جنبش بدون رهبر از کنترل دولت خارج شده است

وال استریت ژورنال در گزارشی که روز دوشنبه، هفدهم اکتبر (۲۵ مهر)، منتشر شد، به وقوع آتش‌سوزی در زندان اوین پرداخت و نوشت: «حکومت ایران صدها معترض را دستگیر و فعالان سیاسی، دانشجویان و روزنامه‌نگاران را در اوین زندانی کرد. در حالی که ادعا می‌شود وقایع رخ‌داده در زندان به اعتراض‌های اخیر هیچ ارتباطی ندارند، برخی از زندانیان خبر داده‌اند که حادثه اوین نشانه دیگری از این است که جنبش بدون رهبر فعلی از کنترل دولت خارج شده است. به گفته برخی شاهدان، تعدادی از زندانیان اوین روز جمعه در حیاط تجمع کرده و علیه حکومت شعار سر داده بودند؛ سپس روز شنبه، مسئولان زندان سعی کردند زندانیان را بترسانند که به اعتراض و شورش منجر شد.»

در بخش دیگری از گزارش این نشریه می‌خوانیم: «با اینکه مقام‌های ایران می‌گویند وضعیت خیابان‌های ایران به حالت عادی برگشته، ناآرامی‌ها در هر گوشه‌وکنار نشانه این است که رهبر این کشور با یکی از سخت‌ترین آزمون‌ها در دوران ۴۳ ساله انقلاب اسلامی ایران مواجه است. اعتراض‌هایی که ابتدا بر حجاب اجباری متمرکز بودند، حالا به چیزی بزرگ‌تر تبدیل شده‌اند و معترضان خواستار پایان دادن به حکومت سختگیرانه اسلامی‌اند که با انقلاب ۱۳۵۷ آغاز شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ای‌بی‌سی نیوز: «بهای آزادی، خون ما است»

ای‌بی‌سی نیوز در گزارش خود، به بازتاب حضور معترضان ایرانی در خیابان‌ها و بیم و امید‌های آن‌ها پرداخت و مطلبش را این‌طور شروع کرد: «معترضان ایرانی زیر فشار نیروهای امنیتی سرکوبگر زندگی می‌کنند، اما از خواسته‌هایشان عقب‌نشینی نمی‌کنند.»

در ادامه گزارش این وب‌سایت خبری، به نقل از یکی از معترضان ایرانی که با او مصاحبه شده است، می‌خوانیم: «تا زمانی که سیاست‌های کشور تغییر نکند یا انقلابی پایدار رخ ندهد، از اعتراض دست برنمی‌داریم. در حال حاضر، زندگی در ایران این‌طور است که وقتی از خانه بیرون می‌روید، مطمئن نیستید که زنده به خانه برگردید. بهای آزادی، خون ما است. خیابان‌ها مانند منطقه جنگی‌اند. شما نمی‌دانید چه زمانی اعتراض اتفاق می‌افتد و حتی اگر در آن شرکت نکنید، باید برای همه‌چیز آماده باشید. مردم اینجا دیگر از دیکتاتوری اطاعت نمی‌کنند؛ ما با امید و رویا برای رسیدن به آزادی زنده‌ایم.»

ای‌بی‌سی نیوز تاکید کرد که «انقلاب فمینیستی» که در ایران در حال شکل‌گیری است، به زنان اعتماد به نفس داده تا بدون روسری از خانه بیرون بیایند؛ با اینکه می‌دانند خطر بازداشت در کمین آن‌ها است.

اکونومیک تایمز: زنان جوان در خط مقدم اعتراض‌ها

اکونومیک تایمز در گزارش خود به شجاعت معترضان ایرانی به‌ویژه زنان که در صف اول اعتراض‌ها قرار دارند، پرداخته است. این رسانه یکی از شعارهای معترضان در خیابان‌های ایران یعنی «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» را برای تیتر گزارش خود برگزید و نوشت: «زنان بی‌حجاب برای پنجمین هفته علیه حکومت ایران تظاهرات کردند و علیه سیاستگذاران مذهبی این کشور شعار دادند. زنان جوان ایرانی که سال‌ها است در خط مقدم بزرگ‌ترین موج اعتراض‌های خیابانی این کشور دیده می‌شوند، این بار نیز با از سر برداشتن روسری‌هایشان شعارهای اعتراضی سر می‌دهند. شکل‌گیری این اعتراض‌ها در شرایطی است که رسانه‌های اجتماعی در ایران فیلتر شده‌اند و دسترسی به آن‌ها دشوار است. از سوی دیگر، نیروهای سرکوبگر به‌شدت با مردم برخورد می‌کنند تا آن‌ها را از ادامه اعتراض‌ها بازدارند.»

گاردین: تشدید سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران

نشریه بریتانیایی گاردین در گزارش تازه خود، محدودیت‌های شدید برای فعالیت روزنامه‌نگاران در ایران را تشریح کرد. در بخشی از گزارش این نشریه با عنوان «هرچه به من می‌گویند، می‌نویسم» آمده است: «در حالی که اعتراض‌های سراسری در ایران به پنجمین هفته خود وارد می‌شود، دولت سرکوب فعالان و خبرنگاران را افزایش می‌دهد. بر اساس گزارش کمیته حفاظت از خبرنگاران (سی‌پی‌جی) از زمان مرگ مهسا امینی تاکنون دست‌کم ۴۰ روزنامه نگار در ایران دستگیر شده‌اند. قطعی اینترنت در سراسر ایران، محدودیت‌های فیلترینگ، دخالت در فعالیت‌های روزنامه‌نگاران در رسانه‌های اجتماعی و ایجاد مشکل برای اجرای وظایف حرفه‌ای آن‌ها از سوی سردبیران و مقام‌ها، از مشکلاتی‌اند که فعالان رسانه‌ای این روزها در ایران با آن مواجه‌اند.»

گاردین به گفته‌های روزنامه‌نگاری با نام مستعار آفرین از تهران اشاره می‌کند و به نقل از او می‌نویسد: «از زمانی که خبر مرگ مهسا امینی را شنیدم، نه اعتراض کردم و نه در رسانه‌های اجتماعی پستی به اشتراک گذاشتم. با این حال، مرا از کار برکنار کردند؛ تنها به این دلیل که برخی از پست‌ها را در توییتر لایک کردم. بعد از اینکه سردبیرم به من هشدار داد، من حتی از ترس حساب‌هایم در رسانه‌های اجتماعی را بستم اما ۲۹ سپتامبر، گروهی از نظامیان با لباس‌شخصی به خانه‌ام ریختند و وسایلم را ضبط کردند. من و همکارانم از فعالیت مطبوعاتی دلسرد شده‌ایم؛ اما باور داریم روزهای آینده برای تعیین سرنوشت ما حیاتی‌اند.»