بورل: مسئولیت جان شهروندان اروپایی محبوس در زندان‌های ایران با جمهوری اسلامی است

بورل، ضمن آنکه خواهان شفافیت مقام‌های جمهوری اسلامی در این زمینه شد، نوشت:«مقام‌های ایرانی مسئول جان همه زندانی‌ها، از جمله فعالان حقوق بشر و اتباع اتحادیه اروپا، هستند»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه، ۱۶ اکتبر ۲۰۲۲، با انتشار توییتی درباره وقوع آتش‌سوزی در زندان اوین و درگیری میان زندانبان‌ها و زندانی‌ها ابراز نگرانی کرد. 

او در این توییت، ضمن آنکه خواهان موضع شفاف مقام‌های جمهوری اسلامی در این زمینه شد، نوشت:«مقام‌های ایرانی مسئول جان همه زندانی‌ها، از جمله فعالان حقوق بشر و اتباع اتحادیه اروپا، هستند.»

او همچنین در این توییت تاکید کرد نگرانی‌های خود در مورد درگیری‌های خونین شامگاه شنبه در زندان اوین را با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در میان گذاشته است.

بر اساس تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، زندان اوین در شامگاه شنبه، ۲۳ مهر ۱۴۰۱، صحنه آتش‌سوزی و تیراندازی بود. همزمان برخی خانواده‌ زندانی‌های محبوس در اوین به دلیل انتشار این ویدئوها، که در برخی از آنها صدای ممتد تیراندازی و آژیر خطر شنیده می‌شود، درباره این واقعه ابراز نگرانی کردند که به‌سرعت با واکنش افکار عمومی نیز مواجه شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اطلاعات مخابره شده از وقایع شامگاه شنبه، شمار قابل توجهی از مردم ساکن تهران به‌ نشان همدلی با زندانی‌های اوین خود را به حوالی این زندان قدیمی پایتخت رساندند که‌ شکل‌گیری تجمع‌هایی اعتراضی را نیز در پی داشت. 

از سوی دیگر، وقایع زندان اوین واکنش و نگرانی شماری از دیگر مقام‌های کشورهای غربی را نیز برانگیخت. به‌عنوان مثال ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، بلافاصله گفت که مسئولیت حفظ امنیت شهروندهای آمریکایی محبوس در زندان‌های ایران با مقام‌های جمهوری اسلامی است.

اگنس کالامارد، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، نیز در شمار چهره‌هایی بود که در فاصله کوتاهی پس از انتشار اخبار مربوط به وقایع شنبه شب در زندان اوین به این موضوع واکنش نشان داد. کالامارد ضمن آنکه تیراندازی و آتش‌سوزی در زندان اوین را واقعه‌ای «وحشتناک» توصیف کرد، به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد که به‌لحاظ قانونی، مسئولیت حفظ جان و سلامتی تمامی زندانی‌ها بر عهده آنها قرار دارد.

جدای از شهروندهای ایرانی محبوس در زندان اوین، که شمار بزرگی از آنها را فعالان مدنی، سیاسی و روزنامه‌نگاران تشکیل می‌دهند، تعدادی از شهروندهای کشورهای غربی نیز در این زندان نگهداری می‌شوند؛ موضوعی که باعث شده است مقام‌های غربی واکنش‌های شدیدتری نسبت به این موضوع نشان دهند. 

وقایع زندان اوین، که دست‌کم به کشته‌شدن ۴ زندانی منجر شده است، سومین مورد از سرکوب زندانی‌ها در سه هفته اخیر به‌حساب می‌آید. پیش از این، و در ۱۸ مهرماه، اخباری در ارتباط با سرکوب زندانی‌های محبوس در زندان لاکانِ شهر رشت منتشر شد. برخی منابع خبری مدعی شدند که در محافظه‌کارانه‌ترین تخمین‌ها ۱۷ نفر در جریان درگیری‌های میان زندانی‌ها و نگهبان‌های زندان لاکان جان خود را از دست دادند. 

روز گذشته نیز سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نوشت زندان سنندج در روز ۹ مهر ۱۴۰۱ شاهد وقایعی مشابه بوده و درگیری‌هایی میان زندانی‌ها و زندان‌بان‌ها رخ داده است.