تظاهرات هماهنگ شهروندان عدالت‌خواه افغانستان در هفت شهر جهان

مشارکت با کارزار توییتری«توقف نسل کشی هزاره‌ها» به نزدیک ۱۱ میلیون رسید

ادامه تظاهرات شهروندان افغانستان در شهر های جهان عکس از ایندیپندینت فارسی

در ادامه کارزار «توقف نسل کشی هزاره‌ها»، امروز، یکشنبه ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر)، هفت شهر جهان شاهد تظاهرات شهروندان افغانستان بود.

شهروندان افغانستان در شهر‌های لیل و لیون در فرانسه، سئول در کره جنوبی، وین در اتریش، آدانا و کایسری در ترکیه، و زبورک در آلمان، روز یکشنبه راهپیمایی کردند و خواهان پایان نسل‌کشی هزاره‌ها اجرای عدالت در افغانستان شدند.

روز شنبه، ۲۳ مهر (۱۵ اکتبر)، نیز شماری از شهروندان افغانستان در پاریس تجمع و راهپیمایی کردند و معاون شهرداری پاریس نیز در تجمع آنان حضور یافت.

به گفته مشارکت‌کنندگان در آن تجمع، معاون شهردار پاریس به آنان گفت که تصویر مرضیه، یکی از قربانیان آموزشگاه کاج، که آرزو داشت برج ایفل را ببیند، با نورپردازی در این برج نمایش داده خواهد شد.

مشارکت‌کنندگان در این کارزار می‌گویند که این اعتراضات سبب شد تا برای نخستین بار، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد وعده دهد که در سطح عالی و مستقل، ماجرای حمله به آموزشگاه کاج در کابل را بررسی خواهد کرد.

شمار مشارکت و همراهی با کارزار توییتری «توقف نسل کشی هزاره‌ها» در افغانستان نیز به نزدیک به ۱۱ میلیون رسیده است. این کارزار پس از حمله انتحاری به آموزشگاه کاج در کابل در روز ۳۰ سپتامبر آغاز شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این حمله ۵۶ جوان و نوجوان که حدود پنجاه تن آنان دختر بودند، جان باختند، و بیش از ۱۱۰ تن دیگر مجروح شدند.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله انتحاری را نپذیرفته است.

آموزشگاه کاج در دشت برچی نخست «موعود» نام داشت و در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷ خورشیدی» نیز هدف حمله قرار گرفته بود. در آن حمله نیز ۴۸ جوان جان باختند و ۶۷ تن زخمی شدند. 

مراکز آموزشی در غرب کابل در چند سال گذشته چندین بار هدف حمله قرار گرفته‌اند. حمله به مرکز آموزشی «کوثردانش» در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۴ قربانی و ۵۷ زخمی برجا گذاشت. حکومت پیشین طالبان را مسئول این حمله دانست، اما آنان دست داشتن در آن را رد کردند و سپس داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

حمله به مرکز فرهنگی «تبیان» در سال ۲۰۱۷ میلادی در غرب کابل نیز ۴۱ کشته و ۸۴ زخمی بر جا گذاشت. مسئولیت این حمله را نیز داعش پذیرفت.

در حمله به مکتب سید‌الشهدا در مه ۲۰۲۱ میلادی در کابل نیز ۸۵ تن جان باختند و ۱۴۷ تن زخم برداشتند. مسئولیت این حمله را گروهی نپذیرفت، اما حکومت پیشین طالبان را مسئول آن دانست. آن حادثه مرگبارترین حمله به نهاد‌های آموزشی در افغانستان دانسته می‌شود.

حمله دیگری به مکتب سیدالشهدا در سال ۲۰۲۲ میلادی در غرب کابل در هنگام تسلط طالبان بر افغانستان، نیز تلفاتی بر جا گذاشت. منابع مردمی اعلام کردند که ۲۶ تن در آن حادثه تروریستی جان باخته‌اند. مسئولیت این حمله را نیز هیچ فرد یا گروهی بر عهده نگرفت.

بیشتر از جهان